Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37858
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Τζανάκης, Νίκος | el |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T08:07:41Z | - |
dc.date.available | 2024-06-11T08:07:41Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37858 | - |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17565 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Τέχνη | el |
dc.subject | Κινηματογράφος (σαν έργο τέχνης) | el |
dc.subject | Κινηματογράφος και Πολιτική | el |
dc.subject | Ρωσικός κινηματογράφος | el |
dc.title | Πολιτικοποίηση της τέχνης. Τέχνη, τεχνική και Πολιτική στον ύστερο Benjamin | el |
heal.type | journalArticle | - |
heal.type.en | Journal article | en |
heal.type.el | Άρθρο περιοδικού | el |
heal.secondaryTitle | Μέρος τρίτο: φιλοσοφία και κινηματογράφος | el |
heal.generalDescription | σ. [157]-172 | el |
heal.generalDescription | Κείμενο στα ελληνικά με περίληψη στα αγγλικά | el |
heal.classification | Benjamin, Walter, 1892-1940--Φιλοσοφία | - |
heal.classification | Benjamin, Walter, 1892-1940--Ερμηνεία και κριτική | - |
heal.classification | Κινηματογραφικές ταινίες--Φιλοσοφία | - |
heal.dateAvailable | 2024-06-11T08:08:41Z | - |
heal.language | el | - |
heal.access | free | - |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης | el |
heal.publicationDate | 2023 | - |
heal.bibliographicCitation | Βιβλιογραφία: σ. 171-172 | el |
heal.bibliographicCitation | Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές παραπομπές | el |
heal.abstract | The aim of this article is to reconstruct the relationship between cinema as the eminently new work of art and its political function in Benjamin’s essay “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction”. It intends to illuminate a web of concepts reflecting the complex relation between aesthetics and politics. The first part briefly discusses the profound change in the notion of the work of art caused by its technical reproduction. Benjamin describes this change as a process of liberating art from its ritual origins and refounding it in the realm of politics. The second part reconstructs Benjamin’s understanding of politics. It argues that Benjamin’s concept of politics is indebted to the notion of second nature, as elaborated in the tradition of critical theory. In relation to this notion of politics, the third part of the article elaborates on the emancipatory relationship between a work of art and its audience rendered possible by cinema. The article concludes with a comment on the negation of such emancipatory possibilities, as expressed in what Benjamin called the ‘aestheticization of politics’. | en |
heal.tableOfContents | Ι. Τεχνική και χειραφέτηση της τέχνης | el |
heal.tableOfContents | ΙΙ. Η θεμελίωση της τέχνης στην πολιτική | el |
heal.tableOfContents | ΙΙΙ. Πολιτικοποίηση της τέχνης και film | el |
heal.tableOfContents | IV. Επίλογος: Αισθητικοποίηση της πολιτικής και βιομηχανία κουλτούρας | el |
heal.publisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας | el |
heal.journalName | Δωδώνη: Τεύχος Τρίτο: επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 40 (2020-2023) | el |
heal.journalType | peer-reviewed | - |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Τόμος 40 (2020-2023) ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Πολιτικοποίηση της τέχνης. Τέχνη, τεχνική και Πολιτική στον ύστερο Benjamin.pdf | 7.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License