Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37680
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜπούρα, Ευθυμίαel
dc.date.accessioned2024-05-21T09:38:38Z-
dc.date.available2024-05-21T09:38:38Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37680-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17388-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΚινητικές δεξιότητεςel
dc.subjectΠαιδιά με ειδικές ανάγκεςel
dc.titleΣυσχετισμός επιτελικών λειτουργιών και κινητικών δεξιοτήτων σε μαθητές με νοητική αναπηρία: εκπαιδευτικές προεκτάσειςel
dc.typemasterThesisen
heal.typebachelorThesisel
heal.type.enBachelor thesisen
heal.type.elΠροπτυχιακή/Διπλωματική εργασίαel
heal.classificationΝοητική αναπηρίαel
heal.dateAvailable2024-05-21T09:39:39Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2024-03-27-
heal.abstractΣύγχρονα ερευνητικά δεδοδένα αναδεικνύουν τη θεμελιώση σχέση ανάμεσα στην κινητική και τη γνωστική ανάπτυξη του ατόμου. Όμως, είναι περιορισμένες οι έρευνες που αναφέρονται στα αότμα με νοητικη αναπηρία. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα εργασια διερευνά τη συσχέτιση ανάμεσα στις κινητικές δεξιότητες και τις επιτελικές λειτουργίες που παρουσιάζουν μαθητές με νοητική αναπηρία. Το δείγμα περιελάμβανε δύο ομάδες: την πειραματική ομάδα που αποτελούνταν απο 24 παιδιά ηλικίας 6 – 10 ετών με ήπια νοητική αναπηρία και οριακή νοημοσύνη. Η δεύτερη ομάδα (ομάδα ελέγχου) συγκροτούνταν απο 24 παιδιά «τυπικώς» αναπτυσσόμενα αντίστοιχου φύλου και ηλικίας. Οι κινητικές δεξιότητες και των δύο ομάδων αξιολογήθηκαν με τη «Δοκιμή Αξιολόγησης Κϊνησης Συστοιχίας για παιδιά» (MABC-2). Παράλληλα, οι επιτελικές λειτουργίες αξιολογήθηκαν με τις δοκιμασίες του Πύργου και τη δοκιμασία παρατεταμένης εφαρμογής σύνθετης στρατηγικής (ΠΕΣΣ) απο το εργαλείο «Ανίχνευση και Διερεύνηση των Επιτελικών Λειτουργιών» (ΑξΕΛ) και τη δοκιμασία για το έυρος της ακουστικης μνήμης απο το εργαλείο «Αξιολόγηση της Προσοχής και της Συγκέντρωσης» (ΑΣυΠ). Απο την ανάλυση των δεδομένων φάνηκε ότι η πειραματική ομάδα παρουσιάζει χαμηλότερες επιδόσεις σε όλα τα εργαλεία αξιολόγησης. Επίσης καταγράφηκε θετική συσχέτιση μεταξύ των κινητικών επιδόσεων, τόσο στο συνολικό σκορ, όσο και στις επιμέρους κινητικές δοκιμασίες, και της επίδοσης στους τομεις των επιτελικών λειτουργιών. Απο το παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι εκτός απο τις ποιοτικές προκλήσεις στον τομέα των κινητικών δεξιοτήτων, τα παιδιά με ήπια νοητική αναπηρία αντιμετωπίζουν δυσκολίες και στην εκτέλεση των επιτελικών λειτουργιών. Οι δυσκολίες στους δύο αυτους τομεί, δηλαδή, συσχετίζονται. Συνεπώς καθίσταται επιτακτική η ανάγκη σχεδιασμού και υλοποίησης στοχευμένων εκπαιδευτικών παρεμβάσεων τόσο στον τομέα των κινητικών δεξιοτήτων όσο και σε αυτόν της γνωστικής ανάπτυξης για τους μαθητές με ήπια νοητική αναπηρία.el
heal.abstractModern research data highlight the fundamental relationship between motor and cognitive development of the individual. However, there is limited research on people with intellectual disabilities. In this context, this paper investigates the correlation between motor skills and executive functions presented by students with intellectual disabilities. The sample included two groups: the experimental group consisting of 24 children aged 6 to 10 years old with mild intellectual disabilities. The second group (control group) consisted of 24 “typically” developing children of the same sex and age. The motor skills of both groups were assessed with the “Movement Assessment Battery for Children” (MABC-2). At the same time, the executive functions were evaluated with the Tower test and the Advanced Implementation of Complex Strategy test by the tool “Detection and Investigation of Executive Functions” and the Auditory Memory Range test from the “Attention and Concentration Assessment” tool. Analysis of the data showed that the experimental group performed lower in all assessment tools. A positive correlation was also recorded between motor performance, both in overall score and individual motor tests, and performance in the areas of executive functions. It is clearly understood that in addition to qualitative challenges in the field of motor skills, children with mild intellectual disabilities also face difficulties in performing executive functions. Therefore, there is an urgent need to design and implement targeted educational interventions in both motor skills and cognitive development for students with mild intellectual disabilities.en
heal.advisorNameΣούλης, Σπυρίδων - Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΣούλης, Σπυρίδων - Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΜορφίδη, Ελένηel
heal.committeeMemberNameΚυπριωτάκη, Μαρία-
heal.academicPublisherΠαιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages108 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Μπούρα Ευθυμία (2024).pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.