Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/7441
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΖωγράφου, Ζωήel
dc.contributor.authorΤσίπιση, Μάλαμαel
dc.date.accessioned2017-09-18T09:25:25Z-
dc.date.available2017-09-18T09:25:25Z-
dc.date.issued2017-09-18-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/7441-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΑισθητική αγωγήel
dc.subjectΙχνογράφημαel
dc.subjectΖωγραφικήel
dc.subjectΧαρακτικήel
dc.subjectΓλυπτικήel
dc.subjectΡαπτικήel
dc.titleΟι εικαστικές τέχνες και η παιδευτική τους διαδικασία στο χώρο της προσχολικής ηλικίαςel
heal.typebachelorThesisel
heal.generalDescriptionΤμήμα Βρεφονηπιοκομίαςel
heal.classificationΕκπαίδευση, Προσχολική -- Προγράμματα δραστηριοτήτωνel
heal.dateAvailable2024-01-06T23:50:42Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2002-
heal.bibliographicCitationΖωγράφου, Ζ. & Τσίπιση, Μ., 2002. Οι εικαστικές τέχνες και η παιδευτική τους διαδικασία στο χώρο της προσχολικής ηλικίας. Πτυχιακή εργασία. Ιωάννινα: Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας. Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας.el
heal.abstractΣτην πτυχιακή αυτή εργασία επιχειρείται μια εισαγωγή στις βασικές έννοιες της τέχνης, στην ανάπτυξη και μελέτη του τρόπου διεξαγωγής των εικαστικών τεχνών στο νηπιαγωγείο και στον παιδικό σταθμό. Ακόμη, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην περιγραφή του ρόλου του παιδαγωγού και στα υλικά και εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τις δραστηριότητες. Οι θέσεις που διατυπώνονται στηρίζονται κυρίως σε μεγάλους φιλοσόφους, παιδαγωγούς, ψυχολόγους και καλλιτέχνες. Το θέμα των εικαστικών τεχνών και η παιδευτική τους διαδικασία είναι απόλυτα ουσιαστικό και αφορά όλους τους φορείς μιας σωστής παιδαγωγικής. Προσδίδει ιδιαίτερη πρακτική αξία και απευθύνεται σε όσους ασχολούνται ή πρόκειται να ασχοληθούν με την ανατροφή, αγωγή, ψυχοσυναισθηματική και σωματική ανάπτυξη του παιδιού. Μπορεί να αποτελέσει μεγάλη πηγή ενδιαφέροντος για τους βρεφονηπιοκόμους και νηπιαγωγούς, καθώς και για τους παιδοψυχολόγους. Τέλος, το θέμα αυτό ενδιαφέρει άμεσα και τους γονείς γιατί μπορούν να πληροφορηθούν πως μπορούν να απασχολήσουν τα παιδιά στο σπίτι δημιουργικά. Αναλυτικά, η πτυχιακή αυτή εργασία αποτελείται από 16 κεφάλαια και το παράρτημα. Αρχικά, στο πρώτο κεφάλαιο προσδίδονται πληροφορίες για την τέχνη και τους φορείς της τέχνης δηλαδή τους καλλιτέχνες. Η ανάλυση της έννοιας της τέχνης αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη του θέματος των εικαστικών τεχνών. Αν ο αναγνώστης κατανοήσει την έννοια της τέχνης και των στοιχείων της, μπορεί εύκολα να εισαχθεί στην έννοια της «εικαστικής τέχνης». Στο δεύτερο κεφάλαιο εξειδικευόμαστε στο θέμα τέχνη και παιδί. Γίνεται μια σπασμωδική αναφορά στη θέση που έχει η τέχνη στη ζωή του παιδιού και στους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να φέρουμε σε επαφή το μικρό παιδί με την τέχνη. Στο τρίτο και τέταρτο κεφάλαιο, αναπτύξαμε την έννοια και την αξία της αισθητικής και εικαστικής αγωγής αντίστοιχα. Αυτές οι δυο έννοιες αποτελούν το κατώφλι για την είσοδο στο μάθημα της εικαστικής αγωγής, όπου γίνεται εκτενέστερος λόγος στο πέμπτο κεφάλαιο. Στο κεφάλαιο αυτό έγινε λόγος για τον 8 τρόπο που πραγματοποιείται το μάθημα των εικαστικών τεχνών και για το ρόλο του παιδαγωγού, ο οποίος όπως αναφέρθηκε οφείλει να έχει καταρτιστεί καλλιτεχνικά. Από το όγδοο μέχρι το δέκατο τέταρτο κεφάλαιο έγινε εκτενής αναφορά των εικαστικών δραστηριοτήτων. Καταγράφηκαν οι κατάλογοι των υλικών και των εργαλείων, οι τεχνικές, ο τρόπος διαμόρφωσης του χώρου και φυσικά η παιδευτική διαδικασία για την άρτια διεξαγωγή της κάθε εικαστικής τέχνης. Μεγάλη σημασία για ένα παιδαγωγό δεν έχει μόνο να γνωρίζει ποιες είναι οι εικαστικές τέχνες, αλλά και να έχει κατά νου ορισμένες φορές ποια είναι τα φθηνά κατασκευάσματα του εμπορίου που τείνουν να πάρουν τη θέση των εικαστικών τεχνών και δυστυχώς υιοθετούνται και εφαρμόζονται σε πολλούς παιδικούς σταθμούς. Στο δέκατο πέμπτο κεφάλαιο διευκρινίζεται τι δεν αποτελεί εικαστική τέχνη και τι είδους δραστηριότητες πρέπει να αποφεύγει ο παιδαγωγός. Οι εικαστικές τέχνες δεν αποτελούν μέσο έκφρασης μόνο για ορισμένα παιδιά. Το κύριο στοιχείο τους είναι η ελευθερία γι’ αυτό εκφράζουν κάθε ύπαρξη, κάθε παιδί φτωχό - πλούσιο, άσπρο – μαύρο, δυνατό – αδύναμο, φυσιολογικό και μη. Στο δέκατο έκτο κεφάλαιο εξειδικευτήκαμε στη σχέση των εικαστικών τεχνών με τα προβληματικά παιδιά, στον τρόπο που αυτές τα βοηθούν να νιώσουν ικανά και υπερήφανα παρά τις ιδιαιτερότητές τους. Στο παράρτημα παραθέτονται ορισμένα στιγμιότυπα από εφαρμογές διάφορων τεχνικών των εικαστικών τεχνών που πραγματοποιήθηκαν κατά την περίοδο της πρακτικής μας άσκησης σε συνεργασία με παιδιά και βρεφονηπιαγωγούς.el
heal.advisorNameΙωάννου, Χάϊδωel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας, Τμήμα Βρεφονηπιοκομίαςel
heal.academicPublisherIDteiepel
heal.numberOfPages341el
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Ηπείρου

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons