Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39068
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚαλάκου, Θεολογίαel
dc.date.accessioned2025-06-23T08:07:37Z-
dc.date.available2025-06-23T08:07:37Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39068-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΠεριβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ)el
dc.subjectΠρογράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων (ΠΣΔ)el
dc.subjectΣτόχοι Αειφόρου Ανάπτυξης,el
dc.subjectEnvironmental Education (EE)en
dc.subjectSustainable Development Goals (SDGsen
dc.subjectSchool Activity Programs (SAPs)en
dc.titleΜια κριτική ανάλυση του εκπαιδευτικού σχεδιασμού στα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνωνel
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΕκπαίδευσηel
heal.dateAvailable2025-06-23T08:08:37Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής.Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2025-
heal.abstractΗ Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) αναδύεται ως ένας κρίσιμος εκπαιδευτικός τομέας με αυξανόμενη σημασία, καθώς οι σύγχρονες κοινωνίες έρχονται αντιμέτωπες με πιεστικές περιβαλλοντικές προκλήσεις. Η διαμόρφωση περιβαλλοντικά εγγράμματων και ενεργών πο-λιτών, ικανών να κατανοούν την πολυπλοκότητα των περιβαλλοντικών ζητημάτων και να συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, αποτελεί κεντρικό διακύβευμα. Η παρούσα εργασία, στο θεωρητικό πλαίσιο που αναπτύσσεται στα 3 πρώτα κεφάλαια, εξετάζει τρεις θεμελιώδεις και αλληλένδετες πτυχές της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: την ιστορική της διαδρομή, τον σχεδιασμό και την αξιολόγηση των προγραμμάτων της, και την απαραίτητη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, με ιδιαίτερη αναφορά στη δευτεροβάθμια βαθμίδα. Η κατανόηση της ιστορικής εξέλιξης της ΠΕ, από τις πρώτες προσπάθειες ευαισθητοποί-ησης τη δεκαετία του 1960 έως τη θεσμοθέτησή της και τη σύνδεσή της με ευρύτερες έννοιες όπως η αειφορία μέσα από διεθνείς διασκέψεις-ορόσημα (Στοκχόλμη, Τιφλίδα, Ρίο), παρέχει το απαραίτητο πλαίσιο για την κατανόηση των σημερινών της στόχων και προσεγγίσεων. Παράλληλα, η αποτελεσματικότητα οποιασδήποτε παρέμβασης ΠΕ εξαρτάται άμεσα από την ποιότητα του σχεδιασμού, της υλοποίησης και της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Ο συστηματικός σχεδιασμός, που λαμβάνει υπόψη χαρακτηριστικά όπως η συνάφεια, η διεπιστημονικότητα και η εστίαση στη δράση, σε συνδυασμό με την προσεκτική υλοποίηση και την αυστηρή, μεθοδολογική αξιολόγηση, αποτελούν προϋποθέσεις για την επίτευξη των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Τέλος, η πραγμάτωση όλων των παραπάνω επαφίεται στην επάρκεια και τη δέσμευση των εκπαιδευτικών. Η ειδική προετοιμασία τους, ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπου τα περιβαλλοντικά ζητήματα απαι-τούν βαθύτερη ανάλυση, είναι καθοριστική και προϋποθέτει την ανάπτυξη συγκεκριμένων γνώσεων, παιδαγωγικών δεξιοτήτων και στάσεων. Η εργασία αυτή στοχεύει να προσφέρει μια συνθετική επισκόπηση αυτών των τριών πυλώνων, αναδεικνύοντας τη σημασία της ολιστικής τους θεώρησης για την προώθηση μιας αποτελεσματικής Περιβαλλοντικής Εκπαίδευ-σης. Το ερευνητικό κομμάτι της παρούσας εργασίας αναπτύσσεται στα κεφάλαια 4 και 5. Η έρευνα γίνεται πάνω σε 98 Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων που υλοποιήθηκαν στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Ιωάννινων, για το σχολικό έτος 2022-2023. Στο 4ο κεφάλαιο που αφορά την Μεθοδολογία περιγράφεται το νομικό πλαίσιο σύμφωνα με το ο-ποίο υλοποιούνται τα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, τίθενται τα 4 ερευνητικά ερωτήματα και παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο με βάση το οποίο θα ερευνηθούν κα-θώς και η ερευνητική διαδικασία. Το πρώτο ερευνητικό ερώτημα αφορά το κατά πόσο τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων ενσωματώνουν τις πέντε βασικές κατηγορίες μαθησιακών στόχων της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, όπως περιγράφονται από τη Λιαράκου (2023): ευαισθη-τοποίηση, γνώση, στάσεις και αξίες, ικανότητες/δεξιότητες και συμμετοχή/δράση. Το δεύ-τερο ερώτημα εστιάζει στη σύνδεση των θεματικών των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων με τους 17 Στόχους Αειφόρου Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Το τρίτο ερευνητικό ερώτημα εξετάζει τις παιδαγωγικές προσεγγίσεις που επιλέγονται για την υλοποίηση των Π.Σ.Δ. και το τέταρτο εξετάζει τη χρήση συμμετοχικών μεθόδων διδασκαλίας και μάθησης. Στο 5ο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας. Παρουσιάζονται μετρήσεις που αφορούν τα δεδομένα των προγραμμάτων (κατηγορίες, ειδικότητες καθηγητών, τύποι σχολείων που τα υλοποιούν), μετρήσεις σχετικά με τους στόχους που έχουν τα προγράμ-ματα, ποιοι είναι αυτοί οι στόχοι, κατά πόσο είναι σαφείς ή γενικοί. Εντοπίζονται συγκεκριμένες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και συγκεκριμένες μέθοδοι με βάση τις οποίες υλοποιούνται τα προγράμματα. Στο 6ο κεφάλαιο παρουσιάζονται συνοπτικά τα συμπεράσματα και γίνονται προτάσεις για μελλοντικές εργασίεςel
heal.abstractEnvironmental Education (EE) emerges as a critical educational sector of growing signifi-cance, as modern societies face urgent environmental challenges. The formation of environ-mentally literate and active citizens, capable of understanding the complexity of environmen-tal issues and contributing to the protection of the environment, constitutes a central objec-tive. This thesis, within the theoretical framework developed in the first three chapters, ex-amines three fundamental and interrelated aspects of Environmental Education: its historical path, the design and evaluation of its programs, and the necessary training of educators, with particular emphasis on secondary-level education. Understanding historical development—from its initial awareness-raising efforts of the 1960s to its institutionalization and integration with broader concepts such as sustaina-bility through landmark international conferences (Stockholm, Tbilisi, Rio)—provides the nec-essary context for comprehending its current goals and approaches. At the same time, the effectiveness of any EE intervention is directly dependent on the quality of the program de-sign, implementation, and evaluation. A systematic design that considers aspects such as rel-evance, interdisciplinarity, and action-orientation, combined with careful implementation and rigorous, methodologically sound evaluation, is are prerequisite for achieving the desired learning outcomes. Ultimately, the realization of all the above relies on the competence and commitment of educators. Their specialized preparation—especially in secondary education, where environmental issues require deeper analysis—is of critical importance and necessi-tates the development of specific knowledge, pedagogical skills, and attitudes. This study aims to provide a comprehensive overview of these three pillars, highlighting the importance of a holistic approach to promoting effective Environmental Education. Chapters 4 and 5 develop the research component of this thesis. The study focuses on 98 School Activity Programs implemented in the secondary schools of the Directorate of Educa-tion of Ioannina during the academic year 2022–2023. Chapter 4, which concerns Methodol-ogy, outlines the legal framework under which Environmental Education programs are imple-mented, presents the four research questions, and defines the theoretical frame upon which the study is based. The first research question investigates how School Activity Programs incorporate the five core categories of learning objectives in Education for Environment and Sustainability, as de-scribed by Liarakou (2023): awareness, knowledge, attitudes and values, abilities/skills, and participation/action. The second question focuses on the connection between the themes of the SAPs and the 17 United Nations Sustainable Development Goals (SDGs). The third research question examines the pedagogical approaches employed in the implementation of the SAPs, while the fourth explores the use of participatory teaching and learning methods. Chapter 5 presents the findings of the research. It includes quantitative data regarding the characteristics of the programs (categories, teacher specializations, types of schools in which they were implemented), as well as measurements related to the learning objectives—what those objectives are, and whether they are clearly defined or expressed in general terms. Spe-cific pedagogical approaches and teaching methods used in the implementation of the pro-grams are also identified. Chapter 6 summarizes the conclusions and offers suggestions for-future researchen
heal.advisorNameΓαβριλάκης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΤαμίσογλου, Χρύσαel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages112 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε._Καλάκου, Θ.(2025).pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.