Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39038
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΑγοραστός, Ευθύμιοςel
dc.date.accessioned2025-06-17T09:51:51Z-
dc.date.available2025-06-17T09:51:51Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39038-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΟπτική Αναπηρίαel
dc.subjectVisual Impairmenten
dc.subjectΣυνοδόςel
dc.subjectGuideen
dc.subjectΑυτονομίαel
dc.subjectAutonomyen
dc.titleΣυνοδεία ατόμων με οπτική αναπηρία: Η παράμετρος της αυτονομίας - Εκπαιδευτικές προεκτάσειςel
dc.titleGuiding Individuals with Visual Impairments: The Parameter of Autonomy - Educational Implicationsen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΕκπαίδευση
heal.dateAvailable2025-06-17T09:52:51Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής.Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2025-
heal.abstractΗ αυτονομία αποτελεί θεμελιώδη διάσταση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και ποιότητας ζωής, ειδικά για τα άτομα με οπτική αναπηρία, τα οποία αντιμετωπίζουν πολλαπλά εμπόδια στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Παρά τη σημασία της, η σχετική βιβλιογραφία επικεντρώνεται κυρίως στην εμπειρία των ατόμων με αναπηρία χωρίς να εξετάζει επαρκώς τη συμβολή της σχέσης τους με τους συνοδούς ή εκπαιδευτές κινητικότητας. Υφίσταται, επομένως, ένα σαφές ερευνητικό κενό ως προς την κατανόηση των κοινωνικών και διαπροσωπικών παραμέτρων που επηρεάζουν την ανάπτυξη της αυτονομίας. Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να καλύψει αυτό το κενό, διερευνώντας τις εμπειρίες και τις αντιλήψεις ατόμων με οπτική αναπηρία και των συνοδών τους σχετικά με τη συνοδεία, την αυτονομία και την καθημερινή διαχείριση. Ειδικότερα, στόχος της έρευνας είναι να αναλυθεί πώς η σχέση συνοδού–ατόμου με αναπηρία επηρεάζει την αίσθηση ελέγχου, ανεξαρτησίας και αυτοαποτελεσματικότητας, και με ποιον τρόπο παράγοντες όπως η προσβασιμότητα, η τεχνολογία και η κοινωνική αποδοχή συμβάλλουν ή παρεμποδίζουν αυτή τη διαδικασία. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε είναι ποιοτική, με συλλογή δεδομένων μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων από δύο ομάδες: ζευγάρια συνοδών και ατόμων με οπτική αναπηρία και άτομα χωρίς σταθερό συνοδό. Η ανάλυση πραγματοποιήθηκε με βάση τη Θεμελιωμένη Θεωρία, εστιάζοντας στην ανάδειξη θεματικών κατηγοριών και κεντρικών εννοιών που αναδύονται από τα ίδια τα δεδομένα. Τα ευρήματα δείχνουν ότι η ανάγκη για συνοδεία δεν είναι ομοιόμορφη, αλλά εξαρτάται από παράγοντες όπως η γνώση χρήσης λευκού μπαστουνιού, η προσβασιμότητα του περιβάλλοντος, και η ποιότητα της σχέσης με τον συνοδό. Η αυτονομία παρουσιάζεται ως ένα συνεχές (continuum), όπου το άτομο με οπτική αναπηρία μεταβαίνει μεταξύ εξάρτησης και ανεξαρτησίας ανάλογα με το υποστηρικτικό πλαίσιο. Οι θετικές σχέσεις συνοδείας, βασισμένες στην εμπιστοσύνη και την ανοιχτή επικοινωνία, ενισχύουν την αυτοπεποίθηση, την κινητικότητα και την καθημερινή λειτουργικότητα των ατόμων με αναπηρία. Καταλήγοντας, η μελέτη συμβάλλει θεωρητικά και πρακτικά στην κατανόηση της έννοιας της αυτονομίας, προτείνοντας ένα εργαλείο αξιολόγησης της και εντοπίζοντας ~ 6 ~ προτεραιότητες για μελλοντικές παρεμβάσεις στην εκπαίδευση συνοδών και στη διαμόρφωση προσβάσιμων πολιτικών. Η θεώρηση της αυτονομίας ως δυναμικού και σχεσιακού φαινομένου προσφέρει νέες προοπτικές για την ένταξη των ατόμων με οπτική αναπηρία στην κοινωνία με όρους ισότητας και αξιοπρέπειας.el
heal.abstractAutonomy constitutes a fundamental aspect of human dignity and quality of life, particularly for individuals with visual impairments, who often face numerous challenges in navigating daily life. Despite its significance, the existing literature has largely focused on the personal experiences of people with disabilities, with limited attention to the role of their relationship with guides or mobility trainers. This indicates a clear research gap in understanding how interpersonal and social dynamics shape the development of autonomy. This study aims to address this gap by exploring the lived experiences and perceptions of individuals with visual impairments and their sighted companions regarding autonomy, guidance, and everyday life. Specifically, it investigates how the companion–individual relationship affects the sense of independence, decision-making capacity, and self-efficacy, while also examining the impact of accessibility, technological tools, and social attitudes on this process. A qualitative research design was adopted, utilizing semi-structured interviews with two participant groups: matched dyads (individuals with visual impairments and their companions) and visually impaired individuals without permanent companions. Data analysis followed the principles of Grounded Theory, allowing key categories and concepts to emerge inductively from participants’ narratives. The findings reveal that the need for assistance varies significantly and is influenced by factors such as white cane usage, environmental accessibility, and the nature of the companion relationship. Autonomy emerges as a continuum, with individuals moving fluidly between dependence and independence depending on the context. Positive companionships, grounded in trust and open communication, enhance self-confidence, mobility, and daily functioning. In conclusion, this study makes both theoretical and practical contributions by providing a nuanced understanding of autonomy as a relational and dynamic construct. It proposes an original tool for assessing autonomy and highlights the need for targeted educational initiatives for companions and mobility educators. Ultimately, it advocates for inclusive policies that promote equal participation of visually impaired individuals in all areas of social lifeen
heal.advisorNameΣούλης, Σπυρίδων-Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΜορφίδη, Ελένηel
heal.committeeMemberNameΚυπριωτάκη, Μαρίαel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages279 σ.el
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Ευθύμιος Αγοραστός (2025).pdf4.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.