Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39059
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Βιτουλαδίτη, Αικατερίνη | el |
dc.date.accessioned | 2025-06-19T06:41:46Z | - |
dc.date.available | 2025-06-19T06:41:46Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39059 | - |
dc.rights | Attribution 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/ | * |
dc.subject | Περιβαλλοντική πολιτειότητα | el |
dc.subject | Eκπαίδευση για την περιβαλλοντική πολιτειότητα | el |
dc.subject | Environmental citizenship | en |
dc.subject | Education for environmental citizenship | en |
dc.title | Διερεύνηση της περιβαλλοντικής πολιτειότητας φοιτητριών/τών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων | el |
dc.title | Investigating the environmental citizenship of students at the University of Ioannina | en |
dc.type | masterThesis | en |
heal.type | masterThesis | el |
heal.type.en | Master thesis | en |
heal.type.el | Μεταπτυχιακή εργασία | el |
heal.classification | Εκπαίδευση | el |
heal.dateAvailable | 2025-06-19T06:42:47Z | - |
heal.language | el | el |
heal.access | free | el |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης | el |
heal.publicationDate | 2025 | - |
heal.abstract | Στην εποχή μας, η παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση δεν είναι πλέον μια απειλή του μέλλοντος, αλλά μια πραγματικότητα του παρόντος. Από την κλιματική αλλαγή μέχρι τη ρύπανση και την απώλεια της βιοποικιλότητας, οι επιπτώσεις των περιβαλλοντικών προβλημάτων αποτελούν πλέον μέρος της καθημερινότητας μας. Η κρίση όμως αυτή δεν είναι απλά και μόνο περιβαλλοντική. Είναι βαθιά κοινωνική και πολιτική. Μπροστά σε αυτή τη κρίσιμη συνθήκη η περιβαλλοντική πολιτειότητα αναδύεται ως ένας εξόχως σημαντικός παράγοντας αναχαίτησης της κρίσης αυτής. Η αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προκλήσεων απαιτεί ενεργούς και κριτικά σκεπτόμενους πολίτες, ικανούς να δράσουν ως φορείς αλλαγής. Η παρούσα εργασία είχε ως στόχο τη διερεύνηση της περιβαλλοντικής πολιτειότητας των φοιτητών και των φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ιωάννινων, καθώς επίσης και τον εντοπισμό δημογραφικών, ακαδημαϊκών και κοινωνικοπολιτικών χαρακτηριστικών, τα οποία πιθανώς την επηρεάζουν. Για το σκοπό αυτό έγινε χρήση του Environmental Citizenship Questionnaire (ECQ), το οποίο δημοσιεύθηκε του 2020 και εφαρμόστηκε σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο του 2024. Το ερωτηματολόγιο διανεμήθηκε στους συμμετέχοντες τόσο σε ψηφιακή όσο και σε έντυπη μορφή. Ακολουθήθηκε δειγματοληψία ευκολίας και το μέγεθος του δείγματος ανήλθε σε 600 φοιτητές / φοιτήτριες του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το λογισμικό SPSS και οργανώθηκε σε δύο επίπεδα, το περιγραφικό και το επαγωγικό. Αναφορικά με ορισμένα χαρακτηριστικά του δείγματος, η πλειοψηφία ήταν γυναίκες (68,5%), προπτυχιακοί φοιτητές (94,1%), στο 1ο έτος σπουδών τους (27,3%), κυρίως φοιτητές των Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών (43%), μη εργαζόμενοι (61,3%) και οι οποίοι αυτοτοποθετούνται πολιτικά στο κέντρο (64,5%). Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ένα μέτριο επίπεδο περιβαλλοντικής πολιτειότητας μεταξύ των φοιτητριών και των φοιτητών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με αξιοσημείωτες διακυμάνσεις ανάμεσα στις επιμέρους διαστάσεις της. Εξαιρετικά σημαντική είναι η παρατηρούμενη απόκλιση μεταξύ της 3 θεωρητικής κατανόησης και της πρακτικής εφαρμογής της περιβαλλοντικής πολιτειότητας. Οι συμμετέχοντες φαίνεται να διαθέτουν αξίες και θετικές στάσεις σχετικά με το περιβάλλον, αλλά εντοπίζεται μια περιορισμένη συμμετοχή σε περιβαλλοντικές δράσεις και διαφαίνεται ανεπαρκής η πρακτική τους ετοιμότητα. Η έρευνα επιβεβαίωσε την πολύπλοκη και πολυπαραγοντική φύση της περιβαλλοντικής πολιτειότητας και στον φοιτητικό πληθυσμό. Επιπρόσθετα, εντόπισε διαφοροποιήσεις σε αρκετές διαστάσεις της περιβαλλοντικής πολιτειότητας, οι οποίες σχετίζονται κυρίως με το φύλλο, τον επιστημονικό τομέα και την πολιτική τοποθέτηση | el |
heal.abstract | Nowadays, the global environmental crisis is no longer a future threat, but a reality of the present. From climate change to pollution and biodiversity loss, the effects of environmental problems are now part of our everyday lives. However, this crisis is not simply environmental. It is deeply social and political. In the face of this critical situation, environmental citizenship emerges as an extremely important factor in halting this crisis. Addressing environmental challenges requires active and critically thinking citizens who can act as agents of change. The aim of this study was to investigate environmental citizenship among students at the University of Ioannina, as well as to identify demographic, academic, and sociopolitical characteristics that may influence it. To this end, the Environmental Citizenship Questionnaire (ECQ) was used, which was published in 2020 and applied to secondary school students in Cyprus. The survey was conducted from April to October 2024. The questionnaire was distributed to participants in both digital and printed form. Convenience sampling was used, and the sample size was 600 students from the University of Ioannina. The data was analyzed using SPSS software and organized into two levels, descriptive and inferential. Regarding certain characteristics of the sample, the majority were women (68.5%), undergraduate students (94.1%), in their first year of study (27.3%), in the Social Sciences and Humanities (43%), not employed (61.3%) and who identify themselves politically as centrist (64.5%). The results of the survey revealed a moderate level of environmental citizenship among students at the University of Ioannina, with notable variations between its individual dimensions. The observed discrepancy between the theoretical understanding and practical application of environmental citizenship is extremely significant. Participants appear to have values and positive attitudes towards the environment, but there is limited participation in environmental actions, and their practical readiness appears to be insufficient. The research confirmed the complex and multifactorial nature of environmental citizenship among the student population. In addition, it identified differences in several dimensions of environmental citizenship, mainly related to gender, academic field, and political affiliation | en |
heal.advisorName | Γαβριλάκης, Κώστας | el |
heal.committeeMemberName | Τάτσης, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Λιακοπούλου, Μαρία | el |
heal.academicPublisher | Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης | el |
heal.academicPublisherID | uoi | el |
heal.numberOfPages | 138 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
M.E._ Βιτουλαδίτη,A.(2025).pdf | 1.99 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License