Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΤζανάκης, Νίκοςel
dc.date.accessioned2024-06-11T08:07:41Z-
dc.date.available2024-06-11T08:07:41Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37858-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17565-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΤέχνηel
dc.subjectΚινηματογράφος (σαν έργο τέχνης)el
dc.subjectΚινηματογράφος και Πολιτικήel
dc.subjectΡωσικός κινηματογράφοςel
dc.titleΠολιτικοποίηση της τέχνης. Τέχνη, τεχνική και Πολιτική στον ύστερο Benjaminel
heal.typejournalArticle-
heal.type.enJournal articleen
heal.type.elΆρθρο περιοδικούel
heal.secondaryTitleΜέρος τρίτο: φιλοσοφία και κινηματογράφοςel
heal.generalDescriptionσ. [157]-172el
heal.generalDescriptionΚείμενο στα ελληνικά με περίληψη στα αγγλικάel
heal.classificationBenjamin, Walter, 1892-1940--Φιλοσοφία-
heal.classificationBenjamin, Walter, 1892-1940--Ερμηνεία και κριτική-
heal.classificationΚινηματογραφικές ταινίες--Φιλοσοφία-
heal.dateAvailable2024-06-11T08:08:41Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησηςel
heal.publicationDate2023-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 171-172el
heal.bibliographicCitationΠεριλαμβάνει βιβλιογραφικές παραπομπέςel
heal.abstractThe aim of this article is to reconstruct the relationship between cinema as the eminently new work of art and its political function in Benjamin’s essay “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction”. It intends to illuminate a web of concepts reflecting the complex relation between aesthetics and politics. The first part briefly discusses the profound change in the notion of the work of art caused by its technical reproduction. Benjamin describes this change as a process of liberating art from its ritual origins and refounding it in the realm of politics. The second part reconstructs Benjamin’s understanding of politics. It argues that Benjamin’s concept of politics is indebted to the notion of second nature, as elaborated in the tradition of critical theory. In relation to this notion of politics, the third part of the article elaborates on the emancipatory relationship between a work of art and its audience rendered possible by cinema. The article concludes with a comment on the negation of such emancipatory possibilities, as expressed in what Benjamin called the ‘aestheticization of politics’.en
heal.tableOfContentsΙ. Τεχνική και χειραφέτηση της τέχνηςel
heal.tableOfContentsΙΙ. Η θεμελίωση της τέχνης στην πολιτικήel
heal.tableOfContentsΙΙΙ. Πολιτικοποίηση της τέχνης και filmel
heal.tableOfContentsIV. Επίλογος: Αισθητικοποίηση της πολιτικής και βιομηχανία κουλτούραςel
heal.publisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίαςel
heal.journalNameΔωδώνη: Τεύχος Τρίτο: επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 40 (2020-2023)el
heal.journalTypepeer-reviewed-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Τόμος 40 (2020-2023) ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons