Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/27730
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜάνος, Γεώργιοςel
dc.date.accessioned2016-11-22T09:52:08Z-
dc.date.available2016-11-22T09:52:08Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/27730-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.1769-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectRalph Cudworth, 1617-1688en
dc.subjectΚοινωνική θεωρίαel
dc.subjectΚοινή συμπάθειαel
dc.subjectΠλατωνισμόςel
dc.subjectSocial theoryen
dc.subjectCommon sympathyen
dc.subjectPlatonismen
dc.titleΗ κοινωνική θεωρία του Ralph Cudworth και η αρχή της συμπάθειαςel
dc.titleThe social theory of Ralph Cudworth and the principle of common sympathyen
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationRalph Cudworth, 1617-1688en
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.publicationDate2016-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία : σ. 105-109el
heal.abstractΗ αναζήτηση που οδήγησε στην εκπόνηση της παρούσας εργασίας έχει ως αφετηρία -και βασικό ερέθισμα- το αίσθημα αισιοδοξίας που υπάρχει στα κείμενα του Cudworth, σε ό,τι αφορά την διαμόρφωση μιας ‘υγιούς’ κοινωνικής διάρθρωσης- σε μια χρονική στιγμή που άλλαζε δραστικά το πλαίσιο των κανόνων που την διέπουν , καθώς και οι φορείς που την διαχειρίζονταν και που ήταν ‘επικίνδυνο’ να παρεισφρύσουν στοχεία, που ενδεχομένως αντί για την ελευθερία που πρέσβευαν, θα επέφεραν τελικά αποδόμηση. Ξεκινώντας έτσι από την μελέτη των κειμένων του Cudworth που αποτελούν το ηθικό τμήμα του corpus της φιλοσοφίας του, γίνεται λεπτομερής ανάλυση των βημάτων που κάνει στη συλλογιστική του, ακολουθώντας τη γραμμή συνήθως που θέτουν τα πρωτότυπα . Κατά την μέθοδο αυτή, παρουσιάζονται τα επιχειρήματα του συγγραφέα που συνοδεύονται από τις απόψεις των διανοητών που συμμερίζεται αλλά και αυτών που αντιπαρέρχεται. Ως επί το πλείστον, παρ’ότι τα συγκεκριμένα έργα που αναλύονται έχουν έναν ηθικό χαρακτήρα, ο Cudworth επιλέγει να αναφερθεί εκτενέστερα με ηθική χροιά προς το τέλος των κειμένων, αφού πρωτύτερα στο μεγαλύτερο μέρος των κειμένων έχει γίνει η προσέγγιση και επιβεβαίωση των οντολογικών επιχειρημάτων του- που αποτελούν και τη βάση. Ένας άλλος άξονας στον οποίο κινείται η συγκεκριμένη έρευνα , είναι και ο θεολογικός, καθώς πέρα από τη φιλοσοφική παράμετρο που έχουν τα κείμενα του Cudworth, διάχυτη είναι και η θρησκευτική χροιά-ένεκα της ιδιότητάς του. Έτσι σε κάθε ιδεολογική προσέγγιση που επιχειρείται , συμπεριλαμβάνεται και η θεολογική οπτική γωνία- και πάλι κατά τα πρότυπα του συγγραφέα- και ο τρόπος αυτός εξυπηρετεί στην ανάδειξη της εσωτερικής σύνδεσης μεταξύ φιλοσοφίας/επιστήμης και θρησκείας, και κατ’ επέκταση μεταξύ νόησης και πίστης. Ιδιαίτερη συμμετοχή αυτού του άξονα γίνεται στα σημεία που αναλύονται έννοιες όπως, : το αυτεξούσιο, η σχέση αναγκαιότητας-πιθανότητας, η διακαιοσύνη, όπου γίνεται προσπάθεια να καλυφθεί το ρήγμα και μεταξύ των διαφορετικών θρησκευτικών δογματικών απόψεων. Έτσι το υπερβατικό στοιχείο βρίσκει τη θέση του ανάμεσα στις λογικές εξερευνήσεις, και φαίνεται μάλλον να αποτελεί την αφετηρία των νοητικών σχηματισμών που θέτουν τις βάσεις για την διάρθρωση της κοινωνικής δομής. Η σύνδεση του ανθρώπου με τον Θεό είναι το θεμέλιο της επικοινωνίας των ανθρώπων με το περιβάλλον αλλά και μεταξύ τους, δίχως το οποίο ένα κοινωνικό σύνολο οδηγείται σε διάσπαση, αφού έχει προηγηθεί αλλοτρίωση των μελών του. Η συμβολή της επιστήμης, που στα ‘χέρια’ των άθεων διανοητών μετατρέπεται σε καταλύτη αυτής της διαδικασίας, στην περίπτωση του Cudworth χρησιμοποιείται ως εργαλείο που διατηρεί ‘ευεξία’ και σύνθεση των μελών και όχι την διόγκωση των παθών ενώ θρησκεία , με τα διαφορετικά δόγματα και σχίσματα, που τελικά διαχωρίζουν τους ανθρώπους, στα ‘χέρια’ του Cudworth αποσαφηνίζονται αφαιρώντας τις παρερμηνείες , συντελώντας έτσι στην προϋποτιθέμενη λειτουργία τους. Σε τελικό στάδιο, επιχειρείται μια διερεύνηση σχετικά με τις πιθανές εκδοχές που θα είχε η συμπόρευση ενός ατόμου με τις απόψεις του Cudworth ή των αντιπάλων του, αλλά και μια παρουσίαση της πιθανής υπεροχής των απόψεων τους –ιδιαίτερα του Τ.Ηobbes- και της επίδρασης που αυτές θα είχαν σε μια μελλοντική κοινωνία, όπως αυτή διαφαίνεται από το έργο του A.Huxley , A Brave New World.el
heal.abstractA man with an over-analytical mind, self repetitive, utopist, dreamer, romantic, transcendental, mystic- even heretic-, a mixture of ardent speech and genuine faith. These are the characteristics, which someone could attribute to Ralph Cudworth by reading his work. Even though, what attracts the attention of the reader, is the feeling of truth, that these texts emit, procreating an awakening of optimism. The leader of the Cambridge Platonists is a man determined to combine the elements of philosophy and theology in order to reveal with clarity the ultimate truth. In his Treatise concerning Eternal and Immutable Morality, he explores the substance of ideas, of phantasms, the function and relation of the senses and mind, plastic nature, the roots of divine justice, the laws of an immutable morality and the threefold of wisdom, knowledge and goodness regarding the shape of the Eternal Being. He traces the roots of all wisdom to a Phoenician Moses and thus combining the Hebrew and Greek philosophies and therefore Christianity and Platonism. This fusion has been characterized paradoxical although original, and one could see in it a foundation of the modern notion of perennial philosophy. In his Treatise of Freewill, Cudworth holds the position of the existence of a freewill , a ‘tool’ which man is endowned with, against the nihilistic and pessimist approaches of Hobbes and the Calvinists. Trying to clarify the blurred lines between necessity and contingency by unveiling their esoteric connections with volition and reason. In his whole process of thinking the one idea which is praised and protected is that of the existence of God, a God Who Cudworth holds as a guiding light in order to save humanity from the disastrous notions of Hobbes and his even to date predecessors like Huxley, who strive to create a Godless human civilization. Cudworth’s God is enthroned, He never actually left his creation unlike Descartes and the deists used to believe. His goodness is the unquestionable foundation of His essence. Wisdom, goodness and justice are the three circles that would prescribe the circumference of His omnipotent being. He is, and thus his creation exists. His word, the world, and man are the threefold of his energy. His power expands till the boundaries of His logic and His action is composed according to the natural order which Himself established. Nature- plastic nature- is His servant, His agent accountant for the maintenance of the universal order, and though autonomous, it’s still attached to His observance. Likewise, He made man autonomous by giving him the valuable gift of freewill, the one man abused to its limits bringing destruction upon himself. Unlike ‘blind’nature, man acts through his judgement and reason, and unfortunately most of the time through the guidance of his mundane and lustful desires. Man is essentially free, to be saved or to sin and yet he needs guidance. For this reason God send His Son, Christ, to show men the correct way to use their freewill, and according to Cudworth, He did not make us free to sin but liberated us from sin. Christ and then religion, which implemented His teachings, help man to reach the true happiness and peace , and this can be only attained through struggle with sin and through the heaven sent gift of divine Grace. Man needs ‘to fight the good fight’, a phrase which Cudworth quotes from St. Paul, and if his fighting is honest God will send His Grace to assist the virtuous believer. God wants us to be free and not restricted, and it’s also due to His love that He wants us to love and help our fellow men. He wants us to earn His Grace and win over temptation, therefore we are free to choose salvation or damnation , and that corresponds to contingency and necessity. Our actions are free and contingent His judgment is necessary and just. God is omnipotent but our minds cannot grasp His full capacity and often mistake His perfection for a distorted image our imperfect minds produce. God knows past, present and future, but to Him it seems like one moment and each moment is also open to us to determine. We determine our course, God is only there to assist and observe the possible outcomes, otherwise if necessity was solid His judgment would be fixed from the beginning of time and thus there would be no reason to fight for redemption, or to fight at all, because His judgment would be predetermined. This is the determinism that Cudworth tried to fight, in the form of Stoics and Calvinists who doom man to an endless circle or an eternal and inescapable damnation. Cudworth’s God is not a tyrant, He is a kind Father.en
heal.advisorNameΔρόσος, Διονύσιοςel
heal.committeeMemberNameΔρόσος, Διονύσιοςel
heal.committeeMemberNameΜαρκουλάτος, Ιορδάνηςel
heal.committeeMemberNameΠανταζάκος, Παναγιώτηςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages109 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΠΨ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΜΑΝΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ 2016.pdf1.87 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons