Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32305
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΣτεφάνου, Μαριάνθηel
dc.date.accessioned2023-02-02T07:48:57Z-
dc.date.available2023-02-02T07:48:57Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/32305-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12116-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΘερμότηταel
dc.subjectΘερμοκρασίαel
dc.subjectΑγωγιμότηταel
dc.subjectΕναλλακτικές αντιλήψειςel
dc.subjectΤήξηel
dc.subjectΠήξηel
dc.subjectΒρασμόςel
dc.subjectΜόνωσηel
dc.subjectThermal physicsen
dc.subjectHeaten
dc.subjectTemperatureen
dc.subjectEveryday contexten
dc.subjectAlternative conceptionen
dc.titleΑντιλήψεις φοιτητών του ΠΤΔΕ για τις έννοιες της θερμότητας και της θερμοκρασίας σε καθημερινά πλαίσιαel
dc.typemasterThesis*
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis*
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΘερμότητα-
heal.dateAvailable2023-02-02T07:49:57Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγήςel
heal.publicationDate2022-
heal.abstractΗ διερεύνηση και καταγραφή των εναλλακτικών αντιλήψεων των εφήβων έχει ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν αφού η συμπερίληψή τους στο σχεδιασμό διδακτικής διαδικασίας έχει αποδειχθεί απαραίτητη. Ένας από τους τομείς που τράβηξε το ενδιαφέρον των ερευνητών είναι και οι έννοιες της θερμοδυναμικής. Στην εργασία αυτή διερευνούμε τις εναλλακτικές αντιλήψεις των φοιτητών/τριών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του πανεπιστημίου των Ιωαννίνων στις θερμικές έννοιες αλλά δίνουμε και έμφαση στην εννοιολογική κατανόηση της θερμότητας, της θερμοκρασίας, της αγωγιμότητας, της θερμικής ισορροπίας και των φαινομένων πήξης τήξης και βρασμού. Ερευνούμε ακόμη την ικανότητα των φοιτητών/τριών να χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους για να εξηγήσουν φαινόμενα και προβλήματα της καθημερινής ζωής. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με ερωτηματολόγιο που αποτελείται από 10 ερωτήσεις που ερευνούν δημογραφικά στοιχεία, στάσεις και πεποιθήσεις των φοιτητών, 24 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με στόχο την ανάδειξη εναλλακτικών αντιλήψεων και 4 ερωτήσεις ανοιχτού τύπου που δόθηκαν με μορφή σεναρίου στο οποίο ο φοιτητής επέλεξε την κατάλληλη έννοια και εξήγησε σε μικρό κείμενο την κάθε περίπτωση. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης έδειξαν ότι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του παιδαγωγικού τμήματος δηλώνουν ότι έχουν μέτριο έως αρκετό ενδιαφέρον για τις φυσικές επιστήμες και μέτρια εμπιστοσύνη στις γνώσεις για τις έννοιες και τη διδακτική των φυσικών επιστημών. Η εμπιστοσύνη στις γνώσεις των εννοιών και της διδακτικής σχετίζεται με την επίδοση στο ερωτηματολόγιο πολλαπλής επιλογής ενώ το φύλο δεν επηρεάζει την επίδοση σε αυτό. Θετικό εύρημα ήταν ότι υπήρχε μείωση των εναλλακτικών αντιλήψεων και αύξηση της επίδοσης στο ερωτηματολόγιο μεταξύ του Α΄ έτους και του Δ΄ έτους σπουδών. Οι κυριότερες εναλλακτικές αντιλήψεις που αλιεύτηκαν είναι οι εξής: μπορεί να υπάρχει πάγος σε θερμοκρασία 5ο C ή μεγαλύτερη, η θερμοκρασία του νερού συνεχίζει να αυξάνεται όσο διαρκεί ο βρασμός, οι φυσαλίδες στο νερό που βράζει αποτελούνται από οξυγόνο και αέριο υδρογόνο, η θερμοκρασία μεταφέρεται, το κρύο μεταφέρεται, τα σώματα περιέχουν θερμότητα, σώματα που βρίσκονται στο ίδιο περιβάλλον για πολλή ώρα μπορεί να έχουν διαφορετική θερμοκρασία, η θερμοκρασία του σώματος εξαρτάται από το υλικό του, η θερμοκρασία ενός σώματος είναι ανάλογη με τη θερμότητα που περιέχει, το γυαλί είναι καλύτερος μονωτής από το πλαστικό και το αλουμινόχαρτο είναι καλύτερος μονωτής από το πλαστικό και το μάλλινο υλικό. Τα ευρήματα από τις ερωτήσεις-σενάρια που συνδυάζουν την επιλογή της κατάλληλης έννοιας και την εξήγηση του φαινομένου, επιβεβαιώνουν τα ευρήματα της βιβλιογραφίας. Οι απαντήσεις των φοιτητών/τριών φανερώνουν την συνύπαρξη δύο πολιτισμικών καταστάσεων της επιστημονικής γνώσης που έλαβαν στα σχολικά θρανία και της καθημερινής εμπειρικής γνώσης που διαμορφώθηκε από το κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον τους. Τα ευρήματα αυτά δημιουργούν ερωτήματα αναφορικά με το αν το σχολείο ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας ως προς τον επιστημονικό εγγραμματισμό των μελλοντικών πολιτών της χώρας μας και προβληματισμό για την μεταρρύθμιση των προγραμμάτων σπουδών ώστε αυτά να ανταποκρίνονται στις ταχύτατα μεταβαλλόμενες επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις, δίνοντας στον/ην μαθητή/τρια τα απαραίτητα εφόδια να ερμηνεύει να κρίνει και να αξιολογεί προβλήματα της καθημερινής του/της ζωής.el
heal.abstractThe investigation and recording of the alternative perceptions of adolescents has started many years ago since the inclusion of alternative ideas in the design of the teaching process has proven necessary. One of the areas that attracted the interest of researchers is the concepts of thermodynamics. In this work we investigate the alternative perceptions of the students of the Pedagogical Department of Elementary Education of the University of Ioannina in thermal concepts, but we also emphasize the conceptual understanding of heat, temperature, conductivity, thermal balance, and the phenomena of freezing, melting and boiling. We also investigate the students' ability to use their knowledge to explain phenomena and problems of everyday life. The data collection was carried out with a questionnaire consisting of 10 questions investigating demographic data, attitudes, and beliefs of the students, 24 multiple-choice questions aimed at eliciting alternative perceptions and 4 open-ended questions given in the form of a scenario in which the student chose the appropriate concept and explained each case in a short text. The results of the analysis showed that the male and female students of the pedagogic department declare that they have a moderate to sufficient interest in Physics science and a moderate confidence in the knowledge of the concepts and teaching of Physics science. Confidence in conceptual and didactic knowledge is related to performance in the multiple choice questionnaire, while gender does not affect performance. A positive finding was that there was a decrease in alternative perceptions and an increase in the questionnaire score between the 1st year and the 4th year of studies. The main alternative notions caught are: ice can exist at a temperature of 5°C or more, the temperature of water continues to rise while boiling, bubbles in boiling water are composed of oxygen and hydrogen gas, temperature is transferred, cold is transferred, bodies contain heat, bodies that are in the same environment for a long time can have different temperature, the temperature of the body depends on its material, the temperature of a body is proportional to the heat it contains, glass is better plastic and foil insulator is better insulator than plastic and wool material. The findings from the questions-scenarios that combine the selection of the appropriate concept and the explanation of the phenomenon, confirm the findings of the literature. The students' answers reveal the coexistence of two cultural situations of the scientific knowledge they received in the classrooms and the everyday empirical knowledge shaped by their socio-cultural environment. These findings raise questions regarding whether the school meets the needs of modern society in terms of the scientific literacy of the future citizens of our country and reflection on the reform of the curricula so that they respond to the rapidly changing scientific and technological developments, giving the the student the necessary resources to interpret, judge and evaluate problems of his/her daily life.en
heal.advisorNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΓαβριλάκης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΜαυρίδης, Δημήτριοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages118 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΜΑΡΙΑΝΘΗ 2022.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons