Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38827
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Παπαβασιλείου, Αντωνία | el |
dc.contributor.author | Σιόντη, Ιππολύτη | el |
dc.contributor.author | Papavasileiou, Antonia | en |
dc.contributor.author | Sionti, Ippolyti | en |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T15:49:16Z | - |
dc.date.available | 2025-03-06T15:49:16Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38827 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Δημόσιος χώρος | el |
dc.subject | Αισθητηριακή αντίληψη | el |
dc.subject | Χρήστης | el |
dc.subject | Περιέργεια | el |
dc.subject | Γεγονός | el |
dc.subject | Αφήγηση | el |
dc.subject | Πόλη | el |
dc.subject | Νοητικοί χάρτες | el |
dc.subject | Χωρική εμπειρία | el |
dc.subject | Κοινωνία | el |
dc.subject | Public space | en |
dc.subject | Multisensory perception | en |
dc.subject | User | en |
dc.subject | Curiosity | en |
dc.subject | Event | en |
dc.subject | Narration | en |
dc.subject | City | en |
dc.subject | Urban | en |
dc.subject | Mental maps | en |
dc.subject | Spatial experience | en |
dc.subject | Society | en |
dc.title | Η Αρχιτεκτονική ως ερέθισμα περιέργειας και εξερεύνησης. Απρόσμενα συμβάντα και αισθητηριακή εμπειρία | el |
dc.title | Architecture as a stimulus of curiosity and exploration. Unexpected events and sensory experience | en |
heal.type | bachelorThesis | el |
heal.type.en | Bachelor thesis | en |
heal.type.el | Προπτυχιακή/Διπλωματική εργασία | el |
heal.classification | Αρχιτεκτονικη | el |
heal.classification | Architecture | en |
heal.dateAvailable | 2025-03-06T15:50:16Z | - |
heal.language | el | el |
heal.access | free | el |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Πολυτεχνική Σχολή | el |
heal.publicationDate | 2025-02-12 | - |
heal.bibliographicCitation | Chicago Style | |
heal.abstract | Παρατηρώντας την πόλη σήμερα, θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι αποτελεί έναν χώρο πολυδιάστατης συνύπαρξης και συμβίωσης, ο οποίος ενεργοποιείται από μια πληθώρα γεγονότων, προγραμματισμένων ή μη, που διαδραματίζονται εκεί. Οι μεταβλητές αυτές αλληλεπιδράσεις αναδεικνύουν την πόλη ως ένα δυναμικό μηχανισμό, στον οποίο οι χρήστες του χώρου συμμετέχουν ενεργά, μετατρέποντας το δομημένο περιβάλλον σε πεδίο εμπειριών και αισθητηριακής αντίληψης. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές, ο κάτοικος δεν περιορίζεται στο ρόλο του παρατηρητή. Μέσω της παρουσίας του στο χώρο και της κίνησής του σε αυτόν, συμμετέχει άμεσα στην κατανόηση και διαμόρφωση της πόλης. Τα ερεθίσματα που λαμβάνει, ενισχύουν την αντίληψη του τόπου και επιτρέπουν την ανάπτυξη συναισθηματικών και γνωσιακών σχέσεων με αυτόν. Αναπτύσσονται έτσι, μέσω της περιπατητικής εμπειρίας, νοητικοί χάρτες και εικόνες μεταβαλλόμενες, που βοηθούν τον κάτοικο ή τον επισκέπτη να προσανατολιστεί, να κατευθυνθεί και να νιώσει μέρος της πόλης. Ο σύγχρονος άνθρωπος προσπαθώντας να ανακαλύψει τις παραμελημένες του αισθήσεις, μετατρέπεται συχνά σε “αστικό περιηγητή” που αναζητά την απόλαυση του χώρου, μέσα από εκείνες τις εικόνες της πόλης που διεγείρουν το αντιληπτικό του πεδίο. Αυτή η δυναμική προσέγγιση αναδεικνύει την αρχιτεκτονική όχι μόνο ως μέσο δημιουργίας λειτουργικών χώρων αλλά και ως εργαλείο διαμόρφωσης συναισθημάτων και εμπειριών. Μέσα σε αυτά τα συναισθήματα μπορεί να συγκαταλέγεται η δυνατότητα ενός χώρου να εξάπτει την περιέργεια και να προσκαλεί για περαιτέρω εξερεύνηση, μάθηση και ανακάλυψη του αγνώστου. Τι είναι όμως αυτό που πυροδοτεί την περιέργεια και μας ωθεί να εξερευνήσουμε και να ανακαλύψουμε πτυχές του αστικού τοπίου, δομημένου ή μη, και με ποιον τρόπο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός συμβάλλει στην αλληλεπίδραση του ατόμου με το περιβάλλον του; Στην παρούσα ερευνητική εργασία με αφετηρία τον παραπάνω προβληματισμό, αναλύονται εννέα παραδείγματα-case studies, τα οποία έχουν ομαδοποιηθεί σε τρεις κατηγορίες, σύμφωνα με τις πρωταρχικές προθέσεις του αρχιτέκτονα και τη χωρική εμπειρία που προσφέρουν στο χρήστη. Οι κατηγορίες αυτές διαρθρώνονται γύρω από τις έννοιες του γεγονότος, της αφήγησης και της περιέργειας. Η επιλογή τους βασίστηκε στην ικανότητά τους να αναδείξουν διαφορετικές πτυχές της χωρικής εμπειρίας, δίνοντας έμφαση στην ενεργοποίηση του χώρου μέσω γεγονότων, στην αφηγηματική δομή που διέπει τον σχεδιασμό και προκαλεί συναισθηματική ή γνωστική σύνδεση και τέλος στη διερεύνηση της περιέργειας μέσω της διαδραστικής σχέσης χρήστη και χώρου. Στόχος είναι να προσεγγίσει τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι αρχιτέκτονες για την ενίσχυση της βιωματικής σχέσης με το χώρο, τις αισθητηριακές και γνωστικές διεργασίες που ενεργοποιούν οι σχεδιαστικές επιλογές τους και τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες επαναπροσδιορίζουν τον χώρο μέσω της αλληλεπίδρασης μαζί του. Η ανάλυση φιλοδοξεί να συμβάλει στην ευρύτερη συζήτηση για τη χωρική εμπειρία και τη δυναμική σχέση μεταξύ αρχιτεκτονικής, χρήστη και περιβάλλοντος, και την προέκταση που αυτή η σχέση αντικατοπτρίζει στον αστικό ιστό και την κοινωνία. | el |
heal.abstract | Observing the city today, one could argue that it constitutes a multidimensional space of coexistence and interaction, activated by a multitude of events, whether planned or spontaneous, that take place within it. These variable interactions highlight the city as a dynamic mechanism in which space users actively participate, transforming the built environment into a field of experiences and sensory perception. However, most of the time, the resident is not limited to the role of an observer. Through their presence in space and movement within it, they directly contribute to the understanding and shaping of the city. The stimuli they receive enhance their perception of place and allow for the development of emotional and cognitive relationships with it. Through the experience of walking, mental maps and ever-changing images are developed, helping residents or visitors orient themselves, navigate, and feel a sense of belonging within the city. In an attempt to rediscover our neglected senses, we often become "urban explorers" seeking to enjoy the space through those images of the city that stimulate our perceptual field. This dynamic approach reveals architecture not only as a means of creating functional spaces but also as a tool for shaping emotions and experiences. Among these emotions is a space's ability to spark curiosity and invite further exploration, learning, and discovery of the unknown. But what is it that ignites curiosity and drives us to explore and uncover aspects of the urban landscape, whether built or unbuilt? And how does architectural design contribute to an individual's interaction with his environment? This research study, based on the above inquiry, analyzes nine case studies, grouped into three categories according to the architect's primary intentions and the spatial experience they offer to the user. These categories are structured around the concepts of event, narrative and curiosity. The selection of these examples was based on their ability to highlight different aspects of spatial experience, emphasizing the activation of space through events, the narrative structure that governs the design and evokes emotional or cognitive connections, and, finally, the investigation of curiosity through the interactive relationship between user and space. The objective is to explore the strategies that architects use to enhance the experiential relationship with space, the sensory and cognitive processes triggered by their design choices and the way users redefine space through their interaction with it. This analysis aspires to contribute to the broader discussion on spatial experience and the dynamic relationship between architecture, user and environment, as well as the impact this relationship has on the urban fabric and society. | en |
heal.tableOfContents | Περιεχόμενα: 5 Πλαίσιο: 6 Μεθοδολογία: 16 01 Γεγονός - Brazil: 20 1.1 Parc de la Villette: 24 1.2 Instant City: 32 1.3 Sendai Mediatheque: 42 1.4 Συμπεράσματα Γεγονός: 53 02 Αφήγηση - Playtime: 54 2.1 The therme Vals: 58 2.2 Holocaust Memorial: 64 2.3 Seattle Library: 70 2.4 Συμπεράσματα Αφήγηση: 76 03 Περιέργεια – Poor things: 78 3.1 Superkilen Park: 82 3.2 Jewish Museum: 90 3.3 Forum Barcelona: 98 3.4 Συμπεράσματα Περιέργεια: 104 Συμπεράσματα: 106 Βιβλιογραφικές αναφορές: 108 Διαδικτυακές πηγές: 111 Πηγές εικόνων: 114 | el |
heal.advisorName | Γαλανός, Κάρολος | el |
heal.committeeMemberName | Πάνος, Απόστολος | el |
heal.committeeMemberName | Φιλοξενίδου, Κορνηλία | el |
heal.committeeMemberName | Γαλανός, Κάρολος | |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Πολυτεχνική Σχολή. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | uoi | el |
heal.numberOfPages | 115 | el |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Ερευνητικές εργασίες φοιτητών - ΑΡΧ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Παπαβασιλείου, Αντωνία, Σιόντη, Ιππολύτη, Η αρχιτεκτονική ως ερέθισμα περιέργειας και εξερεύνησης (2025) .pdf | 30.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License