Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32714
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠαπακώστα, Βασιλικήel
dc.date.accessioned2023-05-19T09:16:26Z-
dc.date.available2023-05-19T09:16:26Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32714-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12516-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΔΕΠ-Υel
dc.subjectΕκπαιδευτικοί και στρατηγικέςel
dc.subjectΔιαταραχές ελειμματικής προσοχής και υπερκινητικότηταel
dc.subjectΥπερκινητικότηταel
dc.titleΓνώση των Ελλήνων εκπαιδευτικών για τις ΔΕΠ-Υ και τεχνικές/στρατηγικές που χρησιμοποιούν για την αντιμετώπιση τους στην τάξηel
dc.titleinfo:eu-repo/semantics/masterThesis*
dc.typemasterThesis*
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΥπερκινητικά παιδιάel
heal.dateAvailable2023-05-19T09:17:26Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγήςel
heal.publicationDate2009-
heal.abstractΗ παρούσα έρευνα αποσκοπούσε να διερευνήσει τη γνώση των Ελλήνων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με τις Διαταραχές Ελλειμματικής Προσσχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Επιπλέον, η έρευνα εξέτασε τη συχνότητα με την οποία οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν μια σειρά από τεχνικές/στρατηγικές για την αντιμετώπιση των προβλημάτων συμπεριφοράς και μάθησης που συνήθως συνοδεύουν τις ΔΕΠ-Υ και την αποτελεσματικότητα που αυτοί θεωρούν ότι οι συγκεκριμένες τεχνικές/στρατηγικές έχουν. Στην έρευνα πήραν μέρος 90 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, 43 άνδρες και 47 γυναίκες. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο ανοιχτών και κλειστών ερωτήσεων, αποτελούμενο από τέσσερα μέρη. Το πρώτο μέρος περιλάμβανε ερωτήσεις για τα δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων. Το δεύτερο μέρος περιείχε ερωτήσεις που εξέταζαν τις γνώσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τις ΔΕΠ-Υ. Το τρίτο ζητούσε από τους εκπαιδευτικούς να σημειώσουν τη συχνότητα με την οποία χρησιμοποιούσαν τις 31 τεχνικές/στρατηγικές αντιμετώπισης προβλημάτων που συνδέονταν με τις ΔΕΠ-Υ μέσα στην τάξη κα να αξιολογήσουν το βαθμό αποτελεσματικότητας της κάθε μίας. Το τελευταίο μέρος του ερωτηματολογίου περιείχε ερωτήσεις που αφορούσαν τις πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών για την αναγκαιότητα προσαρμογής της διδασκαλίας στις ανάγκες των μαθητών με ΔΕΠ-Υ. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι γνώσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τις διαταραχές ΔΕΠ-Υ είναι ελλιπείς. Οι εκπαιδευτικοί δε γνώριζαν τα κριτήρια με βάση τα οποία χαρακτηρίζουμε ένα παιδί ως παιδί με ΔΕΠ- Υ, ούτε τις συμπεριφορές εκείνες που παρουσιάζουν τα παιδιά στην τάξη και οι οποίες συνδέονται με τις ΔΕΠ-Υ. Όσον αφορά τις τεχνικές/στρατηγικές που οι συμμετέχοντες χρησιμοποιούσαν πιο συχνά και τις οποίες θεωρούσαν ως πιο αποτελεσματικές με τους μαθητές με ΔΕΠ-Υ, βρέθηκε ότι αυτές ήταν οι τεχνικές θετικής ενίσχυσης και τροποποίησης της διδασκαλίας τους. Οι εκπαιδευτικοί απάντησαν πως ενισχύοντας θετικά, επιβραβεύοντας ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ και τροποποιώντας τη διδασκαλία τους με βάση τις ανάγκες αυτού του παιδιού, μπορούν να το βοηθήσουν ουσιαστικά. Οι συμμετέχοντες επιπλέον δήλωσαν ότι δεν αισθάνονται κατάλληλα προετοιμασμένοι για το πώς πρέπει να διδάσκουν μαθητές με ΔΕΠ-Υ. Οι περισσότεροι δήλωσαν επίσης ότι έχουν ανάγκη από επιπλέον κατάρτιση και επιμόρφωση στις ΔΕΠ-Υ και από την ύπαρξη ενός συμβούλου- ψυχολόγου, στο χώρο του σχολείου, με τον οποίο θα συνεργάζονται ώστε να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις ανάγκες των μαθητών με ΔΕΠ-Υ.el
heal.abstractThe goal of this study was to examine Greek primary school teachers’ knowledge regarding Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In addition, the study examined the frequency with which teachers use a series of techniques/strategies to meet the behavioral problems and learning needs of ADHD students and the effectiveness teachers consider that these specific techniques/strategies have. 90 primary school teachers took part in this study, 43 men and 47 women. The participants were asked to fill in a four-part questionnaire with open and closed questions. The first part of the questionnaire contained questions about the demographic characteristics of the participants. The second part had questions examining the teachers’ knowledge regarding the symptomatology of ADHD. The third part asked teachers to indicate the frequency with witch they used 31 techniques/strategies in order to encounter the behavioral displayed by ADHD students in the classroom as well as to state effectiveness of each of them. The last part of the questionnaire contained questions about the teachers’ persuasions on the necessity o f adapts teaching to the needs of the students with ADHD. The results showed that teachers’ knowledge in relation to ADHD was limited. Teachers were not aware of the diagnostic criteria necessary to characterize a child as a child with ADHD, nor did they know the behavior problems that are related with ADHD. With regard to the techniques/strategies mostly used and considered most effective, the results showed that positive support and adaptation of teaching to ADHD students’ learning needs were the strategies most frequently used by participants. Teachers considered that by positively supporting or by rewarding a child with ADHD and adapting their teaching methods taking into consideration the ADHD child’s needs, they could effectively instruct this child. The participants also claimed that they felt inadequately prepared to teach students with ADHD. Most of them further declared that they are in need of additional training and education on ADHD and also wanted the support of a counselor/psychologist with whom they could cooperate in order to effectively meet the needs of students with ADHDen
heal.tableOfContentsΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΠΕΡΙΛΗΨΗ.......................................................................................... 4 ΕΙΣΑΓΩΓΗ.............................................................................................6 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Η ΦΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΠ-Υ 1.1 Τι είναι οι Διαταραχές Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινηχικότηια (ΔΕΠ-Y);..........................................................7 1.2 Ιστορική αναδρομή......................................................................7 1.3 Διάγνωση των ΔΕΠ-Υ ................................................................. 15 1.4 Μέσα διάγνωσης των ΔΕΠ-Υ: Κλίμακες διάγνωσης.....................16 1.5 Επιδημιολογικά δεδομένα για τις ΔΕΠ-Υ .................................. 17 1.5.1 Συχνότητα εμφάνισης των ΔΕΠ-Υ στον παιδικό πληθυσμό.... 17 1.5.2 Διαφυλικές διαφορές των ΔΕΠ-Υ ............................................ 19 1.5.3 Συχνότητα εμφάνισης των ΔΕΠ-Υ σε διάφορα πολιτισμικά περιβάλλοντα............................................................................. 20 1.5.4 Συχνότητα εμφάνισης των ΔΕΠ-Υ σε διαφορετικά κοινωνικο οικονομικά περιβάλλοντα..........................................................2 1 1.6 Συνοδές διαταραχές των ΔΕΠ-Υ................................................ 22 1.6.1 Διαταραχή διαγωγής...................................................................22 1.6.2 Διαταραχές του συναισθήματος................................................. 23 1.6.3 Χρόνιες αγχώδεις διαταραχές.................................................... 24 1.10 Αναπτυξιακές διαταραχές που συχνά συνοδεύουν τις ΔΕΠ-Υ..25 1.11 Προβλήματα κινητικότητας....................................................... 26 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΔΕΠ-Υ 2.1 Προγεννητικοί, περιγεννητικοί και νευρολογικοί παράγοντες ως αιτίες των ΔΕΠ-Υ............................................................... 27 2.1.1 Προγεννητικοί παράγοντες.....................................................27 2.1.2 'Εκθεση του εμβρύου στο αλκοόλ και στα ναρκωτικά ........... 28 2.1.3 Το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ................. 28 2.2 Περιγεννητικοί παράγοντες.................................................... 29 2.2.1 Χαμηλό βάρος κατά τη γέννηση ............................................ 29 2.3 Νευρολογικοί παράγοντες ...................................................... 30 2.3.1 Εγκεφαλικές βλάβες.............................................................. 30 2.3.2 Ανωμαλίες στο μεταβολισμό των νευροδιαβιβαστών ............. 36 2.4 Περιβαλλοντικοί παράγοντες ως αιτίες των ΔΕΠ-Υ................39 2.4.1 Διατροφή................................................................................ 39 2.4.2 Μ όλυβδος...............................................................................41 2.4.3 Πρόσθετοι περιβαλλοντικοί παράγοντες ................................ 41 2.5 Ψυχολογικοί παράγοντες ως αιτίες των ΔΕΠ -Υ ..................... 42 2.5.1 Το υβριδικό μοντέλο του Barkley..........................................44 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Οι ΔΕΠ-Υ στο ΣΧΟΛΕΙΟ 3.1 Επιπτώσεις των ΔΕΠ-Υ ατη μάθηση...........................................49 3.2 Επιπτώσεις των ΔΕΠ-Υ στη συμπεριφορά του παιδιού μέσα στην τάξη.......................................................................................... 50 3.3 Προγράμματα παρέμβασης στις ΔΕΠ -Υ.................................51 3.3.1 Συμπεριφορικά προγράμματα παρέμβασης ......................... 51 3.3.2 Φαρμακολογικές παρεμβάσεις.............................................52 3.3.3 Πολυμεθοδικές παρεμβάσεις ................................................ 53 3.3.4 Σιραιηγικές/ιεχνικές παρέμβασης που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί........................................................................ 53 3.4 Σιόχοι της παρούσας έρευνας ................................................ 56 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΜΕΘΟΔΟΣ 4.1 Δείγμα..................................................................................... 58 4.2 Εργαλείο της έρευνας - Ερωτηματολόγιο...............................59 4.3 Διαδικασία...............................................................................61 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 5.1 Γνώση των συμμετεχόντων για τις ΔΕΠ-Υ ............................... 62 5.2 Συχνότητα χρήσης τεχνικών/στρατηγικών αντιμετώπισης των ΔΕΠ-Υ και απόψεις των συμμετεχόντων για την αποτελεσματικότητά τους......................................................65 5.3 Βαθμός συμφωνίας των συμμετεχόντων ως προς το αν οφείλει ο εκπαιδευτικός να προσαρμόζει τη διδασκαλία του στους μαθητές με ΔΕΠ -Υ................................................................. 73 5.4 Βαθμός προετοιμασίας των εκπαιδευτικών, ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες διδασκαλίας των μαθητών με Δ Ε Π -Υ ................................................................................... 75 5.5 Άλλες στρατηγικές που έχουν εφαρμόσει οι συμμετέχοντες στην τάξη, ώστε να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών με ΔΕΠ-Υ ................................. 78 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 : ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ......................................................80 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ..................................................................................... 84 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ..................................................................................93el
heal.advisorNameΜισαηλίδη, Πλουσίαel
heal.committeeMemberNameΜισαηλίδη, Πλουσίαel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages95 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Δ.Ε Παπακώστα Βασιλική( 2009).pdf2.51 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons