Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32924
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠλαστήρα, Ρόζαel
dc.contributor.authorPlastira, Rozaen
dc.date.accessioned2023-07-03T11:31:25Z-
dc.date.available2023-07-03T11:31:25Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32924-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12724-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectKαλλιτεχνική εκπαίδευσηel
dc.subjectΠολίτηςel
dc.subjectΠρωτοβάθμια εκπαίδευσηel
dc.subjectΔευτεροβάθμια εκπαίδευσηel
dc.subjectArt educationen
dc.subjectCitizenen
dc.subjectPrimary educationen
dc.subjectElementary educationen
dc.titleΤο μάθημα των καλλιτεχνικών ως ευκαιρία διαμόρφωσης της ιδιότητας του πολίτη στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευσηel
dc.titleArt Education as an opportunity to shape citizenship in primary and secondary educationen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.dateAvailable2023-07-03T11:32:25Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2023-06-
heal.abstractΗ καλλιτεχνική εκπαίδευση διαμορφώνει ολόπλευρα τους μαθητές, συμβάλλοντας καθοριστικά στη κινητική, συναισθηματική, γνωστική και πνευματική τους ανάπτυξη. Ωστόσο, σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, αναδεικνύεται η ανάγκη να καλλιεργηθούν και ως ενεργοί, ενημερωμένοι και υπεύθυνοι πολίτες, ικανοί να λειτουργούν σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Συνεπώς, το μάθημα των καλλιτεχνικών οφείλει να ακολουθήσει πρακτικές που θα επιτρέψουν στους μαθητές να βιώσουν τη δημοκρατία, εμπλέκοντάς τους στη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα. Καθοριστικός σε αυτή τη διαδικασία είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού, ο οποίος λειτουργεί ως διαμεσολαβητής στη σχέση των μαθητών με το πολιτισμικό τους περιβάλλουν. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η μελέτη του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών των καλλιτεχνικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προκειμένου να διερευνηθεί κατά πόσο η φιλοσοφία, η δομή και το περιεχόμενό του επιτρέπουν ή παρεμποδίζουν την καλλιέργεια της ιδιότητας του πολίτη. Επίσης διερευνήθηκε η αυτοαντίληψη των εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών μαθημάτων αναφορικά με το ρόλο τους, και οι αντιλήψεις τους, τόσο για το μάθημα των καλλιτεχνικών, όσο και για την καλλιέργεια της πολιτειότητας μέσω αυτού, τις πρακτικές που υιοθετούν προς αυτή την κατεύθυνση, και τα εμπόδια που συναντούν. Καθώς τα ερευνητικά ερωτήματα είναι ελάχιστα διερευνημένα σε διεθνές επίπεδο αλλά και λόγω της φύσης τους, επιλέχθηκε η ποιοτική μέθοδος έρευνας. Ειδικότερα, το Αναλυτικό Πρόγραμμα αναλύθηκε με ποιοτική ανάλυση περιεχομένου και οι απόψεις των εκπαιδευτικών καταγράφηκαν μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων. Από την καταγραφή και ανάλυση των απόψεων δέκα εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, προέκυψε ότι υπάρχει η σχετική ευαισθητοποίησή τους. Ωστόσο, αν και οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουν την καλλιέργεια δεξιοτήτων άμεσα συνυφασμένων με την πολιτειότητα μέσα από το μάθημα των εικαστικών, φαίνεται ότι η επιλογή τους είναι απόρροια της αντίληψης που έχουν για το ρόλο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και όχι συνειδητή προσπάθεια καλλιέργειας των μαθητών ως πολιτών. Επίσης, για την πολιτική κοινωνικοποίηση των μαθητών, αποδείχτηκε ότι δε παίζουν καθοριστικό ρόλο οι γνώσεις και δεξιότητες του εκπαιδευτικού αλλά οι στάσεις του. Συνεπώς, συστήνεται, οι επιμορφώσεις σε θέματα πολιτειότητας να εστιάζουν όχι μόνο στη παροχή γνώσεων και την εξοικείωση με καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, αλλά κυρίως στην καλλιέργεια στάσεων και την εμφύσηση αξιών.el
heal.abstractArt education shapes students in their entirety, contributing decisively to their motor, emotional, cognitive and intellectual development. However, in an ever-changing world, there is a need to cultivate them as active, informed and responsible citizens, able to operate at national, European and international level. Therefore, art classes should follow practices that will allow students to experience democracy, involving them in socio-political reality. Decisive in this process is the role of the art educator, who acts as a mediator in the relationship of students with their cultural environment. The purpose of this research was to study the Curriculum of Art in Primary and Secondary Education, in order to investigate whether its philosophy, structure and content allow or hinder the cultivation of citizenship. It also explored the self-perception of art courses’ educators regarding their role, and their perceptions, both for the art course and for the cultivation of citizenship through it. Especially, the practices they adopt in this direction and the obstacles they encounter. As the research questions are poorly explored internationally and due to their nature, the qualitative research method was chosen. In particular, the Curriculum was analyzed with qualitative content analysis and art educators' views were recorded through semi-structured interviews. The recording and analysis of the views of ten art educators of Primary and Secondary Education revealed that there is a relative awareness of them. However, although art educators seek to cultivate skills directly related to citizenship through visual arts lessons, it seems that their choice is the result of their perception of the role of art education and not a conscious effort to cultivate students as citizens. Also, for the political socialization of students, it has been proven that it is not the knowledge and skills of the art educators that play a decisive role, but their attitudes. Therefore, it is recommended that citizenship trainings focus not only on providing knowledge and familiarization with innovative teaching methods, but mainly on cultivating attitudes and instilling values.en
heal.advisorNameΛιακοπούλου, Μαρίαel
heal.committeeMemberNameΛιακοπούλου, Μαρίαel
heal.committeeMemberNameΝικολάου, Σουζάννα - Μαρίαel
heal.committeeMemberNameΝικολάου, Ειρήνηel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages189 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Πλαστήρα Ρόζα (2023).pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons