Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/494
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΦεγγούλης, Σεραφείμel
dc.date.accessioned2014-07-03T07:58:58Z-
dc.date.available2014-07-03T07:58:58Z-
dc.date.issued2014-07-03-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/494-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΘρακιώτικα τραγούδιαel
dc.subjectΠαραλλαγές ρυθμώνel
dc.subjectΡυθμόςel
dc.subjectΡυθμικά μοτίβαel
dc.subjectΚαθιστικά τραγούδιαel
dc.titleΗ ρυθμική συγκρότηση της μουσικής της Θράκηςel
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΔημοτική μουσική -- Ελλάδα -- Θράκηel
heal.classificationΔημοτικά τραγούδια -- Ελλάδα -- Θράκηel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:06:20Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2011-01-
heal.abstractΗ εργασία που ακολουθεί χωρίζεται σε 3 μέρη. Στο πρώτο μέρος ταξινομείται και σκιαγραφείται όλο το ρυθμολογικό υλικό των δισκογραφικών παραγωγών του μουσικού αρχείου. Αναφέρονται όλοι οι ρυθμοί ανά μέτρο, τα γενικά τους χαρακτηριστικά καθώς και οι ονομασίες των πολυάριθμων χορών που εντοπίζονται στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης. Πέρα όμως από κάποια γενικά χαρακτηριστικά σημαντικό να ειπωθεί κρίνεται η σύνθεση των ρυθμών της. Έτσι στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης του ελλαδικού χώρου συναντάμε ρυθμούς σε διάφορα μέτρα όπως 2/4, 3/8, 4/4, 5/8, 6/8, 7/8 και 9/8. Τα μέτρα αυτά προσδιορίζονται όχι απλά μόνο από τον αριθμητή του κλάσματος αλλά από το χώρισμά του. Τα groupings (χώρισμα ογδόων αν δύο, τρία ή τέσσερα) είναι αυτά που κάνουν ιδιαίτερους αυτούς τους ρυθμούς. Επίσης, ανά μέτρο, αναφέρονται οι πολλές και διαφορετικές ονομασίες των τοπικών χορών7. Με μια πρώτη γρήγορη ματιά συναντάμε στην περιοχή της Θράκης: 1. 2/4 (χασάπικα, συρτά) 2. 3/8 (κάλαντα, παιδικά τραγούδια) 3. 4/4 Στο συγκεκριμένο μέτρο ανήκουν όλα τα συρτά, τύπου ‘ρούμπας’ και σημειώνονται στο παράρτημα με «κομμένο χρόνο» (2/2). Με άλλο κλάσμα, για λόγους κατανόησης εδώ, έχουμε 8/8 → 3+3=2. Επίσης καταγράφηκαν αρκετά κομμάτια που εντοπίζονται περισσότερο στην περιοχή της Ανατολικής Θράκης. 4. 5/8 → 2+3 (μπαϊντούσκα) 5. 6/8 → 3+3 (ζωναράδικος) 6. 7/8 → 2+2+3 (μαντηλάτος, συγκαθιστός) αλλά και 3+2+2 (συρτός καλαματιανός, καρσιλαμάς) και 7. 9/8 → 2+2+2+3 ή 4+2+3 (συγκαθιστός ή συρτός συγκαθιστός, καρσιλαμάς) και 2+3+2+2 (αγριλαμάς) Τα καθιστικά τραγούδια απαρτίζουν το δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας αλλά και ένα μεγάλο μέρος της θρακιώτικης δισκογραφίας. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα ελευθέρου ρυθμού αλλά και έρρυθμα τραγούδια. Χωρίζονται κι αυτά σε κατηγορίες (καθιστικά, ακριτικά, ιστορικά, κ.α.) και παρουσιάζονται οι επιρροές τους, το ύφος τους και γενικότερα η θέση τους μέσα στη δισκογραφία. Σημαντικό προς επισήμανση είναι ότι ειδικά τα έρρυθμα καθιστικά, ενέχουν μια «μη – χορευτική» ιδιότητα που παρ’ όλη τη ρυθμική τους συγκρότηση και κανονικότητα εντάσσονται στα καθιστικά. Στο τρίτο μέρος της εργασίας γίνεται μια παρουσίαση και ανάλυση των παραλλαγών των βασικών ρυθμικών μοτίβων. Ύστερα από σχολαστική ακρόαση και καταγραφή, παρουσιάζονται τα ειδικά ρυθμολογικά στοιχεία, η συμπεριφορά, η αρχιτεκτονική και η ανάπτυξη των βασικών ρυθμικών μοτίβων κατά την μουσική πράξη.el
heal.advisorNameΚοκκώνης, Γεώργιοςel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages116-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lpm_000129.pdfΠτυχιακή εργασία1.44 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons