Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32903
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΑθανασοπούλου, Αλεξίαel
dc.date.accessioned2023-06-28T11:23:56Z-
dc.date.available2023-06-28T11:23:56Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32903-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12704-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectγονείς παιδιών με αναπηρία, γονεϊκή αυτοαποτελεσματικότητα, γονεϊκό άγχος, έλεγχοςel
dc.subjectparents of children with disabilities, parental stress, parental self-efficacy, controlen
dc.titleΟ έλεγχος της ζωής των γονέων από άτομα με αναπηρία ως παράμετρος του γονεϊκού άγχους και της γονεϊκής αυτοαποτελεσματικότητας: Εκπαιδευτικές προεκτάσειςel
dc.titleControl of parents' lives by persons with disabilities as a parameter of parenting stress and parental self-efficacy: educational extensions-
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationέλεγχος της ζωής των γονέων-
heal.classificationγονεϊκό άγχος-
heal.classificationγονεϊκή αυτοαποτελεσματικότητα-
heal.classificationγονείς παιδιών με αναπηρία-
heal.classificationControl of parents' lives-
heal.classificationparental stress-
heal.classificationparental self-efficacy-
heal.classificationparents of children with disabilities-
heal.dateAvailable2023-06-28T11:24:56Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2023-06-20-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: 80-97el
heal.abstractΑναμφισβήτητα ο ρόλος των γονέων στην πορεία ανάπτυξης ενός παιδιού είναι σημαντικός και ιδιαίτερα όταν πρόκειται για παιδί με αναπηρία. Η ευθύνη, όμως, της ανατροφής ενός ατόμου με αναπηρία μπορεί να επηρεάσει πολλαπλώς τη ζωή του γονέα. Ειδικότερα, οι αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις που απορρέουν από την αναπηρία καθώς και η συχνή αντιμετώπιση στρεσογόνων καταστάσεων που αυτή προκαλεί είναι δυνατόν να οδηγήσουν τον γονέα στην αίσθηση ότι “χάνει” τον έλεγχο της ζωής του και πως το παιδί είναι αυτό που την καθορίζει. Η απουσία ελέγχου επηρεάζει την ψυχική υγεία του γονέα, εντείνοντας πιθανό άγχος που βιώνει, καθώς και την αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας που νιώθει για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που καλείται να αντιμετωπίσει. Με άλλα λόγια, οι απαιτήσεις που προκαλεί η αναπηρία του παιδιού επηρεάζουν συνολικά την καθημερινότητα του γονέα, χωρίς ο ίδιος να μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά δύσκολες συμπεριφορές που εκδηλώνει το παιδί. Για τον λόγο αυτό, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένο επιστημονικό ενδιαφέρον αναφορικά με το ψυχικό προφίλ των γονέων ατόμων με αναπηρία. Ωστόσο, η διερεύνηση του ελέγχου που νιώθουν οι γονείς ότι ασκεί το παιδί με αναπηρία στην ζωή τους και η συσχέτιση του με το γονεϊκό άγχος και την γονεϊκή αυτοαποτελεσματικότητα, δεν έχει επαρκώς μελετηθεί. Στο πλαίσιο των προαναφερόμενων, η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τον έλεγχο που ασκεί το παιδί με αναπηρία στην ζωή των γονιών του και την επίδρασή του στο πιθανό άγχος που βιώνουν και την αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητάς τους. Συγκεκριμένα διεξήχθη έρευνα σε 263 γονείς εκ των οποίων οι 132 είναι γονείς παιδιών με αναπηρία. Ως εργαλείο έρευνας αξιοποιήθηκε ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς. Τα ευρήματα κατέδειξαν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στην ομάδα γονέων παιδιών με αναπηρία και στην ομάδα γονέων παιδιών χωρίς αναπηρία, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στο σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων γονεϊκής ψυχικής ενδυνάμωσης.el
heal.abstractThere is no doubt that the role of parents in the development of a child is important, especially when it comes to a child with a disability. However, the responsibility of raising a person with a disability can affect the parent's life in many ways. In particular, the increased needs and demands arising from the disability and the frequent stressful situations it causes can lead the parent to feel that they are 'losing' control of their life and that it is the child who determines it. This lack of control affects the parent's mental health, exacerbating potential anxiety experienced, as well as the sense of self-efficacy they feel in dealing with the challenges they face. In other words, the demands of the child's disability affect the parent's daily life, without the parent being able to effectively manage difficult behaviors that the child displays. For this reason, in recent years there has been an increased scientific interest in the psychological profile of parents of people with disabilities. However, the investigation of the control that parents feel that their child with a disability exerts on their lives and its association with parental stress and parental self-efficacy has not been sufficiently studied. In the context of the aforementioned, this paper attempts to explore the control that the disabled child exerts over their parents' lives and its impact on the potential stress they experience and their sense of self-efficacy. Specifically, 263 parents were surveyed, of whom 132 were parents of children with disabilities. A self-report questionnaire was utilized as a survey instrument. The findings showed significant differences between the group of parents of children with disabilities and the group of parents of children without disabilities, which can be used in the design and implementation of parental mental empowerment programs.en
heal.advisorNameΣούλης, Σπυρίδων-Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΣούλης, Σπυρίδων-Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΜορφίδη, Ελένηel
heal.committeeMemberNameΚυπριωτάκη, Μαρίαel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages107el
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Αθανασοπούλου Αλεξία (2023).pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons