Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39171
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Αργυρίου, Μαγδαληνή | el |
dc.contributor.author | Argyriou, Magdalini | en |
dc.date.accessioned | 2025-07-08T06:22:47Z | - |
dc.date.available | 2025-07-08T06:22:47Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39171 | - |
dc.rights | Default License | - |
dc.subject | Φυσικοί αριθμοί | el |
dc.subject | Natural numbers | en |
dc.subject | Ρητοί αριθμοί | el |
dc.subject | Rational numbers | en |
dc.title | Η προκατάληψη του φυσικού αριθμού και η εννοιολογική μετάβαση στους ρητούς αριθμούς στην Άλγεβρα: διερεύνηση της επίδρασης των πλαισιοποιημένων ασκήσεων. | el |
dc.title | The natural numbers bias and the conceptual change to rational numbers in Algebra: investigating the effect of contextualized tasks. | en |
dc.type | masterThesis | en |
heal.type | masterThesis | el |
heal.type.en | Master thesis | en |
heal.type.el | Μεταπτυχιακή εργασία | el |
heal.classification | Διδακτική των Μαθηματικών | el |
heal.classification | Mathematics Education | en |
heal.classification | Teaching of Mathematics | en |
heal.dateAvailable | 2025-07-08T06:23:47Z | - |
heal.language | el | el |
heal.access | free | el |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης | el |
heal.recordProvider | University Of Ioannina. School of Education. | en |
heal.publicationDate | 2025-06-30 | - |
heal.abstract | Η διδασκαλία της Άλγεβρας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο αποτελεί θεμελιώδη άξονα της μαθηματικής εκπαίδευσης, συνεισφέροντας καθοριστικά στην ανάπτυξη αφαιρετικής και αναλυτικής σκέψης. Ωστόσο, η εκμάθησή της συνοδεύεται συχνά από σημαντικές δυσκολίες για τους/τις μαθητές/μαθήτριες. Τα προβλήματα αυτά αποδίδονται κυρίως στην επίμονη επίδραση της «Προκατάληψης του Φυσικού Αριθμού» καθώς και στην «Παρανόηση του Φαινομενικού Προσήμου», που επηρεάζουν τη μετάβαση από την αριθμητική σκέψη στην αλγεβρική. Η παρούσα μελέτη διερευνά τον βαθμό στον οποίο έχει επιτευχθεί η εννοιολογική μετάβαση από την αριθμητική στην Άλγεβρα έως το τέλος του Γυμνασίου. Εστιάζει συγκεκριμένα στην ύπαρξη παρανοήσεων που σχετίζονται με τις Αναπαραστάσεις και τη Διαχείριση ρητών αριθμών, τη Διάταξή τους, καθώς και την Εκτέλεση πράξεων σε βασικές αλγεβρικές παραστάσεις από μαθητές και μαθήτριες Λυκείου. Παράλληλα, εξετάζεται ο ρόλος της χρήσης πλαισιοποιημένων (contextualized) ασκήσεων στην ανάδειξη ή άμβλυνση των παραπάνω παρανοήσεων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε μαθητές/τριες της Α΄ Λυκείου μέσω ερωτηματολογίου 14 ερωτήσεων, από τις οποίες επτά ήταν πλαισιοποιημένες και επτά μη πλαισιοποιημένες. Τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι οι έννοιες της ακεραιότητας και του Φαινομενικού Προσήμου εξακολουθούν να δημιουργούν σημαντικά εμπόδια στη μαθηματική κατανόηση των μαθητών του Λυκείου. Εντοπίστηκε, επίσης, διαφοροποιημένη επίδραση της πλαισιοποίησης: ενώ σε περιπτώσεις όπως η διάταξη κλασμάτων και οι αναπαραστάσεις ρητών αριθμών η πλαισιοποίηση φάνηκε να διευκολύνει, σε άλλες, όπως η επίλυση προβλημάτων, φαίνεται να λειτουργεί περιοριστικά. Επιπρόσθετα, από τις ερωτήσεις ανοιχτού τύπου αναδείχθηκαν περαιτέρω παρανοήσεις, όπως η σύγχυση μεταξύ αλγεβρικών παραστάσεων και εξισώσεων, η προβληματική διαχείριση αλγεβρικών κλασμάτων και η εσφαλμένη χρήση των πράξεων. Τα προηγούμενα αποτελέσματα φανερώνουν τόσο τη σημασία των φαινομένων που αναλύθηκαν, όσο και την ανάγκη περαιτέρω διερεύνησής τους. | el |
heal.abstract | The teaching of Algebra in Middle and High School is a fundamental pillar of mathematical education, contributing decisively to the development of abstract and analytical thinking. However, its learning is often accompanied by significant difficulties for students. These problems are mainly attributed to the persistent influence of the ‘Natural Number Bias’ and the ‘Phenomenal Sign Effect’, which affect the transition from numerical to algebraic thinking. This study investigates the extent to which the conceptual change from arithmetic to algebra has been achieved by the end of high school. Specifically, it focuses on misconceptions related to the representation and management of rational numbers, their ordering, and the execution of operations in basic algebraic expressions among high school students. At the same time, it examines the role of contextualized tasks in highlighting or mitigating the above misconceptions. The study surveyed 10th grade students with a 14-question questionnaire, seven of which were contextualized and seven of which were not. The results of the study demonstrate that the concepts of integrity and apparent signs continue to pose significant obstacles to high school students' mathematical understanding. A differentiated effect of contextualising was also identified, with contextualising seeming to facilitate learning in cases such as fraction ordering and rational number representations, but appearing to have a limiting effect on others, such as problem solving. Additionally, the open-ended questions revealed other misconceptions, including confusion between algebraic expressions and equations, difficulties with algebraic fractions, and misuse of operations. These results underscore the importance of the analyzed phenomena and the necessity of further investigation. | en |
heal.advisorName | Τάτσης, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Τάτσης, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Βαμβακούση, Ξένια | el |
heal.committeeMemberName | Χρήστου, Κωνσταντίνος | el |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης | el |
heal.academicPublisherID | uoi | el |
heal.numberOfPages | 79 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Μ.Ε. Αργυρίου Μαγδαληνή (2025).pdf | 1.88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.