Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38816
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚόρακας, Δημήτριοςel
dc.date.accessioned2025-03-05T08:22:15Z-
dc.date.available2025-03-05T08:22:15Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38816-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΧημειοφοβίαel
dc.subjectΔευτεροβάθμια εκπαίδευσηel
dc.subjectΑντιλήψεις εκπαιδευτικώνel
dc.subjectΧημείαel
dc.subjectChemophobiaen
dc.subjectSecondary educationen
dc.subjectChemistryen
dc.subjectTeachers’ viewsen
dc.titleΗ χημειοφοβία: στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών φυσικών επιστημών για τη χημεία και τις εφαρμογές τηςel
dc.titleChemophobia: attitudes and perceptions of science teachers about chemistry and its applicationsen
dc.typedoctoralThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΦυσικές επιστήμεςel
heal.classificationΔιδακτικήel
heal.dateAvailable2025-03-05T08:23:15Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2025-01-30-
heal.abstractΗ Χημεία συχνά γίνεται αντιληπτή από τους ανθρώπους ως μια πολύπλοκη και δυσνόητη επιστήμη. Κάποιες φορές, μάλιστα, εκλαμβάνεται ως επικίνδυνη για την υγεία και το περιβάλλον. Η αξιοσημείωτη επιστημονική πρόοδος του 20ου και 21ου αιώνα οδήγησε σε οικονομική πρόοδο και βιομηχανική ανάπτυξη, που διευκόλυνε σε μεγάλο βαθμό τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των ανθρώπων. Ωστόσο, παρά τη σημαντική πρόοδο, σε πολλές περιπτώσεις, οι καταναλωτές δεν έχουν κατανοήσει βαθύτερα τις διαδικασίες παραγωγής των αγαθών καθημερινής χρήσης, με αποτέλεσμα ορισμένοι εξ αυτών να βασίζονται σε παρανοήσεις και σε ψευδοεπιστημονικά δεδομένα κατά την αξιολόγηση των σχετικών οφελών και κινδύνων, όπως στην περίπτωση των χημικών προϊόντων. Στο ευρύ κοινό επικρατούν ορισμένες αβάσιμες φοβίες για τα χημικά προϊόντα, που έχουν οδηγήσει πολλούς ανθρώπους στην επιθυμία να κατοικήσουν σε έναν «κόσμο χωρίς χημικά». Παράλληλα, πολλά άτομα ισχυρίζονται ότι καταβάλλουν προσπάθειες για να αποφύγουν τις «χημικές ουσίες» και να προτιμούν μόνο τις «φυσικές ουσίες». Αυτή η αποστροφή προς τη Χημεία προκαλεί τη χημειοφοβία, η οποία μπορεί να λάβει διάφορους ορισμούς, όπως ο φόβος γενικά για τη Χημεία, ο παράλογος φόβος για τις χημικές ουσίες, η πεποίθηση ότι όλες οι χημικές ουσίες είναι τοξικές και πιθανώς καρκινογόνες, αλλά και ο φόβος τον μαθητών και των φοιτητών για τα μαθήματα και τα εργαστήρια της Χημείας. Ένας από τους στόχους της διδασκαλίας της Χημείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι να παρέχει στους μαθητές και τις μαθήτριες τις βέλτιστες προϋποθέσεις για την κατανόηση των εννοιών που απαιτούνται για την ερμηνεία και την πρόβλεψη φυσικών και χημικών φαινομένων. Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπ’ όψη ότι οι απόψεις των εκπαιδευτικών ενδεχομένως να επηρεάζουν τη διδακτική διαδικασία, ο βασικός στόχος αυτής της μελέτης είναι να διερευνήσει τις στάσεις και τις αντιλήψεις εκπαιδευτικών που διδάσκουν μαθήματα Φυσικών Επιστημών (Φυσικούς, Χημικούς, Βιολόγους και Γεωλόγους), σε γυμνάσια και λύκεια. Εάν φοβούνται ή έχουν άγνοια για τα χημικά προϊόντα καθημερινής χρήσης. Στην έρευνα συμμετείχαν 199 εκπαιδευτικοί, οι οποίοι απάντησαν σε ερωτηματολόγιο 28 ερωτήσεων. Τα ευρήματα της μελέτης ανέδειξαν την ύπαρξη ορισμένων εναλλακτικών ιδεών ακόμα και στις τάξεις των εκπαιδευτικών. Για παράδειγμα ότι κάθε προϊόν που περιέχει χημικές ουσίες αποτελεί κίνδυνο για την υγεία του ανθρώπου και ότι τα φυσικά προϊόντα είναι ασφαλέστερα προς κατανάλωση. Δεν παρατηρήθηκαν διαφοροποιήσεις στάσεων και αντιλήψεων ως προς το φύλο. Αντιθέτως, ως προς την ειδικότητα παρατηρήθηκε ότι οι Φυσικοί είναι εκείνοι που εκφράζουν τις περισσότερες χημειοφοβικές αντιλήψεις και ακολουθούν οι Βιολόγοι. Συνεπώς, οι αντιλήψεις περί Χημείας ενδέχεται να επηρεάζονται έως ένα βαθμό από την επιστημονική εκπαίδευση.el
heal.abstractChemistry oftentimes is perceived as a difficult to understand and a complex scientific field. Sometimes it is viewed even as posing dangers to the environment and human health. Despite the remarkable scientific progress of the last two centuries that led to industrial development and economic advancement, consumers still lack a deeper understanding regarding production processes of everyday goods. Hence, many people assess relevant risks and benefits of chemical products – for example – based on widely accepted pseudoscientific data and misconceptions. Among many individuals, there are certain groundless fears regarding chemical products, leading to the cultivation of a desired world “without chemicals”. This belief has led many to prefer “natural substances” and avoid “chemical substances”. This strong revulsion towards Chemistry inflames a certain kind of phobia called Chemophobia, which can be defined as a general fear of Chemistry, an illogical fear regarding chemicals, the false belief that every chemical is toxic and potentially carcinogenic, or students’ fear toward laboratory chemical class sessions. One of the primary goals of teaching Chemistry in secondary education is to thoroughly deliver the required concepts to students, to be able to comprehend, interpret, and predict chemical and physical phenomena. Hence, considering that teachers’ perceptions may influence the teaching process, the present study’s objective is to investigate the perceptions and attitudes of secondary in-service science teachers regarding Chemistry and relevant issues. The present study’s sample consists of 199 in-service science teachers. The findings suggest the existence of misconceptions among science teachers. Furthermore, statistical analysis did not reveal statistical differences regarding gender. However, regarding area of expertise, Physicists were found to nurture more chemophobic notions, followed by Biologists. Consequently, the results suggest that the area of expertise among science teachers may play a role in molding conceptions about Chemistry.en
heal.advisorNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΜαυρίδης, Δημήτριοςel
heal.committeeMemberNameΣτύλος, Γεώργιοςel
heal.academicPublisherΠαιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages97 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Κόρακας Δημήτρης (2025).pdf2 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons