Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/5869
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΔημητριάδου, Κατερίναel
dc.date.accessioned2015-11-04T12:34:37Z-
dc.date.available2015-11-04T12:34:37Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/5869-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.8610-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΓυμνάσιοel
dc.subjectΓνωστική προσαρμογήel
dc.subjectΣχολική κοινωνικοποίησηel
dc.subjectΆσκηση εξουσίαςel
dc.subjectΜαθητική αδιαφορίαel
dc.subjectΔιαφοροποιημένη διδασκαλίαel
dc.subjectΕμπλαισιωμένη μάθησηel
dc.titleΑπό το δημοτικό στο γυμνάσιο: συνιστώσες της μετάβασης στο πλαίσιο συνάρθρωσης των σχέσεων μαθητή και σχολείουel
heal.typejournalArticle-
heal.type.enJournal articleen
heal.type.elΆρθρο περιοδικούel
heal.dateAvailable2015-11-04T12:35:37Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2011-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 97-105el
heal.abstractΤο κείμενο αναφέρεται σε ένα σημαντικό ορόσημο της ζωής των μαθητών που φοιτούν στην ελληνική υποχρεωτική εκπαίδευση: τη μετάβασή τους από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Μέσα από μια ερμηνευτική προσέγγιση του θέματος σκιαγραφεί τους ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες που διαμορφώνουν το χαρακτήρα αυτής της μετάβασης, με στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανακύπτουν στο πλαίσιό της και αφορούν τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους γονείς. Εξετάζει τις δομικές και λειτουργικές διαφορές που παρουσιάζουν οι δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες και αναλύει τις παραμέτρους που καθορίζουν τη γνωστική προσαρμογή και τη σχολική κοινωνικοποίηση των μαθητών. Στη συνέχεια αναλύει τις δυσκολίες που συναντούν οι μαθητές κατά την προσαρμογή τους στο περιβάλλον του Γυμνασίου και αναφέρεται αντιπροσωπευτικά σε δύο αρνητικά φαινόμενα της σχολικής ζωής, την άσκηση εξουσίας και τη μαθητική αδιαφορία. Τέλος, διατυπώνει προτάσεις για την υπέρβαση των δυσκολιών της εν λόγω μετάβασης σε σχέση με συγκεκριμένες πρακτικές. Οι πρακτικές αυτές εστιάζουν στο νόημα της διδασκαλίας για κάθε μαθητή χωριστά, καθώς αξιοποιούν τις διακηρυκτικές αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, της εμπλαισιωμένης μάθησης και της κοινωνικής διάδρασης μεταξύ των μαθητών. Σε ό,τι αφορά τον εκπαιδευτικό, τονίζει τη σημασία της ερευνητικής διάθεσης που θα πρέπει να τον διακρίνει ως «στοχαζόμενο επαγγελματία», καθώς και την προθυμία του να επενδύσει σε χρόνο, πόρους και καθοδήγηση των μαθητών του όταν εισέρχονται στο Γυμνάσιο, προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες προσαρμογής στη νέα κατάσταση. Οι απόψεις που διατυπώνονται στο κείμενο αποτελούν πεποιθήσεις που προσδιορίζονται από το ιδιαίτερο πολιτισμικό πλαίσιο λειτουργίας του ελληνικού σχολείου και όχι αδιαμφισβήτητα πρότυπα. Η χρησιμότητά τους έγκειται στο ότι ανιχνεύουν τα περιθώρια που υπάρχουν για τη διαμόρφωση μιας «σχολικής κουλτούρας» η οποία θα επιτρέπει την ανάπτυξη διαφορετικών τρόπων κατανόησης, την υιοθέτηση ποικίλων ερμηνευτικών σχημάτων για τη μάθηση και την αναγνώριση της μοναδικότητας του κάθε παιδιού κατά τη μετάβασή του από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο.-
heal.publisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.journalNameΕπιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Δ. Ε. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Τόμ. 23 (2011)el
heal.journalTypepeer-reviewed-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Τόμος 23 (2011)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons