Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29753
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΛώλη, Ελευθερίαel
dc.date.accessioned2020-05-07T11:11:18Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29753-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.9750-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΔιοίκηση σχολείουel
dc.subjectΣύλλογος Γονέων και Κηδεμόνωνel
dc.subjectΣυμμετοχή Συλλόγου Γονέων στη διοίκησηel
dc.subjectΗμιδομημένη συνέντεξηel
dc.subjectManagment of schoolen
dc.subjectAssociation of parentsen
dc.subjectParentol participation on educational managmenten
dc.subjectSemi-structure interviewen
dc.titleΟ Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων και η διοίκηση της σχολικής μονάδας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευσηel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΣχολική διαχείριση και οργάνωση-
heal.dateAvailable2023-05-06T21:00:00Z-
heal.languageel-
heal.accessembargo-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.publicationDate2019-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 168-189el
heal.abstractΑντικείμενο ανάλυσης της παρούσας εργασίας αποτελεί η διερεύνηση της συμμετοχής του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στη λήψη αποφάσεων για τη διοίκηση της σχολικής μονάδας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η πραγμάτευση αυτή οργανώνεται σε δύο επίπεδα. Στο πρώτο εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο αυτή η συμμετοχή καθορίζεται, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο μέσω του Σ.Γ.Κ., από τις αντίστοιχες θεσμικές ρυθμίσεις της πολιτείας. Ενώ στο δεύτερο, πραγματοποιούνται συνεντεύξεις με προέδρους Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων δημοτικών σχολείων Ιωαννίνων. Στόχος της συγκεκριμένης έρευνας είναι να διερευνήσει αφενός τον τρόπο με τον οποίο προσδιορίζεται σε νομικά κείμενα η γονική συμμετοχή μέσω του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στη διοίκηση της σχολικής μονάδας και αφετέρου το πώς οι πρόεδροι Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικών σχολείων Ιωαννίνων βιώνουν και αντιλαμβάνονται τη συμμετοχή τους στη διοίκηση της σχολικής μονάδας. Από την ανάλυση των νομοθετικών κειμένων διαπιστώθηκε ότι ο νομοθέτης προσδιορίζει τέσσερα επίπεδα συλλογικής οργάνωσης των γονέων, το πρώτο στη σχολική μονάδα ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, το δεύτερο στο δήμο-επαρχία η ένωση γονέων, το τρίτο στην περιφέρεια η ομοσπονδία γονέων και το τέταρτο στην εθνική επικράτεια η συνομοσπονδία γονέων. Παράλληλα, στα νομοθετικά κείμενα αναγνωρίζεται η γονική συμμετοχή στη σχολική εκπαίδευση τόσο ως ατομικό όσο και ως συλλογικό δικαίωμα και καθορίζεται η συλλογική συμμετοχή, μέσω εκπροσώπων, στα λεγόμενα «όργανα λαϊκής συμμετοχής» για τη διοίκηση της εκπαίδευσης, που είναι: Α. Το σχολικό συμβούλιο Β. Οι σχολικές επιτροπές & το συμβούλιο σχολικής κοινότητας Γ. Δημοτική και κοινοτική επιτροπή παιδείας Δ. Περιφερειακή και επαρχιακή επιτροπή παιδείας Το σχολικό συμβούλιο αποτελεί το μόνο όργανο άμεσης διοίκησης της σχολικής μονάδας στο οποίο συμμετέχουν οι γονείς και έργο του είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του σχολείου και η διατύπωση γνώμης για τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και για την υλοποίηση του προγραμματισμού αυτού. Η ημιδομημένη συνέντευξη είναι η μέθοδος της εμπειρικής έρευνας και πραγματοποιήθηκαν 10 συνεντεύξεις με προέδρους Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων όσον αφορά τις απόψεις τους για τη συμμετοχή τους στη διοίκηση της σχολικής μονάδας. Ενώ η Ανάλυση Περιεχομένου χρησιμοποιήθηκε για την επεξεργασία των κειμένων από τις απομαγνητοφωνήσεις των συνεντεύξεων. Από την επεξεργασία αυτή προκύπτει ότι η συμμετοχή των γονέων στη διοίκηση της σχολικής μονάδας παραμένει περιθωριακή και πολύ περιορισμένη με εθιμοτυπικό χαρακτήρα και εξαρτώμενη από τη βούληση του/της διευθυντή/ύντριας, καθώς ο θεσμός του σχολικού συμβουλίου δεν ενεργοποιείται. Ειδικότερα, ο Σ.Γ.Κ. περιορίζεται στο να συνδράμει στη διοργάνωση εθιμοτυπικών εορταστικών εκδηλώσεων, στην οικονομική αρωγή για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών και την επιδιόρθωση φθορών του κτιρίου και στην τυπική παροχή έγκρισης για τη διευθέτηση ζητημάτων αναφορικά με τη διαχείριση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων του σχολείου. Συνάγεται, λοιπόν, το συμπέρασμα ότι οι αρχές του μοντέλου «Διοίκηση Ολικής Ποιότητας», που αποτελεί και το θεωρητικό υπόβαθρό της παρούσας έρευνας, φαίνεται να μην εφαρμόζονται, καθώς: Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων δεν συμμετέχει στη διοίκηση του σχολείου. Δεν ενεργοποιούνται οι γονείς ούτε συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς για την οργάνωση της σχολικής ζωής και τη βελτίωση της μάθησης. Δεν επιτυγχάνεται η ικανοποίηση του «πελάτη» γονέα από τις παρεχόμενες υπηρεσίας. Δεν αναβαθμίζεται η ποιότητα της σχολικής γνώσης, που θεωρείται «στείρα».el
heal.abstractThe subject of this study is the assessment of the participation of the Association of Parents and Guardians in the decision-making on the management of school units. The analysis is structured in two level. In the first level, we examined how this participation is organised individually and collectively through institutional arrangements. In the second level, we interviewed presidents of Associations of Parents and Guardians of Primary Schools in Ioannina. The aim of this study is to investigate the parental participation in the management of the school units through the Association of Parents and Guardians and look into how the presidents of the Associations of Parents and Guardians experience and perceive their participation in the management of school units. After going through legal texts, it was concluded that legislators determine four levels of collective organisation of the parents: the Association of Parents and Guardians is engaged in the school unit (first level); the Parents Union is engaged in the municipalities (second level); the Parents Federation is engaged in the administrative regions (third level); the Parents Confederation is engaged across national territory (fourth level). Furthermore, legal texts recognise the parental participation in school education as both an individual and a collective right and determine the collective participation in the so-called “public participation bodies” through representatives. These bodies for educational management are the following: school council school committees and school community council municipal and community educational committee regional and provincial educational committee School council is the only body of direct management of school units in which parents can participate through representatives . Its aim is to ensure the smooth running of the schools, gather opinions about ways to plan educational work and contribute to the realisation of this planning. Semi-structured interviews of the presidents of ten Associations of Parents and Guardians were conducted, as regards their opinion on their participation in the management of the school units. After transcribing the interviews, it was concluded that the parental participation in the management of the school units is limited without essential role and depends on school manager’s will, since the institution of the school councils in not active. The ceremonial role of the Association of Parents and Guardians is restricted in organising celebrations, helping financially to cover the costs for operational needs and repair of building damages, and give their pro forma approval to how available financial resources will be utilised. As a conclusion, the principals of the model “total quality management”, which constitutes the theoretical background of this study, are not applied, because:  the Association of Parents and Guardians does not participate in the management of the school units, parents do not engage and do not cooperate with teachers for the organisation of the school units and the improvement of learning, parents (“clients”) are not satisfied with the provided services, and “sterile” school knowledge is not upgraded.en
heal.advisorNameΣιάνου-Κύργιου, Ελένηel
heal.committeeMemberNameΣιάνου-Κύργιου, Ελένηel
heal.committeeMemberNameΑθανασιάδης, Θεοχάρηςel
heal.committeeMemberNameΘάνος, Θεόδωροςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages191 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΠΨ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΛΩΛΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 2019.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons