Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39451
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΤσουμάνη, Σταυρούλαel
dc.contributor.authorTsoumani, Stavroulaen
dc.date.accessioned2025-10-01T10:23:03Z-
dc.date.available2025-10-01T10:23:03Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39451-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΟικοκεντρισμόςel
dc.subjectΠεριβαλλοντική εκπαίδευσηel
dc.subjectΔευτεροβάθμια εκπαίδευσηel
dc.subjectEcocentrismen
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.subjectΑνθρωποκεντρισμόςel
dc.subjectAnthropocentrismen
dc.titleΔιερευνώντας τις οικοκεντρικές/ανθρωποκεντρικές στάσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο πλαίσιο της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορίαel
dc.titleInvestigating secondary education teachers’ ecocentric and anthropocentric attitudes in the context of Education for sustainabilityen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΕκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορίαel
heal.classificationEducation for Sustainabilityen
heal.languageelel
heal.accesscampusel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2025-08-29-
heal.abstractΗ συνεχιζόμενη διαλεκτική μεταξύ οικοκεντρισμού και ανθρωποκεντρισμού έχει καταστεί το κεντρικό ζήτημα στη συζήτηση γύρω από την αυξανόμενη οικολογική κρίση που βιώνουμε και τον σκοπό της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Ο τέταρτος από τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ για το 2030 (ΣΒΑ), “Ποιοτική Εκπαίδευση”, αναγνωρίζει ρητά ότι η πρόσβαση σε “Ποιοτική Εκπαίδευση” αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την ενίσχυση της ανθρώπινης ευημερίας και την επίτευξη της αειφόρου ανάπτυξης. Υποστηρίζει ότι κάθε μαθητής πρέπει να αποκτήσει τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες για την προώθηση της αειφορίας. Σε αυτό το πλαίσιο αναδεικνύεται ο καθοριστικός ρόλος των εκπαιδευτικών ως φορέων μετασχηματιστικής αλλαγής. Η παρούσα ποσοτική μελέτη διερευνά τις περιβαλλοντικές στάσεις των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εστιάζοντας στον βαθμό που αυτές υποκινούνται από οικοκεντρικές ή ανθρωποκεντρικές αξίες, στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Το δείγμα αποτέλεσαν 150 εκπαιδευτικοί προερχόμενοι από την Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου. Για τη μέτρηση περιβαλλοντικών στάσεων χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα Οικοκεντρικών και Ανθρωποκεντρικών Στάσεων προς την Αειφόρο Ανάπτυξη (EAATSD) που δημιουργήθηκε από την Kopnina (2013). Η ανάλυση των δεδομένων κατέδειξε ότι οι συμμετέχοντες υιοθετούν στην πλειοψηφία τους οικοκεντρικές στάσεις αν και παρατηρήθηκαν διαφοροποιήσεις στην ένταση και στην κατανομή τους σχετικά με δημογραφικά χαρακτηριστικά όπως το φύλο και η εκπαιδευτική εμπειρία. Επιπλέον οι εκπαιδευτικοί που έχουν επιμορφωθεί ή εμπλακεί σε προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης εκδηλώνουν συνεπέστερη φιλοπεριβαλλοντική συμπεριφορά και απορρίπτουν με περισσότερο σθένος ανθρωποκεντρικές θέσεις. Ωστόσο, εντοπίστηκε συσχέτιση μεταξύ υψηλότερων ακαδημαϊκών προσόντων και τάσης προς πιο ανθρωποκεντρικές στάσεις. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τη ζωτική σημασία της στοχευμένης επιμόρφωσης και εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών (δυνάμει και εν ενεργεία ) και την ενδυνάμωση του ρόλου τους, αν ο στόχος είναι μια κοινωνία αειφορίας και περιβαλλοντικής δικαιοσύνης.el
heal.abstractThe ongoing dialectic between ecocentrism and anthropocentrism has become the central issue in the discussion surrounding the escalating ecological crisis we are experiencing and the purpose of environmental education. Among the 17 Sustainable Development Goals (SDGs) set for 2030, Goal 4, “ Quality Education” explicitly recognizes the access to quality education forms the cornerstone for enhancing human well-being and achieving sustainable development. This goal asserts that all learners must acquire the requisite knowledge and competencies to advance sustainability. Within this framework, educators emerge as pivotal agents of transformative change. Within this framework, educators emerge as pivotal agents of transformative change. The present quantitative study examines the environmental attitudes of secondary education teachers focusing on the extent to which these attitudes are oriented by ecocentric versus anthropocentric values within the context of Environmental Education and Education for Sustainability. The sample consisted of 150 teachers affiliated with the Regional Directorate of Secondary Education of Epirus, Greece. To measure environmental attitudes, the Ecocentric and Anthropocentric Attitudes Scale formulated by Kopnina (2013) was employed. Data analysis reveals that a predominant share of participants espouse ecocentric attitudes, although variances in both strength and distribution of these attitudes were observed relative to demographic variables such as gender and professional experience. Furthermore, teachers who have participated in training or actively engaged in Environmental Education programs demonstrate higher consistency in pro-environmental behaviors and display a more pronounced rejection of anthropocentric perspectives. Contrariwise, a correlation was identified between higher academic education qualifications and a proclivity toward more anthropocentric attitudes. The findings foreground the critical importance of targeted training and education for both pre-service and in-service teachers, as well as the strengthening of their role, if the goal is to achieve a society characterized by sustainability and environmental justice.en
heal.advisorNameΓαβριλάκης, Κώσταςel
heal.committeeMemberNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΤάτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages93 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΜΕ-ΤΣΟΥΜΑΝΗ-2025.pdf2.74 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons