Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/6392
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGloy, Karenen
dc.date.accessioned2015-11-11T08:36:19Z-
dc.date.available2015-11-11T08:36:19Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/6392-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.9581-
dc.rightsDefault License-
dc.subject--
dc.titleTime and numberen
heal.typejournalArticle-
heal.type.enJournal articleen
heal.type.elΆρθρο περιοδικούel
heal.generalDescription325 - 341 σ.el
heal.generalDescriptionΜετάφραση: Γεωργία Αποστολοπούλουel
heal.dateAvailable2015-11-11T08:37:19Z-
heal.languageen-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.publicationDate1999-
heal.bibliographicCitation--
heal.abstractΣτην ιστορία του ευρωπαϊκού πολιτισμού και του ευρωπαϊκού πνεύματος ο χρόνος και ο αριθμός βρίσκονται σε τόσο στενή σχέση, ώστε ο χρόνος μετριέται με τον αριθμό και η σειρά των αριθμών, που προχωρεί στο άπειρο, μπορεί να απεικονισθεί στον χρόνο που προχωρεί στο άπειρο. Αυτό όμως είναι το αποτέλεσμα μακράς εξέλιξης της ανθρωπότητας και ιδίως μιας ειδικής αντίληψης περί χρόνου και αριθμού. Διότι δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι αυτά τα δύο έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους. Σε αυτήν την μελέτη η σχέση χρόνου και αριθμού εξετάζεται σε τρία επίπεδα: Πρώτον, στο επίπεδο του βιώματος του χρόνου, δεύτερον στο επίπεδο του χρόνου της πράξης, και τρίτον στο επίπεδο του μαθηματικού χρόνου, του συνηθισμένου ωρολογιακού ή κοσμικού χρόνου. Αυτά τα επίπεδα αντιμετωπίζονται στην οπτική της ιστορίας του πολιτισμού και προς αυτά συναρτώνται μοντέλα χρόνου μεταφυσικής, οντολογικής, κοσμολογικής ή θρησκευτικής υφής, τα οποία έχουν διαμορφωθεί κατά την διάρκεια της ιστορίας: Αντίστοιχος, προς το πρώτο επίπεδο συναρτάται η εμπειρία του χρόνου της μυστικής, προς το δεύτερο η εσχατολογική εμπειρία του χρόνου, όπως αυτή είναι γνωστή από τον ιουδαϊκό-χριστιανικό πολιτισμικό κύκλο, και στο τρίτο επίπεδο διάφορες φυσικές θεωρίες του χρόνου τόσο με κυκλική αντίληψη, όπως αυτή κυριάρχησε στην φιλοσοφία του Πλάτωνος κατά την αρχαιότητα, καθώς και με την γραμμική αντίληψη, όπως αυτή είναι γνωστή από την νεώτερη νευτώνια φυσική. Στηv πρώτη βαθμίδα περιγράφονται τα καθαρώς υποκειμενικά εσωτερικά βιώματά μας περί χρόνου, τα οποία παρουσιάζονται με δύο τρόπους, ως έκταση του χρόνου και ως σύμπτυξη του χρόνου, και που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορούν να φθάσουν στην ακινησία του χρόνου ή στην έκτασή του σε αιώνια παρουσία και να συμπέσουν προς τον χώρο. Παρόμοια βιώματα του χρόνου δεν χαρακτηρίζονται από ροή και παρέλευση ούτε και έχουν κάποια σχέση προς τον αριθμό. Στο δεύτερο επίπεδο εμφανίζεται στο προσκήνιο ο ονομαζόμενος χρόνος της πράξης, ο οποίος παρουσιάζει μια διαρθρωμένη ενότητα χρόνου και ενέργειας,και μπορεί να συσχετισθεί προς τον αριθμό, ωστόσο με μια ειδική αντίληψη περί αριθμού, η οποία είναι σύμφωνη προς την θεωρία της μορφής και πρέπει να διακρίνεται από εκείνην που ανήκει στην θεωρία της σειράς. Οι φαινομενολόγοι Husserl, Sartre, Bergson, Merleau-Ponty διασάφησαν τον χαρακτήρα της με αναφορά κυρίως σε μορφές χρόνου, όπως η μελωδία, η πρόταση, ο στίχος. Τρίτον: Με την αυξανόμενη τοπολόγηση, μέτρηση και συχνότητα των αυτών ενοτήτων χρόνου ανακύπτει ο μαθηματικός χρόνος, ο οποίος μπορεί να μετατραπεί σε ποσότητα, και συνεπώς έχει σχέση προς την σειρά των αριθμών. Το πρότυπο μπορεί να είναι τόσο η κυκλικότητα όσο και η επανάληψη των κυκλικών περιφορών των πλανητών, κάτι που οδηγεί είτε στην κυκλική αντίληψη περί χρόνου, όποως την βρίσκουμε στον διάλογο 77 μαιος του Πλάτωνος, είτε επίσης σε διαστήματα χρόνου, τα οποία καθ' οποιονδήποτε τρόπον χωρίζονται και επαναλαμβάνονται, κάτι που οδηγεί στην γραμμική αντίληψη περί χρόνου, όπως αυτή παρουσιάζεται κατά την νεώτερη εποχή στην φυσική του Νεύτωνος.el
heal.publisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.journalNameΔωδώνη Μέρος Τρίτο Επιστημονική Επετηρίδα Τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων; Τομ. 28 (1999)el
heal.journalTypepeer-reviewed-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Τόμος 28 (1999)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
24. Time and number.pdf637.97 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons