Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29436
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΤσιώρη, Δήμητραel
dc.date.accessioned2019-07-02T11:27:44Z-
dc.date.available2019-07-02T11:27:44Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29436-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.1534-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΦαγητό και παιδική λογοτεχνίαel
dc.subjectΠολιτισμικές και ιδεολογικές διαστάσεις του φαγητούel
dc.subjectΠαιδαγωγική λειτουργία του φαγητούel
dc.subjectΑφηγηματική λειτουργία του φαγητούel
dc.subjectFood and children’s literatureen
dc.subjectCultural and ideological dimensions of fooden
dc.subjectPedagogical role of eating habitsen
dc.subjectΑφηγηματική λειτουργία του φαγητούen
dc.titleΤο φαγητό στην ελληνική παιδική λογοτεχνία (1988-2015)el
dc.titleFood in Greek children’s literature (1988-2015)en
heal.typedoctoralThesis-
heal.type.enDoctoral thesisen
heal.type.elΔιδακτορική διατριβήel
heal.classificationΦαγητό στην λογοτεχνίαel
heal.dateAvailable2019-07-02T11:28:44Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2019-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 254-284el
heal.abstractΌταν το φαγητό βρίσκεται σε αφθονία, οι άνθρωποι το θεωρούν ως κάτι δεδομένο και ξεχνούν τη ζωτική του σημασία. Μετατρέπεται έτσι σε κομμάτι της ρουτίνας, μια συνηθισμένη λειτουργία του σώματος, οπότε θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει ότι δύσκολα ένας συγγραφέας θα σκεφτόταν μια ολόκληρη ιστορία με ένα πεζό θέμα σαν το φαγητό. Οι επισημάνσεις ωστόσο των μελετητών ανατρέπουν μια τέτοια υπόθεση, αναδεικνύοντας το φαγητό ως ένα σημαντικό λογοτεχνικό εργαλείο, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από την έντονη παρουσία του σε ένα ευρύ λογοτεχνικό φάσμα. Μάλιστα όσο διογκώνεται η σημασία του φαγητού στη λογοτεχνία ενηλίκων άλλο τόσο φαίνεται να μεγαλώνει και στην παιδική λογοτεχνία. Άλλωστε, κάτι για το οποίο δείχνουν να συμφωνούν και οι περισσότεροι κριτικοί είναι ότι η παιδική λογοτεχνία είναι υπερκορεσμένη από τις αναφορές στο φαγητό. Ωστόσο, αν και το φαγητό αποτελεί ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο με πολυδιάστατες προσεγγίσεις στην παιδική λογοτεχνία, η μελέτη του συνιστά ένα σχετικά νέο κλάδο. Συγκεκριμένα, μολονότι το φαγητό δεν παύει να είναι παρόν στα ελληνικά παιδικά βιβλία, μέσα στα ερευνητικά πεδία ελλήνων μελετητών το φαγητό και οι διατροφικές συνήθειες δεν εμφανίζονται συστηματικά. Αυτό το κενό της επιστημονικής βιβλιογραφίας στον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας έρχεται να καλύψει η παρούσα μελέτη, ανοίγοντας έναν κύκλο ‘γαστρονομικών’ συζητήσεων γύρω από το ελληνικό παιδικό βιβλίο. Σκοπός της έρευνας είναι η κριτική προσέγγιση της παρουσίας του φαγητού σε ελληνικά βιβλία παιδικής λογοτεχνίας της περιόδου 1988-2015, ώστε να αναδειχθούν οι πολλαπλές χρήσεις των αναφορών του φαγητού μέσα στο παιδικό βιβλίο. Μέσω της θεματικής ανάλυσης του δείγματος και του συγκερασμού διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων, οι στόχοι επικεντρώνονται στη μελέτη των πολιτισμικών και ιδεολογικών διαστάσεων του φαγητού στην παιδική λογοτεχνία, του παιδαγωγικού χαρακτήρα των διατροφικών συνηθειών που προβάλλονται μέσα από τα λογοτεχνικά κείμενα για παιδιά και του αφηγηματικού ρόλου του φαγητού στη δομή της πλοκής, στη διαμόρφωση του σκηνικού και τη διάπλαση των μυθοπλαστικών χαρακτήρων. Από την ανάλυση προκύπτει ότι το φαγητό δύναται να χρησιμοποιηθεί από τον εκάστοτε συγγραφέα προκειμένου να αναδείξει, να επικροτήσει ή να αποδοκιμάσει πολιτισμικά στοιχεία μιας συγκεκριμένης ομάδας σε μια δεδομένη χρονική περίοδο. Συγχρόνως, διαφαίνεται ότι οι παιδαγωγικές προεκτάσεις που λαμβάνουν οι αναφορές του φαγητού βασίζονται στον σύγχρονο προβληματισμό για τα αυξημένα ποσοστά της παιδικής παχυσαρκίας. Τέλος μέσω της κειμενοκεντρικής προσέγγισης το φαγητό αναδεικνύεται ως σημαντικό λογοτεχνικό εργαλείο που επιτελεί ποικίλες αφηγηματικές λειτουργίες στην πλοκή, το σκηνικό πλαίσιο αλλά και τους μυθοπλαστικούς χαρακτήρες.el
heal.abstractWhen food is in abundance, people take it for granted and forget its vital importance. Thus, eating is transformed into a piece of routine, an ordinary body function, and as a result one might assume that a writer would hardly think of a whole story about a mundane theme like food. However, the researchers' remarks reverse this hypothesis, highlighting food as an important literary tool. Moreover, that is also confirmed by its strong presence in a wide literary range. Indeed, as the importance of food in adult literature increases, it also seems to grow in children's literature. Besides, most critics seem to agree that children's literature is overwhelmed by references to food. However, although food is a recurring motif with multidimensional approaches to children's literature, its study is a relatively new field. Specifically, even though food is present in Greek children's books, food and eating habits do not appear systematically within the Greek researchers’ field. This scientific literature gap in the field of children's literature is covered by this study, opening up a cycle of 'gastronomic' discussions around the Greek children's book. The study’s purpose is to critically approach the presence of food in Greek children's literature from 1988 to 2015 in order to highlight the multiple uses of food references. Through the thematic analysis of the sample and the blending of different theoretical approaches, the objectives focus on studying the cultural and ideological dimensions of food in children's literature, the pedagogical role of the eating habits that are promoted through literary texts for children as well as the narrative role of eating in the structure of the plot, the setting and the shaping of the fictional characters. The analysis shows that an author can use food in order to highlight or disapprove the cultural elements of a particular group at a given time. At the same time, it can be seen that the pedagogical implications of food references are based on contemporary concerns about increased childhood obesity rates. Finally, through the textual approach, it seems that food is an important literary tool with a variety of functions in terms of the plot, the setting and the fictional characters.en
heal.advisorNameΚαρπόζηλου, Μάρθαel
heal.committeeMemberNameΚαρπόζηλου, Μάρθαel
heal.committeeMemberNameΚανατσούλη, Μελπομένηel
heal.committeeMemberNameΣηφάκη, Ευγενίαel
heal.committeeMemberNameΚαψάλης, Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΜπρούζος, Ανδρέαςel
heal.committeeMemberNameΓαβριηλίδου, Σοφίαel
heal.committeeMemberNameΠαπαδάτος, Ιωάννηςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages284 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Δ.Δ. ΤΣΙΩΡΗ ΔΗΜΗΤΡΑ 2019.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons