Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32423
Title: Συνάντηση φιλοσοφίας και λογοτεχνίας στην ιδέα του Ωραίου και η αποτύπωσή της στο έργο του εστέτ – ποιητή, Μίμη Λυμπεράκη
Institution and School/Department of submitter: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή
Subject classification: Φιλοσοφία και λογοτεχνία
Keywords: Αισθητική,Λυμπεράκης,Κάλλος,Μεσολόγγι,Τέχνη
URI: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32423
http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12234
Table of contents: ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ 6 «Θαυμάζοντας το ωραίο…» 6 Πρόλογος 7 Α. To εμπειρικό ιδεώδες – Το πραγματικό κάλλος 10 1. Το ωραίο στον Αριστοτέλη 10 2. Οι Στωϊκοί και το πλαστικό κάλλος 12 3. Η ομορφιά στους Επικούρειους 12 4. O Αυγουστίνος και το “splendor ordinis” 13 4.1. H έννοια της εκτύλιξης στην αισθητική απόλαυση 15 5. O Θωμάς Ακινάτης και το “sprendor formae” 15 6. Η ομορφιά, αισθητικώς ρεαλιστικά, στην μετααναγεννησιακή περίοδο 16 6.1. Το ωραίο στον Κάντ 19 6.1.1. Η έννοια του «υπέροχου» στην καντιανή αισθητική 20 7. Από το εμπειρικό στο διαισθητικό ιδεώδες 22 Β. Το υπερβατικό ιδεώδες – Το διαισθητικό κάλλος 24 1. Το κάλλος στον Πλάτωνα: «τό καλόν» και ο έρως και το αγαθό 26 1.1. Η αναλογία του κρεββατιού 27 1.2. H αναλογία του κατόπτρου 28 2. O Πλωτίνος και η ωραιότητα 33 2.1. Η Ομορφιά και το Εν 34 2.2 «Τ’ ἀγαθόν τε καί καλλονή» 34 2.3 Η ατραπός προς το ωραίο 35 2.4. Το υπερβατικά ωραίο 36 3. Η ωραιότητα στους αναγεννησιακούς στοχαστές 38 4. Το υπερβατικώς ωραίο τον 18ο αι. – Αγγλικός αισθητισμός 40 4α. Η θεωρία του «εσωτερικού ματιού» του Shaftesbery 41 4β. Η έννοια του «υπέροχου» στον αγγλικό αισθητισμό 41 5. Γερμανικός ιδεαλισμός και ομορφιά τον 18ο αι. 42 5.1. Η αρχαιοελληνική κλασσική τέχνη υπό την οπτική του Hegel 44 5.2. Αρχιτεκτονική και Μουσική στον γερμανικό ιδεαλισμό 45 5.3. Η αρχαιοελληνική κλασσική τέχνη υπό την οπτική του Βίνκελμαν 46 6. Ρομαντισμός, ωραίο και υπέροχο 47 6.1. Η έννοια του «υπέροχου» υπό την οπτική του Ρομαντισμού 51 6.2. Η γερμανική ιδεαλιστική φιλοσοφία στον αγγλόφωνο πολιτισμό 52 Γ. Η ομορφιά στο δόγμα «Η Τέχνη για την Τέχνη» 54 1. Ηδονιστική αισθητική 56 2. Ηδονισμός και ελληνικό ιδεώδες 58 3. Ο καλλιτέχνης της ηδονιστικής αισθητικής 58 Δ. Η ομορφιά φαινομενολογικά 58 1. «Τα παπούτσια» του Βαν Γκογκ υπό την χαϊντεγγεριανή οπτική 60 2. Το παράδειγμα του αρχαίου ναού υπό την φαινομενολογική άποψη 61 3. Η ιδέα της «εκτύλιξης» στην χαϊντεγγεριανή αισθητική 62 Ε. Η έννοια του ωραίου στην σύγχρονη εποχή 63 ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ 72 «Στον Κύριο Δ.Λ. αισθητικό από το Μεσολόγγι» 72 Κ. Πολίτης «Eroica» (αφιέρωση) 72 1. Η Αισθητική και η Τέχνη του Λόγου 73 1.1. Η Εκτύλιξη 76 1.2. Η διάζευξη 77 1.3. Η ενότητα 79 1.4. Δίκαιο και Λογοτεχνία 82 1.5. Περιπτώσεις φιλοσοφούντων με την λογοτεχνία και την Τέχνη 84 1.6. Μεταφορά – Μορφή 88 2. Η περίπτωση του αισθητικού Μίμη Λυμπεράκη 90 2.1. Βιογραφικά 91 2.2. Οι φίλοι, τα βιβλία, τα περιοδικά, η επιστολογραφία, ο θάνατος 94 2.3. Η εποχή της δημιουργίας 97 3. Αισθητικές αποτυπώσεις του Μ. Λυμπεράκη στην Eroica 99 3.1. Η αρχαιοελληνική κλασσική τέχνη υπό την οπτική του Μ. Λυμπεράκη 100 3.2. Η αισθησιαρχία στην Eroica 101 3.3. Ηδονή και Οδύνη / Έρωτας και Θάνατος 104 3.4. Η στιγμή και η αιωνιότητα – Φαινομενολογικές απηχήσεις στην Eroica 106 3.5. Η μουσική αισθητική 108 3.6. Το ωραίο στην Eroica 109 4. Αισθητικές αποτυπώσεις του Μ. Λυμπεράκη στο έργο «Το Γυρί» 114 4.1. Φύση και Τέχνη 115 4.2. Η στιγμή και η αιωνιότητα 119 4.3. Η αισθησιαρχία στο «Γυρί» 120 4.4. Οδύνη κι ηδονή / Έρωτας και Θάνατος 122 4.5. Η μοιραία καταστροφή 124 4.6. Η μουσική αισθητική 125 4.7. Αισθητική κριτική μιας χαλκογραφίας 128 4.8. Ομορφιά, απλότητα κι αλήθεια 130 4.9. Η γυναίκα στον Μεσοπόλεμο, από τον Μ. Λυμπεράκη 131 4.10. Το «πορτραίτο» του εστέτ, Μίμη Λυμπεράκη 132 Συμπεράσματα 135 Επίλογος 138 Βιβλιογραφία 141 Περίληψη 146 Overview 147 ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ 150 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 150
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΛΣ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΧΑΣΙΩΤΗ ΜΑΡΙΑ ΣΟΦ. 2022.pdf31.92 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons