Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32336
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΑποστολάκη, Ειρήνηel
dc.date.accessioned2023-02-06T11:00:36Z-
dc.date.available2023-02-06T11:00:36Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32336-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12147-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΆγχοςel
dc.subjectΨυχική ανθεκτικότηταel
dc.subjectΔιαζύγιοel
dc.subjectΨυχοεκπαιδευτικό πρόγραμμαel
dc.subjectΠαιδιάel
dc.subjectAnxietyen
dc.subjectResilienceen
dc.subjectDivorceen
dc.subjectPsychoedueational programen
dc.subjectChildrenen
dc.titleΕφαρμογή και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας ενός ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος για τη μείωση του άγχους και την αύξηση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε μαθητές ηλικίας 10 έως 12 ετώνel
dc.titleImplementation and evaluation of the effectiveness of a psycho educational program to reduce anxiety and increase resilience in students aged 10 to 12 yearsen
dc.typemasterThesis*
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis*
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΆγχος-
heal.dateAvailable2023-02-06T11:01:36Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγήςel
heal.publicationDate2022-
heal.abstractΠληθώρα μελετών έχει υποστηρίξει ότι τα ποσοστά του άγχους εμφανίζονται ιδιαίτερα αυξημένα στην παιδική ηλικία, δημιουργώντας τον κίνδυνο για εμφάνιση αγχωδών διαταραχών στο μέλλον. Ωστόσο, η βιβλιογραφία έχει καταδείξει ότι προστατευτικό παράγοντα απέναντι στην καταπολέμηση του άγχους αποτελεί η ψυχική ανθεκτικότητα του ατόμου, καθώς είναι σε θέση να μετριάσει τα συμπτώματά του ή ακόμα και να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισής του σε παιδιά και εφήβους. Εντούτοις, παρά την αρνητική σχέση μεταξύ των δύο μεταβλητών, ελάχιστες παρεμβάσεις εντοπίζονται στη βιβλιογραφία, οι οποίες να αφορούν την πρόληψη του άγχους, ενώ όσες εντοπίζονται αξιοποιούν μια συγκεκριμένη προσέγγιση. Ως εκ τούτου, στόχος της παρούσας μελέτης είναι η εφαρμογή και η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας ενός ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος για τη μείωση του άγχους και την αύξηση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε παιδιά. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν συνολικά 103 (Ν=103) μαθητές, ηλικίας 10 έως 12 ετών, εκ των οποίων 54 αποτέλεσαν την πειραματική ομάδα και 49 την ομάδα ελέγχου. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν την Αναθεωρημένη Κλίμακα του Έκδηλου Παιδικού Άγχους (Children’s Manifest Anxiety Scale Revised – CMAS-R) και την Ελληνική εκδοχή της Κλίμακας της Ψυχικής Ανθεκτικότητας (CD-RISC- Greek version) πριν την έναρξη της παρέμβασης, μετά τη λήξη αυτής και δύο μήνες μετά τη λήξη της παρέμβασης. Το πρόγραμμα αποτελούνταν από έξι (6) συναντήσεις και πραγματοποιούνταν σε εβδομαδιαία βάση. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες στην ομάδα παρέμβασης σημείωσαν μείωση στα επίπεδα του άγχους, ενώ παράλληλα εμφάνισαν σημαντική αύξηση ως προς την ψυχική ανθεκτικότητα, σε σχέση με την ομάδα ελέγχου που δε σημείωσε κάποια αλλαγή. Ωστόσο, καμία αλλαγή δεν παρατηρήθηκε ως προς τη μείωση της κοινωνικής ανησυχίας/ συγκέντρωσης και στις δύο ομάδες. Τα αποτελέσματα αυτά διατηρήθηκαν και δύο μήνες μετά τη λήξη της παρέμβασης. Ακόμα, το διαζύγιο των γονέων δε φάνηκε να έχει στατιστικά σημαντική επίδραση σε καμία ομάδα και στις τρεις μετρήσεις. Συμπερασματικά, τα ευρήματα αυτά υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα του ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος τόσο ως προς την μείωση του άγχους όσο και ως προς την αύξηση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε παιδιά και εφήβους. Ωστόσο, η παρούσα έρευνα αποτελεί τροφή για σκέψη για μελλοντικές έρευνες στο πεδίο αυτό.el
heal.abstractNumerous studies have predicated that anxiety rates are particularly high in childhood, creating the risk of developing anxiety disorders in the future. However, bibliography has shown that a protective factor against anxiety is resilience, as it is able to mitigate its symptoms or even reduce the chances of its occurrence in children and adolescents. However, despite the negative relationship between the two variables, few interventions are found in related bibliography that address to anxiety reduction, while those that are found use a specific approach. Therefore, the aim of this study is to implement and evaluate the effectiveness of a psychoeducational program in reducing anxiety and increasing resilience in children. The research sample consisted of a total of 103 (N=103) students, aged 10 to 12 years of age, of which 54 constituted the experimental group and 49 the control group. The participants were asked to complete the Children's Manifest Anxiety Scale Revised (CMAS R) and the Greek version of the Mental Resilience Scale (CD-RISC- Greek version) before the start of the intervention, in the end of it and two months later. The program consisted of six (6) meetings and took place on a weekly basis. The results of the research showed that participants in the intervention group noted a reduction in anxiety levels, while at the same time they noted a significant increase in resilience, compared to the control group that did not notice any change. However, no change was observed in reducing social anxiety/concentration in either group. These results were maintained two months after the end of the intervention. Also, parental divorce did not appear to have a statistically significant effect on any group, in three measurements. In conclusion, these findings support the effectiveness of the psychoeducational program both in terms of reducing anxiety and increasing resilience in children. However, the present research constitutes subject for thought for future research, in this field.en
heal.advisorNameΜπρούζος, Ανδρέαςel
heal.committeeMemberNameΜπρούζος, Ανδρέαςel
heal.committeeMemberNameΜισαηλίδη, Πλουσίαel
heal.committeeMemberNameΚούτρας, Βασίλειοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages160 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ 2022.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons