Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/4343
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚουτσομπίνα, Βασιλική Κ.el
dc.date.accessioned2015-10-23T05:30:43Z-
dc.date.available2015-10-23T05:30:43Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/4343-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.430-
dc.rightsDefault License-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.subjectΕλαφρά νοητικά καθυστερημένα παιδιάel
dc.subjectΛεπτές αντιληπτικο-κινητικές δεξιότητεςel
dc.subjectΤυπικώς αναπτυσσόμενα παιδιά πρωτοσχολικής και προσχολικής ηλικίαςel
dc.subjectΑντιληπτικο-κινητική ανάπτυξηel
dc.subjectΓνωστική ανάπτυξηel
dc.subjectΧρονολογική ηλικίαel
dc.subjectΝοητική ηλικίαel
dc.subjectΣυστοιχία έργωνel
dc.titleΕκτίμηση λεπτών αντιληπτικο-κινητικών δεξιοτήτων παιδιών με ελαφρά νοητική καθυστέρησηel
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis*
heal.typedoctoralThesis-
heal.type.enDoctoral thesisen
heal.type.elΔιδακτορική διατριβήel
heal.generalDescriptionΠεριέχει παράρτημαel
heal.identifier.secondaryΔ.Δ. ΚΟΥ 2010-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγώνel
heal.publicationDate2010-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 293-327el
heal.abstractΠΛΗΘΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΟΤΙ Η ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟ-ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ Η ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕ ΤΟ ΒΑΘΜΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΤΩΝ ΝΟΗΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΜΑΣ ΗΤΑΝ Η ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΛΕΠΤΏΝ ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟ-ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΗΠΙΑ ΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ Χ.Η. 7-9 ΕΤΩΝ ΚΑΙ Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ ΤΟΥΣ ΜΕ ΔΥΟ ΟΜΑΔΕΣ ΤΥΠΙΚΩΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ. ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΥΝΟΛΙΚΑ 129 ΑΤΟΜΑ Χ.Η. 4-9 ΕΤΩΝ. ΤΗΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΜΑΣ ΟΜΑΔΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΑΝ 43 ΗΠΙΑ ΝΟΗΤΙΚΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ (21 Α/ 22 Κ) Χ.Η. 7-9 ΕΤΩΝ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΞΙΣΩΘΗΚΑΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΤΗ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΑ ΜΕ 43 ΤΥΠΙΚΩΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΩΤΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΚΑΙ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΤΗ ΝΟΗΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΑ ΜΕ 43 ΤΥΠΙΚΩΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ. ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΠΤΩΝ ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟ-ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΜΙΑ ΣΥΣΤΟΙΧΙΑ ΕΡΓΩΝ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΣΤΗΡΙΧΘΗΚΕ ΣΕ ΔΙΕΘΝΗ ΣΤΑΘΜΙΣΜΕΝΑ ΤΕΣΤ ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ. ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΚΩΝ ΙΔΙΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΥΣΤΟΙΧΙΑΣ (ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ-ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ) ΠΙΣΤΟΠΟΙΟΥΝ ΤΗΝ ΥΨΗΛΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ (α=0.902). ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΟΝΟΜΕΤΑΒΛΗΤΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΗΣ (One-way ANOVA) ΕΔΕΙΞΑΝ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ (p<0.01) ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΛΕΠΤΩΝ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΟΜΑΔΩΝ (ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΜΑΔΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ). ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΓΚΡΙΣΕΩΝ ΤΟΥ TYKEY HSD ΕΔΕΙΞΕ ΟΤΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΕΛΑΦΡΑ ΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ Χ.Η. 7-9 ΕΤΩΝ ΣΗΜΕΙΩΣΑΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΑΠ’ TΑ ΤΥΠΙΚΩΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΚΑΙ ΥΨΗΛΟΤΕΡΕΣ ΑΠ’ ΤΑ ΤΥΠΙΚΩΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΣΕ ΕΡΓΑ ΤΑ ΟΠOΙΑ ΕΞΕΤΑΖΟΥΝ ΤΙΣ ΛΕΠΤΕΣ ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟ-ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ. ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΔΥΟ ΜΕΣΩΝ ΤΙΜΩΝ ΣΕ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ Τ-TEST ΕΔΕΙΞΑΝ ΟΤΙ ΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΝΟΗΤΙΚΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΩΝ ΟΣΟ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΤΩΝ ΤΥΠΙΚΩΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΙΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΑΓΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙΩΝ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (p>0.05). ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΤΑΛΗΓΟΥΜΕ ΣΤΑ ΕΞΗΣ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Α) ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΑ ΣΤΕΝΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ. ΜΕ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΗΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Β) ΟΣΟ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΟΛΟ ΚΑΙ ΥΨΗΛΟΤΕΡΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Γ) ΟΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΔΕ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΦΥΛΟ ΤΟΥΣ. ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΟΤΙ Η ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟ-ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΠΟΙΚΙΛΛΕΙ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ), ΤΗ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΑΣΚΗΣΗ, ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΟΥ ΤΗ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ, ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ ΣΤΗ ΝΕΥΡΟΜΥÏΚΗ ΩΡΙΜΑΝΣΗ, ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΛΕΠΤΩΝ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ.el
heal.abstractVARIOUS STUDIES SUGGEST THAT DELAY IN PERCEPTUO-MOTOR DEVELOPMENT AS WELL AS ABNORMAL MOTOR ORGANISATION IS INTERRELATED WITH THE LEVEL OF PERFORMANCE AND EXECUTION OF COGNITIVE FUNCTIONS. THE AIM OF THE PRESENT RESEARCH STUDY WAS TO ASSESS THE FINE PERCEPTUO-MOTOR SKILLS OF CHILDREN WITH MILD MENTAL RETARDATION 7-9 YEARS OLD AND THE COMPARISON OF THEIR PERFORMANCE WITH TWO GROUPS OF TYPICALLY DEVELOPING CHILDREN WITH THE SAME CHRONOLOGICAL AGE AND A CORRESPONDING MENTAL AGE. A TOTAL OF 129 SUBJECTS AGED 4-9 YEARS PARTICIPATED IN THE RESEARCH. THE EXPERIMENTAL GROUP CONSISTED OF 43 CHILDREN WITH MILD MENTAL RETARDATION 7-9 YEARS OLD AND THE TWO COMPARISON GROUPS COMPRISED OF 43 TYPICALLY DEVELOPING EARLY SCHOOL AGE AND 43 TYPICALLY DEVELOPING PRESCHOOLERS. IN THE FIRST COMPARISON GROUP SUBJECTS WERE EQUIVALENT IN CHRONOLOGICAL AGE AND GENDER, WHILE IN THE SECOND COMPARISON GROUP THEY WERE EQUIVALENT IN MENTAL AGE AND GENDER WITH THE PARTICIPANTS OF THE EXPERIMENTAL GROUP. AS AN ASSESSMENT TOOL OF FINE PERCEPTUO-MOTOR SKILLS IT WAS USED A BATTERY OF TASKS CONSTRUCTED IN ACCORDANCE WITH UNIVERSAL STANDARDIZED TESTS OF PSYCHOMOTOR ABILITIES. THE CONTROL RESULTS OF THE PSYCHOMETRIC PROPERTIES OF THE BATTERY (RELIABILITY, VALIDITY) VERIFY THE HIGH QUALITY OF THE PSYCHOMETRIC CHARACTERISTICS OF THE DESIGNED TOOL (a=0.902). THE RESULTS OF THE ONE-WAY ANOVA HIGHLIGHTED THE EXISTENCE OF STATISTICALLY SIGNIFICANT DIFFERENCES (p<0.01) IN THE FINE MOTOR PERFORMANCE OF THE THREE GROUPS (THE EXPERIMENTAL GROUP AND THE TWO CONTROL GROUPS). MORE SPECIFICALLY, THE TUKEY HSD MULTIPLE COMPARISONS ANALYSIS REVEALED THAT THE MILDLY MENTALLY RETARDED CHILDREN SHOWED A SIGNIFICANTLY WEAKER PERFORMANCE AS COMPARED TO THAT OF THE TYPICALLY DEVELOPING CHILDREN OF THE SAME CHRONOLOGICAL AGE AND A HIGHER PERFORMANCE AS COMPARED TO TYPICALLY DEVELOPING CHILDREN OF A CORRESPONDING MENTAL AGE IN TASKS WHICH EXPLORE THEIR FINE PERCEPTUO-MOTOR SKILLS. THE FINDINGS OF THE T-TEST FOR EQUALITY OF MEANS IN INDEPENDENT SAMPLES SHOWED THAT THERE ARE NO STATISTICALLY SIGNIFICANT DIFFERENCES IN THE PERFORMANCE OF MALE AND FEMALE PARTICIPANTS OF THE THREE GROUPS IN FINE MOTOR TASKS (p>0.05). BASED ON THE AFOREMENTIONED FINDINGS THE FOLLOWING CONCLUSIONS COULD BE DRAWN: A) THERE IS A CLOSE RELATIONSHIP BETWEEN THE LEVEL OF COGNITIVE AND FINE MOTOR DEVELOPMENT. AS COGNITIVE POTENTIAL OF CHILDREN INCREASE BETTER PERFORMANCE IS OBSERVED IN FINE MOTOR SKILLS TASKS B) AS CHRONOLOGICAL AGE PROGRESSES AN INCREASINGLY HIGHER PERFORMANCE IS EXHIBITED IN FINE MOTOR SKILLS’ TASKS C) GENDER DOES NOT INFLUENCE PERFORMANCE ON FINE MOTOR SKILLS’ TASKS. AS BECOMES OBVIOUS, THEREFORE, PERCEPTUAL-MOTOR DEVELOPMENT IS INTERDEPENDENT WITH COGNITIVE DEVELOPMENTAL LEVEL, CHRONOLOGICAL AGE, AS WELL AS PRACTICE, SCHOOL EXPERIENCE AND THE EDUCATIONAL BACKGROUND ACCOMPANYING IT, WHICH ARE ALL FACTORS WHICH AFFECT NEUROMUSCULAR MATURITY, DEVELOPMENT AND REFINEMENT OF FINE MOTOR SKILLS’ PATTERNS.en
heal.advisorNameΚούτρας, Βασίλειοςel
heal.committeeMemberNameΚούτρας, Βασίλειοςel
heal.committeeMemberNameΠολυχρονοπούλου, Σταυρούλαel
heal.committeeMemberNameΚονιτσιώτης, Βασίλειοςel
heal.committeeMemberNameΣούλης, Σπυρίδωνel
heal.committeeMemberNameΠανταζής, Σπυρίδωνel
heal.committeeMemberNameΕυαγγέλου, Άγγελοςel
heal.committeeMemberNameΣαρρής, Δημήτριοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγώνel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages333 σ.-
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές - ΠΤΝ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Δ.Δ. Κουτσομπίνα Βασιλική 2010.pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons