Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30252
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΧρηστογούλα, Νεφέληel
dc.date.accessioned2020-11-10T12:07:59Z-
dc.date.available2020-11-10T12:07:59Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30252-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.10140-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΦιλαναγνωσίαel
dc.subjectΦιλογραφίαel
dc.subjectΠαιδική λογοτεχνίαel
dc.subjectΣχολικά εγχειρίδια γλώσσαςel
dc.subjectFilanagnosiaen
dc.subjectFilografiaen
dc.subjectChildren's literatureen
dc.subjectLanguage school textbooksen
dc.titleΑπό τη φιλαγνωσία στη φιλογραφία για παιδιά του δημοτικού σχολείουel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.secondaryTitleενίσχυση του παιδικού γραπτού λόγου με τη βοήθεια της λογοτεχνίαςel
heal.classificationΕλληνική γλώσσα, Νέα -- Μελέτη και διδασκαλία-
heal.dateAvailable2020-11-10T12:09:00Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2016-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 127-140el
heal.abstractΗ παρούσα μελέτη ασχολείται με τις έννοιες της φιλαναγνωσίας και της φιλογραφίας, τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, επιχειρώντας την οριοθέτησή τους, τον εντοπισμό των συνθηκών κάτω από τις οποίες καλλιεργούνται και αναπτύσσονται, όσο και σε πρακτικό επίπεδο, με την αναζήτηση της λογοτεχνικής ανάγνωσης και της παραγωγής γραπτού λόγου και προσωπικής έκφρασης στα σχολικά εγχειρίδια γλώσσας. Η φιλαναγνωσία, ως δράση προώθησης της λογοτεχνικής ανάγνωσης και αγάπης προς το βιβλίο, μπορεί να αναπτυχθεί στα πλαίσια του σχολείου, κυρίως με την αρωγή του σχολικού εγχειριδίου και του εκπαιδευτικού, παρ’ όλους τους παράγοντες που μπορούν να την αναστείλουν ή παρεμποδίσουν. Η φιλογραφία είναι ένας ελληνικής ρίζας νεολογισμός, ο οποίος αναφέρεται στην δημιουργία μιας αγαπητικής σχέσης του ατόμου με τον γραπτό λόγο και τη γραπτή προσωπική έκφραση. Εδράζεται στην παροχή πληθώρας ευκαιριών παραγωγής γραπτού λόγου και εκδήλωσης προσωπικών σκέψεων των μαθητών, σχετικά με θέματα και βιβλία που τους αφορούν και τους ενδιαφέρουν. Η ανάλυση περιεχομένου των σχολικών βιβλίων γλώσσας και των ανθολογίων που επιχειρήθηκε, είχε ως κύριο σκοπό να εντοπίσει το κατά πόσο προάγεται μέσω αυτών η λογοτεχνική ανάγνωση, η παραγωγή γραπτού λόγου και η προσωπική έκφραση. Από τα ερευνητικά αποτελέσματα προκύπτει πως στα γλωσσικά εγχειρίδια επικρατούν ποσοτικά τα αυθεντικά χρηστικά κείμενα. Όσον αφορά τις γραπτές δραστηριότητες, παρατηρείται πως οι ασκήσεις γραμματικής, σύνταξης και λεξιλογίου υπερέχουν αριθμητικά των ασκήσεων παραγωγής λόγου, ενώ οι ασκήσεις προσωπικής έκφρασης είναι ελάχιστες στο γλωσσικό μάθημα, εν αντιθέσει με τα ανθολόγια, όπου οι ασκήσεις παραγωγής λόγου και προσωπικής έκφρασης είναι κυρίαρχες, συνδέοντας έτσι τη λογοτεχνία με τη γραπτή έκφραση. Τέλος, προτείνονται ορισμένα λογοτεχνικά βιβλία και σχετικές με αυτά δραστηριότητες γραπτού λόγου και προσωπικής έκφρασης. Οι ενδεικτικές αυτές δραστηριότητες μπορούν να αξιοποιηθούν από τον εκπαιδευτικό στη σχολική τάξη, με κύριο στόχο την δόμηση σχέσης αγάπης με τη λογοτεχνία και την ενίσχυση της γραπτής έκφρασης των προσωπικών σκέψεων, ιδεών και συναισθημάτων των μαθητών.el
heal.abstractThe present paper deals with the concepts of “filanagnosia” and “filografia”. On a theoretical level, there has been made an effort to identify the conditions under which both these processes are developed. On a practical level, by means of content analysis method, there has been made an attempt to find whether the Greek elementary school language textbooks and literature textbooks promote literature reading, as well as writing production and personal written expression. On the one hand, filanagnosia, meaning “love of reading”, is actually an action to promote literary reading and love for books, which can be developed in school context, mainly with the assistance of both the language textbook and the teacher, despite the factors which may interfere with its cultivation. Filografia, on the other hand, is a neologism of Greek origin, which means “love of writing” and refers to the development of a loving attitude towards the written word and written personal expression. Filografia can be based on providing the elementary school students with a multitude of writing opportunities and personal expression opportunities, using topics and books that are of their concern and interest. The content analysis of language textbooks and literature textbooks, which was attempted in this research, had as its main purpose to identify whether literary reading and writing about personal expression are actually promoted by these books. The results of the given study show that utilitarian texts (such as articles) predominate in the language textbooks. Regarding the written word exercises in the language textbooks, we observed that exercises regarding grammar, syntax and vocabulary in fact outnumber those of written production, while exercises of personal expression are minimal, unlike in the literature textbooks, where the exercises of written production and personal expression are predominant, linking literature with the written personal expression of its readers. Finally, some children’s literature is proposed, with accompanying writing and personal expression activities. These indicative activities can be used by the teacher in the language classroom, mainly aiming at developing the loving relationship between literature and students, as well as strengthening the written expression of personal thoughts, ideas and feelings of the students.en
heal.advisorNameΠαπαδοπούλου, Σμαράγδαel
heal.committeeMemberNameΠαπαδοπούλου, Σμαράγδαel
heal.committeeMemberNameΚαψάλης, Γεώργιος Δ.el
heal.committeeMemberNameΤσιτσανούδη-Μαλλίδη, Νικολέταel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages154 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΧΡΗΣΤΟΓΟΥΛΑ ΝΕΦΕΛΗ 2016.PDF1.64 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons