Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39475
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΕξάρχου, Μαρίαel
dc.contributor.authorΛεοντιάδη, Αθανασίαel
dc.contributor.authorExarchou, Mariaen
dc.contributor.authorLeodiadi, Athanasiaen
dc.date.accessioned2025-10-06T05:21:01Z-
dc.date.available2025-10-06T05:21:01Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39475-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΑναπτυξιακή και επιληπτική εγκεφαλοπάθειαel
dc.subjectΔυσφαγίαel
dc.subjectΔιαταραχές κατάποσηςel
dc.subjectDevelopmental and epileptic encephalopathyen
dc.subjectDysphagiaen
dc.subjectSwallowing disordersen
dc.subjectPEDI-EAT-10en
dc.titleΤο ανιχνευτικό εργαλείο PEDI-EAT-10 σε παιδιά με επιληπτικές και αναπτυξιακές εγκεφαλοπάθειεςel
dc.titleThe PEDI-EAT-10 screening tool in children with epileptic and developmental encephalopathiesen
heal.typebachelorThesisel
heal.type.enBachelor thesisen
heal.type.elΠροπτυχιακή/Διπλωματική εργασίαel
heal.classificationΝευροαναπτυξιακές διαταραχέςel
heal.dateAvailable2025-10-06T05:22:01Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.publicationDate2025-09-
heal.abstractΟι επιληπτικές και αναπτυξιακές εγκεφαλοπάθειες (Developmental and Epileptic Encephalopathies – DEE) αποτελούν μια ετερογενή ομάδα νευρολογικών συνδρόμων (McTague et al., 2016) που περιγράφει καταστάσεις που χαρακτηρίζονται από αναπτυξιακές καθυστερήσεις λόγω διαφόρων παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων γενετικών παραγόντων, που εκδηλώνονται πριν από την έναρξη των επιληπτικών κρίσεων και από σημαντική επιληπτική δραστηριότητα που δρα ως ανεξάρτητος και προσθετικός αιτιολογικός παράγοντας για τις γνωστικές και συμπεριφορικές διαταραχές αυτών των ασθενών. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι επιληπτικές κρίσεις εμφανίζονται πρώιμα στη ζωή του παιδιού, με αποτέλεσμα οι δύο παράγοντες να μην διαχωρίζονται μεταξύ τους. Ο όρος DEE καθιερώθηκε μόλις τα τελευταία 8 χρόνια και επομένως δεν είχε ενσωματωθεί στην παλαιότερη βιβλιογραφία (Scheffer et al., 2017). Λειτουργίες όπως η σίτιση και η κατάποση απαιτούν τυπικά ανεπτυγμένες νευρολογικές και αισθητικό-κινητικές δεξιότητες, οι οποίες στα παιδιά με DEE δεν παραμένουν ακέραιες, έχοντας ως αποτέλεσμα την εμφάνιση δυσφαγίας. Η δυσφαγία επηρεάζει σημαντικά την ποιότητα ζωής του ατόμου (Clavé & Shaker, 2015) και μπορεί να οδηγήσει σε απειλητικές για την ζωή του παιδιού καταστάσεις, όπως ο υποσιτισμός και η εισρόφηση, καθιστώντας αναγκαία τη πρώιμη ανίχνευση των διαταραχών σίτιτης-κατάποσης στον παιδιατρικό πληθυσμό. Πληθώρα εργαλείων ανίχνευσης έχουν εδραιωθεί στη βιβλιογραφία, μεταξύ των οποίων και το PEDI – EAT – 10 (Pediatric Eating Assessment Tool), το οποίο διευκολύνει την έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση της δυσφαγίας, ενώ παράλληλα χαρακτηρίζεται από ευκολία στην χρήση και σύντομο χρόνο συμπλήρωσης (Riquelme et al., 2021). Έχει αποδειχθεί ότι είναι ένα αξιόπιστο και έγκυρο εργαλείο για την γρήγορη ανίχνευση δυσφαγίας (Silverman et al., 2020), ωστόσο η αξιοπιστία του PEDI – EAT – 10 σε παιδιά με DEE, δεν έχει ακόμη μελετηθεί εκτενώς. Το δεδομένο ότι η συμπλήρωση του PEDI – EAT – 10 βασίζεται στη γονεϊκή αναφορά εγείρει το ενδιαφέρον περεταίρω έρευνας σχετικά με την εγκυρότητα του σε έναν πληθυσμό με σοβαρές νευροαναπτυξιακές διαταραχές, όπως τα παιδιά με DEE. Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνηθεί η παρουσία δυσκολιών στη σίτιση σε παιδιά με αναπτυξιακή και επιληπτική εγκεφαλοπάθεια, με τη χρήση του εξιδεικευμένου ερωτηματολογίου PEDI-EAT-10. Υλικό – Μέθοδος: Τον πληθυσμό της μελέτης αποτέλεσαν 20 ασθενείς, με διάγνωση Αναπτυξιακής και Επιληπτικής Εγκεφαλοπάθειας, σε τρεις δομές, σε μια παιδονευρολογική κλινική της Βορείου Ελλάδας, στην ΕΛΕΠΑΠ Θεσσαλονίκης και στην ΕΛΕΠΑΠ Αθηνών. Χρησιμοποιήθηκε ένα ερευνητικό εργαλείο, το Pedi Eating Assessment Tool 10 (PEDI-EAT-10), για την αξιολόγηση της ικανότητας λήψης τροφής και υγρών. Ως αποδεκτό επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε στο p < .05. Αποτελέσματα: Από ανάλυση των στατιστικών μας στοιχείων προκύπτει υπεροχή των αγοριών (65%) σε σχέση με τα κορίτσια και μέση ηλικία συμμετεχόντων 8.08 έτη, με μέση ηλικία πρώτης διάγνωσης 2.34 έτη. Η πλειονότητα εμφάνιζε γενικευμένες κρίσεις με ποικίλη συχνότητα (75%), ενώ οι περισσότεροι λάμβαναν πολυφαρμακευτική αγωγή (40%). Οι συννοσηρότητες ήταν εκτεταμένες, κυρίως νοητική υστέρηση (70%), με τα περισσότερα παιδιά να συμμετέχουν σε πολυθεραπευτικά προγράμματα (λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, φυσιοθεραπεία) (80%). Η επικοινωνία ήταν κατά κύριο λόγω μη λεκτική (80%), ενώ ως προς τη σίτιση το 90% τρεφόταν από το στόμα και το 10% μέσω γαστροστομίας. Σε 45% καταγράφηκε γενετική αιτιολογία, ενώ τα απεικονιστικά δεδομένα έδειξαν φυσιολογική μαγνητική τομογραφία στο 65% και παθολογική στο 35%. Το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα (ΗΕΓ) ήταν παθολογικό σε όλες τις περιπτώσεις (100%). Συμπέρασμα: Η μελέτη κατέδειξε ότι το PEDI-EAT-10 διαθέτει υψηλή εσωτερική συνέπεια με τιμή Cronbach’s α = 0.944 και αποδεικνύεται χρήσιμο εργαλείο ανίχνευσης δυσκολιών σίτισης και κατάποσης σε παιδιά με DEE. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τη σημασία του έγκαιρου ελέγχου της σίτισης στον συγκεκριμένο πληθυσμό και υποστηρίζουν την κλινική αξία του εργαλείου.el
heal.abstractDevelopmental and Epileptic Encephalopathies (DEE) constitute a heterogeneous group of neurological syndromes (McTague et al., 2016) that describe conditions characterized by developmental delays due to various factors, including genetic ones, which manifest before the onset of epileptic seizures, and by significant epileptic activity that acts as an independent and additive etiological factor for the cognitive and behavioral disorders of these patients. In some cases, epileptic seizures occur early in the child’s life, resulting in the two factors not being clearly distinguishable. The term DEE was established only in the last 8 years and therefore had not been incorporated into earlier literature (Scheffer et al., 2017). Functions such as feeding and swallowing typically require well-developed neurological and sensorimotor skills, which in children with DEE are not preserved, resulting in the occurrence of dysphagia. Dysphagia significantly affects the quality of life of the individual (Clavé & Shaker, 2015) and may lead to life-threatening conditions, such as malnutrition and aspiration, making the early detection of feeding and swallowing disorders in the pediatric population essential. A variety of screening tools have been established in the literature, among which is the PEDI–EAT–10 (Pediatric Eating Assessment Tool), which facilitates the early detection and management of dysphagia, while at the same time being characterized by ease of use and short completion time (Riquelme et al., 2021). It has been shown to be a reliable and valid tool for the rapid detection of dysphagia (Silverman et al., 2020); however, the reliability of PEDI–EAT–10 in children with DEE has not yet been extensively studied. The fact that the completion of PEDI–EAT–10 is based on parental reporting raises the interest of further research regarding its validity in a population with severe neurodevelopmental disorders, such as children with DEE. Aim: The aim of the present study is to investigate the presence of feeding difficulties in children with developmental and epileptic encephalopathy, using the specialized questionnaire PEDI-EAT-10. Material – Method: The study population consisted of 20 patients diagnosed with Developmental and Epileptic Encephalopathy, in three settings: a child neurology clinic in Northern Greece, ELEPAP Thessaloniki, and ELEPAP Athens. A research tool was used, the Pediatric Eating Assessment Tool 10 (PEDI-EAT-10), for the evaluation of food and liquid intake ability. The acceptable level of statistical significance was set at p < .05. Results: From the analysis of our statistical data, a predominance of boys (65%) was observed compared to girls, with a mean age of participants of 8.08 years, and a mean age at first diagnosis of 2.34 years. The majority presented generalized seizures with variable frequency (75%), while most were receiving polypharmaceutical treatment (40%). Comorbidities were extensive, mainly intellectual disability (70%), with most children participating in multidisciplinary rehabilitation programs (speech therapy, occupational therapy, physiotherapy) (80%). Communication was mainly non-verbal (80%), while regarding feeding, 90% were fed orally and 10% via gastrostomy. In 45%, a genetic etiology was recorded, while imaging data showed normal magnetic resonance imaging in 65% and pathological findings in 35%. The electroencephalogram (EEG) was abnormal in all cases (100%). Conclusion: The study demonstrated that the PEDI-EAT-10 has high internal consistency with a Cronbach’s α value of 0.944 and proves to be a useful tool for detecting feeding and swallowing difficulties in children with DEE. The results highlight the importance of early screening of feeding in this population and support the clinical value of the tool.en
heal.advisorNameΠαυλίδου, Ευτέρπηel
heal.committeeMemberNameΠαυλίδου, Ευτέρπηel
heal.committeeMemberNameΤαφιάδης, Διονύσιοςel
heal.committeeMemberNameΖιάβρα, Ναυσικάel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages99 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες Προπτυχιακών Φοιτητών

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Εξάρχου_Λεοντιάδη_SLT_2025.pdf3.64 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons