Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/1264
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΓαλάνη, Βασιλική Σ.el
dc.date.accessioned2015-10-22T12:02:21Z-
dc.date.available2015-10-22T12:02:21Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/1264-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.1358-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΑυτοαποτελεσματικότηταel
dc.subjectΠηγές διαμόρφωσης των προσδοκιών αυτοαποτελεσματικότηταςel
dc.subjectΜαθησιακές δυσκολίεςel
dc.titleΠηγές διαμόρφωσης των προσδοκιών αυτοαποτελεσματικότητας σε μαθητές με δυσκολίες μάθησηςel
heal.typedoctoralThesis-
heal.type.enDoctoral thesisen
heal.type.elΔιδακτορική διατριβήel
heal.classification-el
heal.identifier.secondaryΔ.Δ. ΓΑΛ 2010-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2010-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 205 -227
heal.abstractΣκοπός της παρούσας έρευνας είναι η μεταφορά και η εξέταση της θεωρίας περί αυτοαποτελεσματικότητας του Bandura στην ελληνική σχολική πραγματικότητα. Κεντρικό σημείο αποτελεί ο τρόπος δόμησης των προσδοκιών αυτοαποτελεσματικότητας. Η συλλογή και ανάλυση εμπειρικών δεδομένων επέτρεψε τη διερεύνηση του πλέγματος των σχέσεων ανάμεσα στην αυτοαποτελεσματικότητα, τους παράγοντες διαμόρφωσής της και τις επιδόσεις των μαθητών. Η μελέτη του φαινομένου διεξήχθη σε μαθητές με και χωρίς δυσκολίες μάθησης, που φοιτούν στην εκπαιδευτική βαθμίδα του Γυμνασίου. Στην έρευνα συμμετείχαν 1121 μαθητές (1032 τυπικώς αναπτυσσόμενοι και 89 με μαθησιακές δυσκολίες) από 26 Γυμνάσια των νομών Ιωαννίνων, Άρτας, Πρέβεζας και Θεσπρωτίας. Για την εκτίμηση της αυτοαποτελεσματικότητας και των παραγόντων διαμόρφωσή της κατασκευάστηκε ερωτηματολόγιο. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν υψηλούς δείκτες αξιοπιστίας στις επιμέρους ενότητες του ερωτηματολογίου. Η ανάλυση παραγόντων που πραγματοποιήθηκε προτείνει ένα νέο μοντέλο δόμησης των πηγών διαμόρφωσης της αυτοαποτελεσματικότητας, που ως ένα βαθμό διαφοροποιείται από εκείνο που προτείνεται σε επίπεδο θεωρίας. Συγκεκριμένα ανεδείχθησαν τέσσερις παράγοντες: οι Επιδόσεις και η Λεκτική Υποστήριξη, η Σωματική και Συναισθηματική Διέγερση, τα Πρότυπα από το Φιλικό Περιβάλλον και τα Πρότυπα από το Οικογενειακό και Ευρύτερο Περιβάλλον.Για τους τυπικώς αναπτυσσόμενους μαθητές προέκυψε στατιστικώς σημαντική θετική σχέση μεταξύ της αυτοαποτελεσματικότητας και των τεσσάρων παραγόντων. Ανάλογα είναι τα αποτελέσματα για τους μαθητές με δυσκολίες μάθησης, με εξαίρεση τον παράγοντα που αφορά στα Πρότυπα από το Φιλικό Περιβάλλον, όπου δε διαπιστώθηκε στατιστικώς σημαντική συσχέτιση. Όσον αφορά την επίδοση και για τις δύο πληθυσμιακές ομάδες διαπιστώσαμε στατιστικώς σημαντική θετική σχέση μεταξύ της αυτοαποτελεσματικότητας και της επίδοσης. Επιπροσθέτως, οι τυπικώς αναπτυσσόμενοι μαθητές έχουν σημαντικά υψηλότερη αυτοαποτελεσματικότητα και σημαντικά υψηλότερη βαθμολογία στις κλίμακες που αφορούν στους τέσσερις παράγοντες σε σχέση με τους μαθητές με δυσκολίες μάθησης. Όσον αφορά την προβλεπτική δύναμη των τεσσάρων παραγόντων τα αποτελέσματα της ανάλυσης παλινδρόμησης έδειξαν ότι και οι τέσσερις παράγοντες αποτελούσαν θετικό παράγοντα πρόβλεψης της αυτοαποτελεσματικότητας. Εξαίρεση αποτελούν τα Πρότυπα από το Φιλικό Περιβάλλον για τους μαθητές με δυσκολίες μάθησης. Και για τις δύο πληθυσμιακές ομάδες οι Επιδόσεις και η Λεκτική Υποστήριξη αποτελούν τον ισχυρότερο παράγοντα πρόβλεψης. Επιπλέον, η ανάλυση παλινδρόμησης που πραγματοποιήθηκε με μεταβλητή κριτήριο την επίδοση ανέδειξε την προβλεπτική δύναμη της αυτοαποτελεσματικότητας και στις δύο ομάδες συμμετεχόντων. Μάλιστα για τους μαθητές με δυσκολίες μάθησης η αυτοαποτελεσματικότητα αποτελεί το μοναδικό θετικό παράγοντα πρόβλεψης της επίδοσης. Συνοψίζοντας, τα ευρήματα της έρευνας επιβεβαιώνουν σε γενικές γραμμές τις θεωρητικές θέσεις του Bandura για τους παράγοντες διαμόρφωσης των προσδοκιών αυτοαποτελεσματικότητας και για την επίδραση που οι προσδοκίες αυτές ασκούν στην επίδοση του ατόμου. Ταυτόχρονα αναδεικνύονται οι διαφορές στους μηχανισμούς διαμόρφωσης των προσδοκιών αυτοαποτελεσματικότητας ανάμεσα σε μαθητές με και χωρίς δυσκολίες μάθησης. Παράλληλα, προτείνεται ένα νέο μοντέλο δόμησης των πηγών διαμόρφωσης της αυτοαποτελεσματικότητας, το οποίο επηρεάζεται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.el
heal.advisorNameΔήμου, Γεώργιος Η.el
heal.committeeMemberNameΔήμου, Γεώργιος Η.el
heal.committeeMemberNameΣούλης, Σπυρίδωνel
heal.committeeMemberNameΕμβαλωτής, Αναστάσιοςel
heal.committeeMemberNameΜπρούζος, Ανδρέαςel
heal.committeeMemberNameΔράκος, Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΛεοντοπούλου, Σοφίαel
heal.committeeMemberNameΜορφίδη, Ελένηel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages246 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Δ.Δ. - ΓΑΛΑΝΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons