Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39029
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΒάσσης, Κωνσταντίνοςel
dc.contributor.authorVassis, Konstantinosen
dc.date.accessioned2025-06-12T07:35:50Z-
dc.date.available2025-06-12T07:35:50Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39029-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΆτυπη μάθησηel
dc.subjectΔευτεροβάθμια εκπαίδευσηel
dc.subjectInformal learningen
dc.subjectSecondary educationen
dc.titleΗ συμβολή των εμπειριών άτυπης μάθησης στις στάσεις, τις πεποιθήσεις και το ενδιαφέρον των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τις φυσικές επιστήμεςel
dc.titleThe impact of informal learning experiences on secondary school students' attitudes, beliefs, and interest in the natural sciencesen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΦυσικές επιστήμεςel
heal.classificationNatural sciencesen
heal.dateAvailable2025-06-12T07:36:51Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2025-06-05-
heal.abstractΗ άτυπη μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες αναφέρεται στις εμπειρίες επιστημονικής μάθησης που λαμβάνουν χώρα εκτός του επίσημου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Αυτές οι εμπειρίες είναι καθοριστικής σημασίας για την ενίσχυση της δια βίου μάθησης και την δημόσια κατανόηση της επιστήμης. Η άτυπη επιστημονική μάθηση πραγματοποιείται με ποικίλους τρόπους και μέσα, στον ελεύθερο χρόνο και τις κοινωνικές συναναστροφές, στο σπίτι και στην οικογένεια, σε μουσεία και επιστημονικά κέντρα, σε κοινωνικές εκδηλώσεις επιστήμης αλλά και κατά την επαφή με τη φύση. Στο πλαίσιο της παρούσας μελέτης διερευνήθηκε η συμβολή της άτυπης επιστημονικής μάθησης στις στάσεις, τις πεποιθήσεις και το ενδιαφέρον των μαθητών και μαθητριών γυμνασίου για τις Φυσικές Επιστήμες. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε μέσω ενός ερωτηματολογίου με τέσσερις διακριτές υποκλίμακες: τις προηγούμενες εμπειρίες άτυπης επιστημονικής μάθησης, τον θαυμασμό της επιστήμης, την αξία της επιστήμης και τις πεποιθήσεις των μαθητών για τις επιστημονικές τους ικανότητες. Η παραγοντική ανάλυση ανέδειξε τρεις διαστάσεις στις προηγούμενες εμπειρίες άτυπης μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες που αφορούν την ατομική/προσωπική αναζήτηση, τη συμμετοχή σε μη-τυπικές επιστημονικές δράσεις και τις μουσειακές επισκέψεις. Ο στατιστικός έλεγχος των κατανομών των απαντήσεων των συμμετεχόντων έδειξε μικρές διαφορές μεταξύ των φύλων, με τα κορίτσια να δίνουν περισσότερο θετικές απαντήσεις σε σχέση με τα αγόρια για τις μουσειακές επισκέψεις και την αξία της επιστήμης. Τα ευρήματα των διαφορών ανάλογα με την τάξης φοίτησης ήταν πιο σαφή, με τους συμμετέχοντες της Δευτέρας τάξης να δίνουν περισσότερο θετικές απαντήσεις για την προσωπική αναζήτηση και της Τρίτης τάξης λιγότερο θετικές απαντήσεις για την αξία της επιστήμης. Γενικά, σε όλες τις υποκλίμακες των στάσεων και των πεποιθήσεων οι συμμετέχοντες της Τρίτης Γυμνασίου τείνουν να δίνουν λιγότερες θετικές απαντήσεις σε σχέση με τις άλλες τάξεις. Η ανάλυση πολλαπλής παλινδρόμησης έδειξε ότι από τις διαστάσεις των εμπειριών άτυπης μάθησης που ανιχνεύτηκαν, αυτή που φαίνεται να έχει την μεγαλύτερη επίδραση στις στάσεις και τις πεποιθήσεις των συμμετεχόντων, όπως αποκάλυψαν τα μοντέλα που προέκυψαν, είναι η προσωπική αναζήτηση σε θέματα Φυσικών Επιστημών.el
heal.abstractInformal Learning in Science Education refers to scientific learning experiences that occur outside the formal educational environment. These experiences are crucial for promoting lifelong learning and enhancing public understanding of science. Informal science learning takes place in a variety of ways and settings—during leisure time and social interactions, at home and within the family, in museums and science centers, at science-related public events, and through engagement with nature. This study investigates the contribution of informal science learning to the attitudes, beliefs, and interest of lower secondary school students toward science. Data collection was conducted through a questionnaire consisting of four distinct subscales: prior experiences of informal science learning, science fascination, perceived value of science, and students’ beliefs about their scientific abilities. Factor analysis identified three dimensions of previous informal science learning experiences: individual/personal exploration, participation in non-formal science activities, and museum visits. Statistical analysis of participants’ response distributions revealed minor gender differences, with girls providing more positive responses than boys regarding museum visits and the value of science. Differences by grade level were more pronounced: second-grade students responded more positively regarding personal exploration, while third-grade students showed fewer positive views about the value of science. Overall, across all subscales related to attitudes and beliefs, third-grade students tended to give fewer positive responses compared to students in the earlier grades. Multiple regression analysis showed that among the dimensions of informal learning experiences identified, the one with the greatest influence on participants’ attitudes and beliefs—according to the resulting models—was personal exploration in the field of scienceen
heal.advisorNameΣτύλος, Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΓεωργόπουλος, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΣτύλος, Γεώργιοςel
heal.academicPublisherΣχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages123 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Βάσσης Κωνσταντίνος (2025).pdf3.37 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons