Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/27921
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΤσιρώνη, Όλγαel
dc.date.accessioned2017-04-11T05:24:19Z-
dc.date.available2017-04-11T05:24:19Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/27921-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.2021-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΓλώσσαel
dc.subjectΤαυτότηταel
dc.subjectΈφηβοιel
dc.subjectΆρταel
dc.subjectΈφηβοι και μουσικήel
dc.subjectΈφηβοι και μόδαel
dc.titleΗ νοηματοδότηση της χρήσης της αγγλικής γλώσσας από εφήβους στην καθημερινή τους ζωήel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.secondaryTitleη περίπτωση των μαθητών και μαθητριών του νομού Άρταςel
heal.classificationΑγγλική γλώσσα -- Σπουδή και διδασκαλίαel
heal.dateAvailable2017-04-11T05:25:19Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.publicationDate2015-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογράφία : σ. 78-89el
heal.abstractΣτόχος της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθεί το νόημα που προσδίδουν έφηβοι στο νομό Άρτας στη χρήση της αγγλικής γλώσσας. Για την ερμηνεία του λόγου των υποκειμένων χρησιμοποιήθηκαν ως βασικό εννοιολογικό υπόβαθρο θεωρίες που αφορούσαν τη γλώσσα, την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά των εφήβων. Πιο συγκεκριμένα, οι έφηβοι (του νομού Άρτας) που συμμετείχαν στην έρευνα, μέσα από την επιλογή της γλώσσας και ιδιαίτερα της αγγλικής, κάνουν εμφανή τον διαχωρισμό τους από τις μεγαλύτερες γενιές. Για το σκοπό αυτό δημιουργούν κατηγορίες στις οποίες εντάσσουν τον εαυτό τους (ή και τη γενιά τους) και τους άλλους. Η δημιουργία των κατηγοριών εξυπηρετεί τον σαφή διαχωρισμό τους από το «παλιό», που συμβολίζει η γενιά των γονιών και των καθηγητών τους, με σκοπό να τονιστεί με έντονο τρόπο η δική τους παρουσία. Ταυτόχρονα η αγγλική γλώσσα γίνεται μέσο συσπείρωσης των συνομηλίκων, καθώς μέσα από αυτή φαίνεται να αποκτούν ένα δικό τους εκφραστικό κώδικα που δεν γίνεται εύκολα αντιληπτός από τις μεγαλύτερες ηλικιακά ομάδες. Η χρήση αγγλικής και ελληνικής γλώσσας μετατρέπεται σε έναν νέο είδος κώδικα που αποτελεί δημιούργημα και χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης γενιάς, στο οποίο οι μεγαλύτερες γενιές δεν έχουν προλάβει να προσαρμοστούν και να εξοικειωθούν. Η συνειδητοποίηση αυτού του διαχωρισμού, κάνει τους νέους να βρίσκουν τρόπους να επωφεληθούν. Οι νέοι λοιπόν, φαίνεται να μην αφήνουν ανεκμετάλλευτη αυτή την νέα δυνατότητα, με αποτέλεσμα την υιοθέτησή της ως απολύτως ασφαλούς τρόπου αντιγραφής στο σχολικό περιβάλλον και παραπλάνησης στο οικογενειακό και κοινωνικό. Σε επίπεδο ανάπτυξης της ταυτότητάς τους, οι νέοι μέσα από την αγγλική γλώσσα δείχνουν αρχικά, να επηρεάζονται από ξένους και κυρίως αγγλόφωνους πολιτισμούς και να μπαίνουν σε διαδικασία σύγκρισης με τον δικό τους. Παρόλο που δεν κρίνουν την εθνική τους ταυτότητα (και κάποιες φορές τονίζουν και την υπερηφάνεια τους για αυτή), ωστόσο διαφαίνεται ένας θαυμασμός και μια μεγάλη αποδοχή του πολιτισμικού υπόβαθρου της αγγλικής γλώσσας, με αρνητικές δηλώσεις και υπόνοιες προς το δικό τους. Αν και οι ίδιοι βρίσκονται σε νεαρή ηλικία, ωστόσο η αντίληψη που έχουν διαμορφώσει σχετικά με την προσφορά και την ανάπτυξη του ελληνικού πολιτισμού, σε τομείς όπως η μόδα και η μουσική, είναι ξεκάθαρα αρνητική. Οι νέοι αναφέρουν ότι κυρίως μέσα από τη μουσική, την τηλεόραση και τη μόδα, αντιλαμβάνονται την ισχυρή θέση, την μεγάλη προσφορά και τις δυνατότητες εξέλιξης των κοινωνιών στις οποίες τα αγγλικά είναι κύρια γλώσσα. Το αποτέλεσμα που προκύπτει, σύμφωνα με τους ίδιους, είναι να προσανατολίζονται προς τον αγγλικό πολιτισμό και σταδιακά να αρχίζουν να τον θεωρούν ως οικείο, ως κάτι δικό τους. Η σαφής προτίμηση γίνεται αντιληπτή μέσα από τα σχόλια αλλά και από την ξεκάθαρη συνειδητοποίηση ότι η ελληνική μόδα και μουσική δεν προσφέρει κάτι καινούριο, δεν εξελίσσεται, είναι «πίσω» και αυτός είναι ο λόγος που οι ίδιοι θα συμβαδίσουν με τα «προχώ». Ο βαθμός αποδοχής αποδεικνύεται και μέσα από την υιοθέτηση αγγλικών λέξεων και εκφράσεων οι οποίες φαίνεται να έχουν ενταχθεί στο τρόπο ομιλίας τους σε τέτοιο σημείο που να επιλέγονται ακόμη και έναντι των αντίστοιχων ελληνικών σε περιπτώσεις αυθόρμητων αποκρίσεων. Η γενικότερη στάση των ατόμων απέναντι στην γλώσσα και στις επιλογές που προσφέρει μπορεί να εξηγηθεί με τα χαρακτηριστικά της εφηβείας. Η εφηβεία σε πολλές περιπτώσεις ταυτίζεται με την αμφισβήτηση των υπαρχουσών δομών, με μια τάση διαφοροποίησης από το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον και την ανάγκη αποδοχής από τους συνομήλικους. Ο έφηβος στην προσπάθεια του να συνθέσει τη δική του ταυτότητα επιλέγει εκείνους τους γλωσσικούς κώδικες και τις γλωσσικές δομές που θεωρεί ότι αντιπροσωπεύουν τη γενιά του, τον τρόπο που μεγάλωσε ο ίδιος και που θα του επιτρέψουν να έρθει πιο κοντά στο στόχο του. Στο οικογενειακό πλαίσιο, ο έφηβος που γνωρίζει την αγγλική γλώσσα φαίνεται να επωφελείται από αυτή τη γνώση. Από τη μια πλευρά, οι ρόλοι, με αφορμή την ξένη γλώσσα, φαίνεται να αλλάζουν και να δίνουν στα παιδιά, για πρώτη ίσως φορά, την ευκαιρία να συμβάλλουν ενεργά και να προσφέρουν σε οικογενειακό πλαίσιο. Από την άλλη μεριά, η γνώση της αγγλικής γλώσσας δημιουργεί σε κάποιους νέους ένα αίσθημα ανωτερότητας: η χρήση των αγγλικών εκ μέρους του παιδιού αντιστρέφει την καθιερωμένη σχέση ισχύος με τους γονείς και λειτουργεί ως ενισχυτικός παράγοντας στην τάση διαφοροποίησης και αυτονόμησης έναντι των γονιών. Σε κοινωνικό επίπεδο οι έφηβοι συνδέουν έντονα την επαγγελματική εξέλιξη με την αγγλική γλώσσα. Αυτό που διαφάνηκε έντονα σε πολλές περιπτώσεις είναι το αίσθημα της επαγγελματικής αβεβαιότητας στη χώρα τους και η αντίληψη ότι η εκμάθηση συγκεκριμένα της αγγλικής γλώσσας, θα αποτελέσει σημαντικό εφόδιο που θα τους επιτρέψει μια μελλοντική αναζήτηση εργασίας σε άλλες χώρες. Επιπλέον κάνουν λόγο για φαινόμενα όπως η μαζικοποίηση που θα τους εφοδιάσει με έτοιμες απόψεις, στάσεις και συμπεριφορές στην προσπάθεια τους να συμβαδίσουν με την εποχή τους και να προοδεύσουν. Σε επίπεδο φίλων, η κατάσταση χαρακτηρίζεται από τάσεις ομοιομορφίας και επιθυμίας αποδοχής, με τους νέους να επιδιώκουν την αποφυγή μιας πιθανής «στοχοποίησης» τους και παράλληλα να αναπτύσσουν έντονη κριτική απέναντι σε αυτούς που διαφοροποιούνται. Σημαντικός τομέας για τους εφήβους φαίνεται να είναι και τα συναισθήματα όχι μόνο από την άποψη πώς οι ίδιοι τα βιώνουν αλλά κυρίως πώς θα κατορθώσουν να τα εκφράσουν καλύτερα στους συνομηλίκους τους. Σε αυτή την περίπτωση η χρήση της μητρικής γλώσσας είναι η ασφαλέστερη επιλογή καθώς με τη χρήση μιας ξένης γλώσσας υπάρχει η πιθανότητα δημιουργίας παρανοήσεων και μείωσης της έντασης του αρχικού συναισθήματος.el
heal.advisorNameBenincasa, Lucianaen
heal.committeeMemberNameBenincasa, Lucianaen
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages162 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΠΨ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΤΣΙΡΩΝΗ ΟΛΓΑ 2015.pdf9.32 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons