Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29980
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΡούκου, Μαρία-Ελένηel
dc.date.accessioned2020-07-09T06:56:46Z-
dc.date.available2020-07-09T06:56:46Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29980-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.9871-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΠαιδική λογοτεχνίαel
dc.subjectΑναπηρίαel
dc.titleΗ συγγραφική απεικόνιση του ήρωα με αναπηρία σε επιλεγμένα έργα παιδικής λογοτεχνίαςel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΠαιδική λογοτεχνία-
heal.dateAvailable2020-07-09T06:57:46Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2019-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 89-95el
heal.abstractΗ παιδική λογοτεχνία αποτελεί έναν ζωντανό οργανισμό που καθρεφτίζει και σηματοδοτεί τις ιδεολογικές και κοινωνικές αλλαγές, επηρεάζει και διαμορφώνει τα πρότυπα και τις στάσεις των παιδιών -αναφορικά με τις κοινωνικοπολιτισμικές αξίες-ενώ, είναι εμφανές ότι, μέσω των παιδικών βιβλίων αντανακλάται η περιρρέουσα κυρίαρχη ιδεολογία1. Στη θεωρία της παιδικής λογοτεχνίας, το ζήτημα της ιδεολογίας των κειμένων είναι στενά και άμεσα συνυφασμένο με κάθε παιδικό βιβλίο. Είναι βέβαιο ότι η λογοτεχνία για παιδιά μπορεί να δράσει καταλυτικά στη διαμόρφωση ιδεολογίας η οποία αποδέχεται και σέβεται το διαφορετικό. Αναντίρρητα, προσαρμόζεται ανάλογα με την εποχή και την κοινωνία μέσα στην οποία παράγεται, και ταυτόχρονα, προσπαθεί να ακολουθεί τον παλμό και τις ανάγκες της κοινωνίας, να βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά, προσφέροντας λύσεις και διεξόδους, να μεταλαμπαδεύει έναν τρόπο σκέψης και μία στάση ζωής, απαλλαγμένη από προκαταλήψεις και στερεότυπα. Η σύγχρονη Παιδική Λογοτεχνία όλο και πιο συχνά σκιαγραφεί τον ήρωα με αναπηρία, ανταποκρινόμενο και προσδιοριζόμενο μέσα στα εκάστοτε κοινωνικά και οικογενειακά πλαίσια, προσαρμοσμένο στις επιταγές και στα πρότυπα κάθε εποχής. Έτσι, παρατηρείται αυξητική παραγωγή βιβλίων που έχουν ως βασικούς ήρωες χαρακτήρες που προβάλλουν την οπτική του φύλου, των διαφορετικών φυλών, της αναπηρίας. Η ανάγκη για πολιτική ορθότητα στον τρόπο γραφής παιδικών βιβλίων έχει επικριθεί και κατακριθεί από πολλούς σχετικούς με τον κλάδο και διάλογος γύρω από αυτή συνοδεύει την ανάλυση τους ακόμα και σήμερα. Ωστόσο, αξίζει να αναφερθεί ότι χάρη σε αυτή, ο χώρος της παιδικής λογοτεχνίας εμπλουτίστηκε και εμπλουτίζεται με νέες ψυχολογικές, κοινωνικές, πολιτισμικές οπτικές διευρύνοντας τη θεματολογία και τα ερευνητικά της πεδία. Η παρούσα εργασία, που εκπονείται στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών «Γλώσσα και Παιδική Λογοτεχνία», έχει ως αντικείμενο τη συγγραφική απεικόνιση του ήρωα με αναπηρία σε επιλεγμένα έργα της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας, όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα σε αυτά. Οι λόγοι που οδήγησαν στην επιλογή του συγκεκριμένου θέματος ήταν, αρχικά η εξειδίκευσή μου στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου, η οποία με παρακίνησε σε περαιτέρω εξέταση του θέματος, ο εντοπισμός ενός ερευνητικού κενού σε ό, τι αφορά τις αντιλήψεις του περιβάλλοντος για τους ήρωες των βιβλίων με αναπηρία, όπως αυτές σκιαγραφούνται από τους συγγραφείς, αλλά και η αγάπη μου για την Παιδική Λογοτεχνία. Η εργασία αποτελείται από τρία κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μία βιβλιογραφική ανασκόπηση, ώστε να προσδιοριστεί σαφέστερα ο όρος «Παιδική Λογοτεχνία». Στο δεύτερο κεφάλαιο θα μας απασχολήσει η έννοια της «αναπηρίας». Επιπλέον, γίνεται σύντομη αναφορά στη θεματογραφία της παιδικής λογοτεχνίας και παρατίθενται τα συμπεράσματα προηγούμενων ερευνών, οι οποίες ανέλυσαν τις απεικονίσεις των ηρώων με αναπηρία σε έργα παιδικής λογοτεχνίας. Ακόμη, αναφέρονται περιληπτικά κάποια έργα της ξένης και της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας. Στο τρίτο κεφάλαιο δίνεται βάρος στον τρόπο που παρουσιάζονται οι ήρωες με αναπηρία στην παιδική λογοτεχνία, σε δώδεκα επιλεγμένα έργα της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας, τα οποία γράφτηκαν από το 1986 έως και σήμερα. Η εργασία ολοκληρώνεται με την παράθεση ορισμένων συμπερασμάτων.el
heal.advisorNameΚαψάλης, Γεώργιος Δ.el
heal.committeeMemberNameΚαψάλης, Γεώργιος Δ.el
heal.committeeMemberNameΠαπαδοπούλου-Μανταδάκη, Σμαράγδαel
heal.committeeMemberNameΣούλης, Σπυρίδωνel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages108 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΡΟΥΚΟΥ ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ 2019.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons