Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/11384
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚαναβός, Θωμάςel
dc.date.accessioned2020-07-10T08:41:10Z-
dc.date.available2020-07-10T08:41:10Z-
dc.date.issued2020-07-10-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/11384-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΠροσωδίαel
dc.subjectΜουσικήel
dc.subjectΤύφλωσηel
dc.subjectProsodyen
dc.subjectMusicen
dc.subjectBlindnessen
dc.titleΚατανόηση προσωδιακών και μουσικών στοιχείων από ενήλικες με τύφλωσηel
heal.typebachelorThesisel
heal.classificationΛογοθεραπείαel
heal.dateAvailable2024-01-09T01:08:46Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2020-
heal.bibliographicCitationΚαναβός, Θ., 2020. Κατανόηση προσωδιακών και μουσικών στοιχείων από ενήλικες με τύφλωση. Πτυχιακή εργασία. Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας.ρώην Τ.Ε.Ι. Ηπείρου). Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας.el
heal.abstractΣτο πλαίσιο της εργασίας εκπονήθηκε μια έρευνα στην οποία πήραν μέρος άτομα με τύφλωση και άτομα τυπικής ανάπτυξης με σκοπό τη διερεύνηση των ικανοτήτων κατανόησης στοιχείων της προσωδίας και μουσικής μεταξύ των δύο ομάδων. Οι δοκιμασίες αφορούσαν τη συναισθηματική προσωδία, την πραγματολογική προσωδία, τη συχνότητα, το ηχόχρωμα και το ρυθμό στη μουσική. Στη συναισθηματική προσωδία αξιολογήθηκε η επεξεργασία των προσωδιακών χαρακτηριστικών του ομιλητή για την αναγνώριση έξι συναισθημάτων (χαρά, λύπη, φόβος, θυμός, έκπληξη και ουδετερότητα). Στην πραγματολογική προσωδία οι συμμετέχοντες καλούνταν να προσδιορίσουν την ειρωνεία, ερώτηση, ή την απλή δήλωση με βάση τα προσωδιακά στοιχεία του ομιλητή. Στις δοκιμασίες της μουσικής ακούγονταν μελωδίες στις οποίες ήταν πιθανό να άλλαζε το μουσικό όργανο που δημιουργούσε αυτή τη μελωδία (δοκιμασία ηχοχρώματος), να άλλαζε η νότα που παιζόταν (δοκιμασία συχνότητας), ή να παραλλασσόταν ο ρυθμός της μελωδίας (δοκιμασία ρυθμού). Τα αποτελέσματα δεν φανέρωσαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις δύο ομάδες σε καμία από τις δοκιμασίες. Η ομάδα ελέγχου παρουσίασε ελάχιστα καλύτερη επίδοση στην αναγνώριση των συναισθημάτων της χαράς, του φόβου, της ουδετερότητας και υψηλότερη επίδοση, αν και όχι στατιστικά σημαντική, στην αναγνώριση της λύπης, ενώ τα άτομα με τύφλωση παρουσίασαν ελάχιστα καλύτερη επίδοση στην αναγνώριση της έκπληξης και του θυμού. Στην ανάλυση των λαθών παρατηρήθηκε πως το μεγαλύτερο ποσοστό λανθασμένων απαντήσεων στην πειραματική ομάδα αφορούσε τη σύγχυση της χαράς με την έκπληξη, της λύπης με τον φόβο και του φόβου με τη λύπη, ενώ η ομάδα ελέγχου κυρίως μπέρδεψε τη χαρά με την έκπληξη, τον θυμό με την ουδετερότητα και τη λύπη με το φόβο. Στις δοκιμασίες πραγματολογικής προσωδίας και μουσικής (ηχόχρωμα, συχνότητα, ρυθμός) οι επιδόσεις ήταν σχεδόν άριστες και στις δύο ομάδες με μια μικρή υπεροχή της πειραματικής ομάδας στην αναγνώριση της αλλαγής της συχνότητας.el
heal.abstractWithin the context of this paper a research was conducted in which adults with blindness and adults with typical development were its participants and its objective was to investigate prosodic and musical perceiving abilities of the two groups. Tasks were about affective prosody, pragmatic prosody and musical pitch, timbre and rhythm. As regards the affective prosody, processing of the speaker’s prosodic features in order to recognize six emotions (happiness, sadness, fear, anger, surprise and neutrality) was evaluated. In pragmatic prosody the task was to define irony, question, or simple statement based on the speaker’s prosodic features. Musical tasks were entailing melodies in which a change of the playing instrument (timbre task), the playing note (pitch task), or the melody’s rhythm (rhythm task) could occur. Results did not show any statistically significant difference between the two groups in any task. Control group performed slightly better than the experimental group in happiness, fear, neutrality recognition and even though the difference was not statistically significant, control group performed better in regards to recognize sadness, while adults with blindness performed slightly better recognizing surprise and anger. Analyzing their mistakes, the biggest wrong answer percentage in experimental group was related with the confusion of happiness with surprise, sadness with fear and fear with sadness, while the control group mainly mixed up happiness with surprise, anger with neutrality and sadness with fear. In music (timbre, pitch, rhythm) and pragmatic prosody tasks both groups performed almost perfectly and the experimental group outperformed the control group in frequency change recognition.en
heal.advisorNameΜαρτζούκου, Μαρίαel
heal.committeeMemberNameΝούσια, Αναστασίαel
heal.committeeMemberNameΝάσιος, Γρηγόριοςel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας, Τμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages63el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λογοθεραπείας ΤΕΙ Ηπείρου

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Καναβός Θ. _SLT_ 2020.pdfΠτυχιακή εργασία565.6 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons