Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30600
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚυριακού, Φωτεινήel
dc.date.accessioned2021-03-01T08:22:45Z-
dc.date.available2021-03-01T08:22:45Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30600-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.10444-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΤαυτότηταel
dc.subjectΝόμος 1566/85el
dc.subjectΔ.Ε.Π.Π.Σ.el
dc.subjectΑ.Π.Σ.el
dc.subjectΝέο πρόγραμμα σπουδώνel
dc.subjectΚείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γυμνασίουel
dc.subjectIdentityen
dc.subjectThe 1566/85 lawen
dc.subjectCross Curriculum Framework (D.E.P.P.S.)en
dc.subjectRecord of Courses (A.P.S.)en
dc.subjectNew Curriculum Frameworken
dc.subjectModern Greek Literature Booksen
dc.titleΗ διαμόρφωση της ταυτότητας των μαθητών μέσα από τα ανθολόγια λογοτεχνικών κειμένων στο γυμνάσιοel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΕλληνική λογοτεχνία -- Μελέτη και διδασκαλία (Δευτεροβάθμια)-
heal.classificationΤαυτότητα στη λογοτεχνία-
heal.dateAvailable2021-03-01T08:23:45Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2016-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 162-169el
heal.abstractΣκοπός της διπλωματικής εργασίας είναι να ανιχνεύσει τα είδη ταυτότητας τα οποία διαμορφώνουν οι μαθητές μέσα από τη διδασκαλία των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο. Συγκεκριμένα, μελετήθηκαν ο Νόμος 1566/85, τα Δ.Ε.Π.Π.Σ. (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών) και Α.Π.Σ. (Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών) (γενικό μέρος και ειδικά για τη λογοτεχνία), το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Λογοτεχνία (Αθήνα 2011), τα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (βιβλίο μαθητή για τις Α' και Γ' τάξεις: θεματικές ενότητες και περιεχόμενο) και το Βιβλίο Εκπαιδευτικού(για τις ίδιες τάξεις). Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για την ερευνητική προσέγγιση είναι η Ανάλυση Περιεχομένου. Οι τελικές κατηγορίες ταυτότητας που προέκυψαν είναι οι εξής: γνωστική, διαδικτυακή, εθνική, ετερότητας, θρησκευτική, ιδεολογική, κοινωνική, περιβαλλοντική, πολιτισμική, σεξουαλικού προσανατολισμού και φύλου. Το γενικό συμπέρασμα έδειξε ότι κυριαρχούν τα εξής είδη ταυτότητας: γνωστική, ιδεολογική, κοινωνική και πολιτισμική. Η δόμηση της γνωστικής ταυτότητας βασίζεται στην κριτική προσέγγιση της πληθώρας των πληροφοριών κατά την εποχή της εξέλιξης και της τεχνολογίας (γνώση της νέας γνώσης και τον τρόπο πρόσβασης σ’ αυτήν). Η ιδεολογική ταυτότητα φέρει ως κύριο χαρακτηριστικό της τη διαμόρφωση κριτικού πνεύματος και αισιόδοξης στάσης προς τη ζωή (περισσότερο έντονα στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών). Ωστόσο, αποφεύγεται η προτροπή προς τους μαθητές για διαμόρφωση κριτικής στάσης απέναντι σε σύγχρονα πολιτικά προβλήματα όπως και απέναντι στην έννοια της «ελληνικότητας» (εδαφική ακεραιότητα, «αρραγές» του ελληνικού έθνους, συνέχεια της παράδοσης και επιβεβαίωση της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης). Η κοινωνική ταυτότητα δομείται πάνω στους ήδη παγιωμένους θεσμούς (κυρίως της οικογένειας), ενώ η εργαλειοποίηση της μνήμης εξασφαλίζει τη συνέχεια των θεσμών. Κάθε ατομική βελτίωση στόχο έχει τη συλλογική πρόοδο και μέσα σε τέτοιο πλαίσιο νοείται και η επαγγελματική καταξίωση. Ωστόσο, κάποιες κοινωνικές συμβάσεις αναθεωρούνται και εδώ έγκειται ο ρόλος της λογοτεχνίας και του πνευματικού ανθρώπου. Η πολιτισμική ταυτότητα εδραιώνεται με τη διαμόρφωση θετικής στάσης απέναντι σε πολυεθνικές και πολυπολιτισμικές κοινωνίες (μέσα από τη διδασκαλία ξένης λογοτεχνίας, επίσης), ενώ ο ελληνικός πολιτισμός κατανοείται ως ισότιμος στο παγκόσμιο πολιτισμικό στερέωμα. Τελικός στόχος είναι η αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών, στα οποία δεν θα έχει θέση η αποσπασματικότητα και θα υποστηρίζονται όλα τα είδη ταυτότητας ισότιμα. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών, επίσης, αξιολογείται θετικά, ρυθμιστικός παράγοντας, ωστόσο, για την εφαρμογή και ερμηνεία του παραμένει η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού.el
heal.abstractThe aim of this paper is to trace the different sorts of identity that students of secondary education (Gymnasium) are to form through Modern Greek Literature teaching process. More specifically, there has been close scrutiny into the 1566/85 Law, the Cross Curriculum Framework (D.E.P.P.S.) and Record of Courses (A.P.S.) (both the general part and that one especially for Modern Greek Literature), the new Curriculum Framework for Modern Greek Literature (Athens 2011), the Books of Modern Greek Literature (student‟s book for grades A and C: thematic units and content) and teacher‟s book (for the same grades). Content Analysis is the method employed for the research process. The final sorts of identity that came to the surface are the following ones: cognitive, web-based, national, identity of otherness, religious, ideological, social, environmental, cultural, sexual orientation and sex identity. The final result has shown that the prevailing sorts of identity are the following: cognitive, ideological, social and cultural. The structuring of cognitive identity is based upon the critical approach towards the plethora of information in the era of evolution and technology (knowledge of the new knowledge and the way to approach it). The prominent feature of the ideological identity is the formation of critical thinking and optimistic attitude towards life (this is stressed more in the new Curriculum Framework). Yet, there has been noted the avoidance on behalf of the Curriculum to let students form a critical attitude towards current political issues and towards the notion of one‟s being Hellenic (concerning: border integrity, the continuity of Greek nation and culture, and the acknowledgement of Greek orthodox Christianity). Social identity is structured upon the so-far well-established institutions (mainly that of „family‟) while the employment of memory as an asset ensures the continuity of the aforementioned institutions. Each personal achievement drives towards common advancement and it is through this framework that personal vocational distinction has to be understood. However, some social conventions are to be revised while this also falls within the scope of the role of literature and of the spiritual leaders. Cultural identity is established through the formation of positive attitude towards multinational and multicultural societies (through teaching foreign literature as well) while Greek culture is to be understood as equivalent to the global cultural scene.[6] The final goal of this research is the reformation of the Curriculum Framework for all schools provided that there will be no position for teaching extracts from whole literature books while supporting all sorts of identity equally will be a potential as well. Also, the new Curriculum Framework for Modern Greek Literature has been positively assessed; yet, teacher‟s personality remains the regulating factor determining the implementation and interpretation of the goals of the new Curriculum.en
heal.advisorNameΚαψάλης, Γεώργιος Δ.el
heal.committeeMemberNameΚαψάλης, Γεώργιος Δ.el
heal.committeeMemberNameΠαπαδοπούλου-Μανταδάκη, Σμαράγδαel
heal.committeeMemberNameΤσιτσανούδη-Μαλλιδη, Νικολέτταel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages169 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ 2016.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons