Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/7381
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜπριασούλη, Αλεξάνδραel
dc.date.accessioned2015-11-24T08:47:01Z-
dc.date.available2015-11-24T08:47:01Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/7381-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.1161-
dc.rightsDefault License-
dc.subject-
dc.titleΤο διδακτικό πείραμα της Dina Hiele: αντίληψη και γεωμετρικές έννοιεςel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.identifier.secondaryΜ.Ε. ΜΠΡ 2010-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2010-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 134 - 136el
heal.abstractΗ διπλωματική αυτή εργασία επιχειρεί μια προσέγγιση στο πρωτοποριακό έργο της Ολλανδής παιδαγωγού Dina Van Hiele-Geldof, η οποία μαζί με το σύζυγό της Pierre Van Hiele ανέπτυξαν τη θεωρία των «επιπέδων γεωμετρικής αντίληψης» και θεμελίωσαν μια καινοτόμο μέθοδο διδασκαλίας της Γεωμετρίας. Τη μέθοδο αυτή τεκμηρίωσε η Van Hiele με ένα διδακτικό πείραμα που διεξήγαγε στο πλαίσιο εκπόνησης της διδακτορικής διατριβής της στο Πανεπιστήμιο Ουτρέχτης της Ολλανδίας («Διδακτική της Γεωμετρίας στην πρώτη τάξη του Γυμνασίου», 1957). Το έργο αυτό της Van Hiele είχε σημαντικό διεθνή αντίκτυπο καθώς επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τη σύγχρονη διδακτική της γεωμετρίας σε όλο τον κόσμο. Στην παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζεται και αναλύεται η εν λόγω διδακτική πρόταση. Η Van Hiele θεωρούσε ότι η εισαγωγή στο μάθημα της Γεωμετρίας πρέπει να γίνεται με χρήση στοιχειωδών γεωμετρικών σχημάτων χώρου, όπως ο κύβος. Απέδειξε με την ερευνητική της εργασία ότι η χρήση χειροπιαστού υλικού γεωμετρικών μοντέλων, όταν συνδυάζεται με την ανάπτυξη κατάλληλων διδακτικών διαλόγων, προάγει ουσιαστικά τη διδασκαλία της Γεωμετρίας. Μέσα από το διδακτικό πείραμα η Van Hiele απέδειξε πως, όταν ο δάσκαλος καθοδηγεί τη μαθησιακή διαδικασία με τέχνη μέσα από διαδοχικές φάσεις (αναζήτηση - κατευθυνόμενος προσανατολισμός - επεξήγηση - ελεύθερος προσανατολισμός - ενοποίηση), μπορεί να οδηγήσει το μαθητή να κατακτήσει τα πέντε διαδοχικά επίπεδα ανάπτυξης της γεωμετρικής σκέψης (αναγνώριση/οπτικοποίηση - περιγραφή/ανάλυση - άτυπη αναγωγή/διάταξη - τυπική αναγωγή/αφαίρεση - ακρίβεια, σχετικά εύκολα). Αυτός ο τρόπος διδασκαλίας, σε αντίθεση με την παραδοσιακή διδασκαλία, δίνει στο μαθητή την ευκαιρία να αναπτύξει ικανότητες αντίληψης του χώρου μέσα από διαδικασίες ανακάλυψης. Κεντρική διδακτική δραστηριότητα, την οποία η Dina Van Hiele καταγράφει λεπτομερώς στο έργο της, είναι η δραστηριότητα με «πλάκες» («tiles») και αφορά στην κάλυψη επιπέδου με γεωμετρικά σχήματα. Η Van Hiele υποστήριζε οτι στην περίπτωση της πλακόστρωσης κυριαρχεί η ψυχική ιδέα κινητικής αίσθησης και λειτουργούν δύο νοητικές λειτουργίες, η κινητική αισθητικότητα και η αντίληψη του χώρου. Στο τελευταίο μέρος της διπλωματικής εργασίας επιση μαίνεται η ικανότητα της αντίληψης του χώρου ως βασική παράμετρος της ικανότητας της αντίληψης και μάθησης των γεωμετρικών εννοιών και προτείνονται δραστηριότητες ενίσχυσης της χωρικής αντίληψης των μαθητών μέσα από εικαστικές δραστηριότητες του M.C Escher. Η επιλογή έργων τέχνης τα οποία αναφέρονται σε μαθηματικές αρχές της γεωμετρίας μπορεί να ελκύσει ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των μαθητών στη γεωμετρία δίνοντας νέες προοπτικές και να ενισχύσει την διδακτική απόδοση της μεθόδου που επεξεργάστηκε η Van Hiele.el
heal.advisorNameΠουρνάρη, Μαρίαel
heal.committeeMemberName-
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages140 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ. Ε. ΜΠΡΙΑΣΟΥΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ.pdf3.37 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons