Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39440
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMotsenigos, Spyridonen
dc.date.accessioned2025-09-26T10:31:26Z-
dc.date.available2025-09-26T10:31:26Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39440-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectCollaborative logisticsen
dc.subjectLast-mile deliveryen
dc.subjectTwo-Echelon Vehicle Routing Problem (2E-VRP-CP)en
dc.subjectParticle Swarm Optimization (PSO)en
dc.titleOptimized approach for collaborative last-mile deliveryen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.dateAvailable2025-09-26T10:32:26Z-
heal.languageenel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Πολυτεχνική Σχολήel
heal.recordProviderΤμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικήςel
heal.publicationDate2025-09-24-
heal.abstractLast-mile delivery is one of the most critical and cost-intensive stages of the logistics chain. Factors such as traffic congestion, high customer expectations, and sustainability concerns make efficient last-mile delivery a key challenge for logistics service providers (LSPs). Collaborative delivery models have emerged as a promising solution, allowing multiple carriers to share resources and reduce inefficiencies. To address ownership challenges, some models involve the use of collaboration points, where goods can be transferred between vehicles of different LSPs. The present thesis investigates the application of metaheuristic optimization techniques to minimize the cost of the routing process by strategically determining the optimal locations for collaboration points in the Two-Echelon Vehicle Routing Problem with Collaboration Points (2E-VRP-CP). The employed approach, based on the Particle Swarm Optimization (PSO) method, determines the optimal coordinates for collaboration points, aiming to minimize total travel distance and operational costs. The algorithm is tested on multiple problem instances with varying parameter sets to evaluate its performance in comparison to existing collaborative routing strategies. Experimental results are statistically analyzed and demonstrate that the proposed approach can significantly improve efficiency, paving the way for more sustainable and cost-effective last-mile delivery solutions. The research contributes to the growing field of collaborative logistics by providing insights into how collaboration points can improve last-mile delivery operations, achieving significant economic gain.en
heal.abstractΗ παράδοση τελευταίου μιλίου (last-mile delivery) αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα και δαπανηρά στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Παράγοντες όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι υψηλές προσδοκίες των πελατών καθώς και ανησυχίες για την βιωσιμότητα καθιστούν την αποδοτική διανομή τελευταίου μιλίου βασική πρόκληση για τους παρόχους υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας (Logistics Service Providers - LSPs). Τα συνεργατικά (collaborative) μοντέλα διανομής έχουν αναδειχθεί ως μία πολλά υποσχόμενη λύση, επιτρέποντας σε πολλαπλούς παρόχους να μοιράζονται πόρους και να μειώνουν τις αναποτελεσματικότητες. Για να αντιμετωπίσουν ζητήματα ιδιοκτησίας, ορισμένα μοντέλα περιλαμβάνουν τη χρήση σημείων συνεργασίας (collaboration points), όπου τα αγαθά μπορούν να μεταφέρονται μεταξύ οχημάτων διαφορετικών LSPs. Η παρούσα διπλωματική εργασία μελετά τη χρήση μεταυρετικών τεχνικών βελτιστοποίησης για την ελαχιστοποίηση του κόστους της διαδικασίας δρομολόγησης, μέσω του στρατηγικού προσδιορισμού των βέλτιστων τοποθεσιών των σημείων συνεργασίας στο πρόβλημα δρομολόγησης δύο επιπέδων με σημεία συνεργασίας (TwoEchelon Vehicle Routing Problem with Collaboration Points - 2E-VRP-CP). Η προτεινόμενη προσέγγιση βασισμένη στην μέθοδο της βελτιστοποίησης σμήνους σωματιδίων (Particle Swarm Optimization - PSO), προσδιόριζει τις βέλτιστες συντεταγμένες των σημείων συνεργασίας, με σκοπό την ελαχιστοποίηση της συνολικής διανυθείσας απόστασης και του λειτουργικού κόστους. Ο αλγόριθμος εφαρμόζεται σε πολλαπλά σενάρια προβλημάτων υπό διαφορετικά σύνολα παραμέτρων, προκειμένου να αξιολογηθεί η απόδοσή του σε σύγκριση με τις υπάρχουσες συνεργατικές στρατηγικές δρομολόγησης. Τα πειραματικά αποτελέσματα αναλύονται στατιστικά και αποδεικνύουν ότι η προτεινόμενη προσέγγιση μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την αποδοτικότητα, ανοίγοντας τον δρόμο για πιο βιώσιμες και οικονομικά αποδοτικές λύσεις παράδοσης τελευταίου μιλίου. Η έρευνα συμβάλλει στο συνεχώς αναπτυσσόμενο πεδίο της συνεργατικής εφοδιαστικής, παρέχοντας χρήσιμες γνώσεις για το πώς τα σημεία συνεργασίας μπορούν να βελτιώσουν τις διαδικασίες παράδοσεις τελευταίου μιλίου, επιτυγχάνοντας έτσι σημαντικά οικονομικά οφέλη.el
heal.advisorNameParsopoulos, Konstantinosen
heal.committeeMemberNameLagaris, Isaacen
heal.committeeMemberNameSkouri, Konstantinaen
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Πολυτεχνική Σχολή. Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικήςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΜΗΥΠ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
thesis.pdfOptimized approach for collaborative last-mile delivery1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.