Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33224
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜπιτζιλέκης, Νικόλαοςel
dc.contributor.authorBitzilekis, Nikolaosen
dc.date.accessioned2023-10-30T12:02:34Z-
dc.date.available2023-10-30T12:02:34Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33224-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12979-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectποινικό δίκαιο και θάνατοςel
dc.subjectανθρώπινη αξιοπρέπειαel
dc.subjectζωή άξια να βιωθείel
dc.subjectζωή ανάξια να βιωθείel
dc.subjectνέκρωση εγκεφαλικού στελέχουςel
dc.subjectμεταμοσχεύσειςel
dc.titleΘάνατος και ευθανασίαel
dc.titleDeath and euthanasiaen
dc.typeconferenceItem-
heal.typeconferenceItemel
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.secondaryTitleνομικά και φιλοσοφικά ερωτήματαel
heal.secondaryTitlelegal and philosophical questionsen
heal.dateAvailable2023-10-30T12:03:34Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.publicationDate2017-04-30-
heal.bibliographicCitationΜπιτζιλέκης N. «Θάνατος και ευθανασία: Νομικά και φιλοσοφικά ερωτήματα». Στο: «Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε; (ΠΠΠ). Πρακτικά 1ου Διεπιστημονικού Συμποσίου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 28-30 Απριλίου 2017. ISBN 978-960-233-288-7». Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, αποθετήριο Ολυμπιάς. Δεκέμβριος 2023. Άρθρο Κ45: σς 5. https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33224 & http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12979el
heal.abstractΤο Δίκαιο και ειδικότερα το ποινικό δίκαιο, που προστατεύει την ανθρώπινη ζωή και όλα τα σημαντικά αγαθά του ατόμου (προσωπικά ή περιουσιακά), αντιμετωπίζει το ερώτημα πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η ανθρώπινη ζωή προκειμένου να ορίσει το πρόσωπο το οποίο προστατεύει, τον φορέα δηλαδή των προστατευόμενων αγαθών. Ακόμη όμως και για τον προσδιορισμό της έννοιας του θανάτου, το δίκαιο δεν λειτουργεί χωρίς κανονιστικά κριτήρια που εκφράζουν κοινωνικοπολιτικές επιλογές, επιλογές σκοπιμότητας, ίσως ακόμη και διότι η γνώση που παρέχει εδώ η ιατρική επιστήμη δεν είναι τόσο στέρεα και βέβαιη όσο θα περίμενε κανείς. Με τον τρόπο αυτόν από την οριοθέτηση περάσαμε έμμεσα ή άμεσα στην αξιολόγηση της ζωής και του θανάτου. Η έννοια λοιπόν του θανάτου είναι εξαρτημένη από τη τεχνολογία των μεταμοσχεύσεων αλλά και από τις κοινωνικές παραδοχές και σκοπιμότητες. Μαζί όμως με τις αξιολογήσεις για την έννοια του θανάτου περάσαμε και στις αξιολογήσεις για τη ζωή. Μιλάμε πλέον για καλή και κακή ζωή, για ζωή που είναι άξια και για ζωή που είναι ανάξια να βιωθεί. Ακόμη και η διάκριση μεταξύ ενεργητικής και παθητικής ευθανασίας, η έννοια της επίσπευσης του θανάτου ή της απλής μη παράτασης της επιθανάτιας αγωνίας, εκφράζουν αυτή τη στάση μας απέναντι στη ζωή και στον θάνατο, ώστε να μιλάμε για αξιοπρεπή ή αναξιοπρεπή θάνατο. Πότε όμως είναι κακός ή μάλλον αναξιοπρεπής ένας επώδυνος θάνατος; Σύμφωνα με τη λογική της ευθανασίας κακή είναι μια επώδυνη ζωή χωρίς προοπτική, οπότε ο θάνατος που διακόπτει μια τέτοια ζωή είναι καλός γιατί διασώζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Αλλά ποια είναι η σημασία του πόνου και κατά πόσο άραγε αυτός προσβάλλει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια; Πότε η ζωή παύει να έχει προοπτική και νόημα; Και γιατί η επίσπευση του θανάτου θα ήταν η μόνη αξιοπρεπής μεταχείριση του πάσχοντος; Γιατί μια επώδυνη ζωή είναι κατ’ ανάγκην κακή και στερείται νοήματος; Επόμενο είναι πλέον ότι όλα αυτά τα ερωτήματα χρήζουν απαντήσεις, ενώ οι αντιφάσεις που παρουσιάζονται από τις απαντήσεις που δίνονται σε κανονιστικό επίπεδο είναι δυστυχώς αναπόφευκτες.el
heal.abstractThe Law, and in particular the criminal law, which protects human life and all the important assets of the individual (personal or property), deals with the question of when human life begins and when it ends in order to define the person it protects, that is, the carrier of protected goods. But even for determining the meaning of death, the law does not work without normative criteria that express socio-political choices, choices of expediency, perhaps even because the knowledge that medical science provides here is not as solid and certain as one might expect. In this way, from demarcation we passed indirectly or directly to the evaluation of life and death. So, the concept of death is dependent on the technology of transplants but also on social assumptions and expediencies. But together with the evaluations about the meaning of death we also moved on to the evaluations of life. We are now talking about good and bad life, about life that is worth living and about life that is not worth living. Even the distinction between active and passive euthanasia, the concept of hastening death or simply not prolonging the agony of death, express this attitude of ours towards life and death, so that we speak of dignified or undignified death. But when is a painful death bad or rather undignified? According to the logic of euthanasia, a painful life without perspective is bad, so death that interrupts such a life is good because it saves human dignity. But what is the meaning of pain and to what extent does it offend human dignity? When does life cease to have perspective and meaning? And why would hastening death be the only dignified treatment of the sufferer? Why is a painful life necessarily bad and meaningless? What follows is that all these questions need answers, while the contradictions presented by the answers given at the regulatory level are unfortunately unavoidable.en
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.conferenceItemTypefull paperel
Appears in Collections:3η Ημέρα (1ο ΠΠΠ - 30/4/2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORISTIKO-3K45-BITZILEKIS-Efcanasia-nomika-filosofika-PRAKTIKA-19mai2022-be.pdf431.39 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons