Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚαρακίτσιος, Σπυρίδων
dc.date.accessioned2015-10-15T07:03:43Z-
dc.date.available2015-10-15T07:03:43Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/657-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.472-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΑτμόσφαιραel
dc.subjectΒενζόλιο
dc.subjectΠληθυσμιακές ομάδες
dc.subjectΜοντέλα
dc.titleΈκθεση πληθυσμιακών ομάδων στο βενζόλιο και παράγοντες που την διαμορφώνουν
heal.typedoctoralThesis-
heal.type.enDoctoral thesisen
heal.type.elΔιδακτορική διατριβήel
heal.classificationΑέραςel
heal.classificationΜόλυνσηel
heal.classificationΕλλάδαel
heal.classificationΙωάννιναel
heal.identifier.secondaryhttp://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/17507#page/1/mode/2up-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων Σχολή Επιστημών και Τεχνολογιών Τμήμα Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών
heal.publicationDate2008-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 115-125
heal.abstractΣτη παρούσα εργασία πραγματοποιήθηκε μια διαδικασία μετρήσεων και μοντελοποιήσεων που σκοπό είχε τον προσδιορισμό των ατμοσφαιρικών επιπέδων βενζολίου της πόλης των Ιωαννίνων, τη μελέτη των κυκλοφοριακών – μετεωρολογικών παραμέτρων που διαμορφώνουν αυτές τις συγκεντρώσεις, τον προσδιορισμό των επιπέδων έκθεσης στο βενζόλιο του γενικού πληθυσμού και κάποιων επαγγελματικών ομάδων (αστυνομικοί, οδηγοί ταξί, εργαζόμενοι σε πρατήρια πώλησης υγρών καυσίμων) και τέλος την εκτίμηση του κινδύνου για τις ανωτέρω πληθυσμιακές ομάδες λόγω της έκθεσής τους στο βενζόλιο. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων έδειξαν ότι η μέση ατμοσφαιρική συγκέντρωση βενζολίου στην πόλη των Ιωαννίνων είναι 9 μg/m3, τιμή που κρίνεται φυσιολογική για τα Ελληνικά δεδομένα, όχι όμως και για τα Ευρωπαϊκά, όπου οι τιμές είναι γενικά χαμηλότερες (1.5-7 μg/m3). Οι παράγοντες που συμβάλλουν στα αυξημένα επίπεδα είναι η παλαιότητα του στόλου των οχημάτων και η έλλειψη ισχυρών ανέμων. Σε τοπική κλίμακα, βρέθηκε ότι η αύξηση της κυκλοφοριακής πυκνότητας συντελεί στην κατακόρυφη αύξηση των εκπομπών και των μετρούμενων συγκεντρώσεων, όπως και ο εντοπισμός δρόμων εντός αστικών χαράδρων. Και οι δύο αυτές παράμετροι μελετήθηκαν με την ανάπτυξη δύο μοντέλων, ενός ντετερμινιστικού και ενός μοντέλου νευρωνικού δικτύου (Karakitsios et al., 2006). Επίσης, σε στενή τοπική κλίμακα, βρέθηκε ότι η παρουσία των πρατηρίων πώλησης υγρών καυσίμων συμβάλλει σε αύξηση των μετρούμενων συγκεντρώσεων κατά 3-5 μg/m3, σε απόσταση 50-100 μέτρων από τις αντλίες ανεφοδιασμού (Karakitsios et al., 2007a). Η μέση έκθεση του γενικού πληθυσμού στο βενζόλιο προσδιορίστηκε στα 8.9 μg/m3, σχεδόν ίση με τη μέση ατμοσφαιρική συγκέντρωση της πόλης, γεγονός που αποδεικνύει την ισχυρή συμβολή της κυκλοφοριακής συνιστώσας στη συνολική έκθεση. Για τον υπολογισμό της συμβολής των διαφόρων παραμέτρων που διαμορφώνουν τα επίπεδα έκθεσης του μέσου πληθυσμού, χρησιμοποιήθηκαν από τους εθελοντές ημερολόγια δραστηριοτήτων στα οποία αναγράφονταν οι δραστηριότητές τους κατά τις ώρες δειγματοληψίας. Τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης έδειξαν ότι η πολύωρη οδήγηση σε κεντρικούς δρόμους, η παραμονή σε εσωτερικούς χώρους κτηρίων στο κέντρο της πόλης και η παρουσία καπνιστών στους εσωτερικούς χώρους συντελούν στην αύξηση των επιπέδων έκθεσης. Για την περαιτέρω μελέτη των παραμέτρων που συμβάλουν στην έκθεση του πληθυσμού, πραγματοποιήθηκαν και μετρήσεις ενεργητικής δειγματοληψίας, όπου διάφορες καθημερινές βασικές δραστηριότητες (περπάτημα, μετακινήσεις με αυτοκίνητο, παραμονή σε εσωτερικούς χώρους) εκτελέστηκαν υπό καθορισμένες περιβαλλοντικές συνθήκες. Η στατιστική ανάλυση των παραμέτρων που διαμορφώνουν τις τιμές της ενεργητικής δειγματοληψίας όπως ήταν αναμενόμενο καθόρισε με ακρίβεια τη σημαντικότητα τους. Στη συνέχεια, το μοντέλο έκθεσης 2 που αναπτύχθηκε από τις μετρήσεις ενεργητικής δειγματοληψίας αποτιμήθηκε ως προς τις μετρήσεις παθητικής δειγματοληψίας και η διαδικασία ήταν επιτυχής. Από τις υπόλοιπες πληθυσμιακές ομάδες, η ομάδα εθελοντών των αστυνομικών με μέση τιμή 23 μg/m3, εμφάνισε σημαντικά υψηλότερη έκθεση στο βενζόλιο κατά το εργασιακό 8ωρο δειγματοληψίας, η οποία είχε τη, ενώ η μέση έκθεση της ομάδας οδηγών ταξί ήταν 19 μg/m3.
heal.advisorName-
heal.committeeMemberNameΠηλίδης, Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΚασσωμένος, Παύλοςel
heal.committeeMemberNameΣταλίκας, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΠαπαγιαννακόπουλος, Παναγιώτηςel
heal.committeeMemberNameΜπάρτζης, Ιωάννηςel
heal.committeeMemberNameΨαρροπούλου, Αικατερίνηel
heal.committeeMemberNameΠαπαλουκάς, Κωνσταντίνοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων Σχολή Επιστημών και Τεχνολογιών Τμήμα Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιώνel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages130 σ.-
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές - ΒΕΤ

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons