Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39549
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜαχαιρά, Χριστίνα Ραφαηλίαel
dc.date.accessioned2025-10-20T08:42:23Z-
dc.date.available2025-10-20T08:42:23Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39549-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΦωνολογική μνήμη εργασίαςel
dc.subjectΕπανάληψη ψευδολέξεωνel
dc.subjectΓλωσσική ανάπτυξηel
dc.titleΗ επανάληψη των ψευδολέξεων σε παιδιά με αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχέςel
dc.titleThe repetition of nonwords in children with developmental language disordersen
heal.typebachelorThesis-
heal.type.enBachelor thesisen
heal.type.elΠροπτυχιακή/Διπλωματική εργασίαel
heal.classificationΑναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές-
heal.dateAvailable2025-10-20T08:43:23Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.publicationDate2025-
heal.abstractΗ παρούσα εργασία εξετάζει την επανάληψη ψευδολέξεων (Nonword Repetition- NWR) ως δείκτη διάγνωσης και κατανόησης των υποκείμενων μηχανισμών της γλωσσικής ανάπτυξης στα παιδιά με αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές (ΑΓΔ). Στα πρώτα κεφάλαια παρουσιάζονται οι θεωρητικές βάσεις της γλώσσας (Bloom & Lahey, 1978), η καθολικότητα της γλωσσικής ανάπτυξης και τα αναπτυξιακά ορόσημα, καθώς και οι διαφοροποιήσεις της Ελληνικής στα δομικά χαρακτηριστικά της γλώσσας (φωνολογία, σύνταξη και μορφολογία) σε σχέση με άλλες γλώσσες. Ακολουθεί αναλυτική επισκόπηση των αναπτυξιακών γλωσσικών διαταραχών, των κριτηρίων διάγνωσης κατά DSM-5 (American Psychiatric Association, 2013) και των παραγόντων αιτιολογίας, οι οποίοι είναι πολυπαραγοντικοί και περιλαμβάνουν γενετικούς, νευροβιολογικούς, γνωστικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Κεντρικό άξονα της μελέτης αποτελεί ο δείκτης της επανάληψης ψευδολέξεων, ο οποίος αναδεικνύεται ως αξιόπιστο εργαλείο αξιολόγησης της φωνολογικής εργαζόμενης μνήμης, της ποιότητας των φωνολογικών αναπαραστάσεων και της γενικότερης γλωσσικής επεξεργασίας. Η εργασία εξετάζει τους παράγοντες που επηρεάζουν την ακρίβεια του δείκτη, όπως το μήκος και τη φωνητική πολυπλοκότητα της ψευδολέξης, την ηλικία και την εμπειρία του παιδιού, καθώς και τις εκτελεστικές λειτουργίες. Παρουσιάζονται συγκριτικά ευρήματα σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης και σε παιδιά με ΑΓΔ, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη χρήση του δείκτη στη διάγνωση δίγλωσσων παιδιών. Τέλος, αναλύονται τρία θεωρητικά μοντέλα που επιχειρούν να ερμηνεύσουν την απόδοση σε επαναλήψεις ψευδολέξεων: το μοντέλο της φωνολογικής βραχύχρονης μνήμης (Baddeley & Gathercole, 1990), το μοντέλο των φωνολογικών αναπαραστάσεων (Bishop & Snowling, 2004) και το μοντέλο της γνωστικής επεξεργασίας πολλαπλών επιπέδων (Archibald, 2008). Η συγκριτική προσέγγιση καταδεικνύει ότι η επανάληψη ψευδολέξεων δεν μπορεί να ερμηνευθεί μονοδιάστατα, αλλά απαιτεί ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που συνυπολογίζει μνήμη, αναπαραστάσεις και γνωστική επεξεργασία. Συνολικά, η εργασία αναδεικνύει την επανάληψη ψευδολέξεων ως πολύτιμο εργαλείο για τη διάγνωση, την πρώιμη ανίχνευση και την κατανόηση των ΑΓΔ, προσφέροντας σημαντικές προοπτικές για την έρευνα και την κλινική πράξη.el
heal.advisorNameΖαροκανέλλου, Βασιλικήel
heal.committeeMemberNameΤαφιάδης, Διονύσιοςel
heal.committeeMemberNameΝεραντζίνη, Μιχαέλαel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages64 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες Προπτυχιακών Φοιτητών

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μαχαιρά Ραφαηλία Χριστίνα _SLT_2025.pdfΠτυχιακή εργασία578.35 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons