Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39444
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Καλόφωνος, Δημήτριος | el |
dc.contributor.author | Kalofonos, Dimitrios | en |
dc.date.accessioned | 2025-10-01T05:24:02Z | - |
dc.date.available | 2025-10-01T05:24:02Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39444 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Αναπτυξιακή Δυσλεξία | el |
dc.subject | Φωνολογική ενημερότητα | el |
dc.subject | Ανάγνωση | el |
dc.subject | Γραφή | el |
dc.subject | Μνήμη | el |
dc.subject | Developmental Dyslexia | |
dc.subject | Phonological Awareness | en |
dc.subject | Reading | en |
dc.subject | Writing | en |
dc.subject | Memory | en |
dc.title | Πιλοτική χορήγηση διαγνωστικού εργαλείου ειδικής μαθησιακής διαταραχής (ΕΜΔ) σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης | el |
dc.title | Pilot study of diagnostic tool of specific learning disorders to primary education | en |
heal.type | bachelorThesis | el |
heal.type.en | Bachelor thesis | en |
heal.type.el | Προπτυχιακή/Διπλωματική εργασία | el |
heal.classification | Λογοθεραπεία | el |
heal.classification | Logotherapy | en |
heal.dateAvailable | 2025-10-01T05:25:02Z | - |
heal.language | el | el |
heal.access | free | el |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας | el |
heal.publicationDate | 2025 | - |
heal.abstract | Η παρούσα πτυχιακή εργασία εστιάζει στις ειδικές μαθησιακές διαταραχές (ΕΜΔ) και συγκεκριμένα στην αναπτυξιακή δυσλεξία, μέσω του εργαλείου αξιολόγησης «Τεστ Διάγνωσης και Ταξινόμησης Δυσλεξίας κατά την σχολική ηλικία» σε μαθητές Ε ́ και ΣΤ ́ Δημοτικού. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δημόσια σχολεία όλης της Ελλάδας, κατά τα σχολικά έτη 2017-2018 και 2018-2019, όπου συμμετείχαν 38 μαθητές. Συγκεκεριμένα συμμετείχαν 17 αγόρια και 21 κορίτσια, ενώ ένα μικρό ποσοστό από τα παιδιά που συμμετείχαν φοιτούσε σε τμήμα ένταξης, είχε δίγλωσσο υπόβαθρο ή διάγνωση προυπάρχουσα διάγνωση από φορέα. Το εργαλείο αξιολόγησης που χρησιμοποιείται εξετάζει πέντε θεματικούς άξονες που σχετίζονται με την δυσλεξία : φωνηματογραφημική αντιστοίχιση, μνήμη ακολουθιών, αναγνωστικές δεξιότητες, γραφή – ορθογραφία και γραμματική, συνοδευόμενους από 22 επιμέρους δοκιμασίες. Η επιδίωξη ήταν να διαπιστωθεί η εγκυρότητα του εργαλείου ως μέσο έγκαιρης ανίχνευσης δυσλεξικών προφίλ σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής έδειξαν ότι το διαγνωστικό εργαλείο διαθέτει αποδεκτό επίπεδο εσωτερικής συνοχής, με τις 22 επιμέρους δοκιμασίες να εμφανίζουν υψηλότερη αξιοπιστία (Cronbach’s α = 0,774) σε σύγκριση με τους πέντε συνολικούς τομείς του τεστ (Cronbach’s α = 0,539). Ο τομέας με τον μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας ήταν αυτός της φωνηματογραφημικής αντιστοίχισης, με ποσοστό σφαλμάτων που έφτασε το 68%. Ακολούθησαν οι τομείς της μνήμης ακολουθιών (43%), της ανάγνωσης (40%) και της γραμματικής (39%), ενώ ο λιγότερο απαιτητικός τομέας αναδείχθηκε αυτός της γραφής και ορθογραφίας (35%). Σε επίπεδο πρόβλεψης δυσλεξίας, οι τομείς της ανάγνωσης, της φωνολογικής επεξεργασίας και της γραμματικής αποδείχθηκαν στατιστικά σημαντικοί, εξηγώντας συνολικά το 70,4% της μεταβλητότητας στην εμφάνιση της διαταραχής. Αντίθετα, οι τομείς που αφορούν τη μνήμη και τη γραφή δεν παρουσίασαν στατιστικά σημαντική σύνδεση με τη διάγνωση. Παράλληλα, ορισμένες δοκιμασίες ξεχώρισαν για τη διαγνωστική τους αξία. Συγκεκριμένα, η ανάγνωση λέξεων (3.1), η ανάγνωση κειμένου (3.3), η προσθήκη φθόγγων (1.4), οι καταλήξεις ρημάτων (5.3) και η επαναφορά εικόνων στη σωστή σειρά (2.1) αποτέλεσαν ισχυρούς δείκτες πρόβλεψης, συμβάλλοντας συνολικά σε ακρίβεια 69,8% στην εντοπισμένη εμφάνιση δυσλεξίας. | el |
heal.abstract | This undergraduate thesis focuses on Specific Learning Disorders (SLDs), and more specifically on developmental dyslexia, through the use of the assessment tool "Test for the Diagnosis and Classification of Dyslexia in School-Age Children", administered to students in 5th and 6th grade of primary school. The research was conducted in public primary schools across Greece during the 2017– 2018 and 2018–2019 school years, with a total of 38 student participants. Specifically, 17 boys and 21 girls took part in the study, with a small portion of the participants attending inclusion classes, having a bilingual background, or holding a prior diagnosis from an official body. The assessment tool evaluates five thematic domains associated with dyslexia: phoneme-grapheme correspondence, sequential memory, reading skills, writing– spelling, and grammar, across a total of 22 subtests. The primary objective was to assess the validity of the tool as an instrument for the early detection of dyslexic profiles in school-aged children. The results of the pilot implementation showed that the diagnostic tool demonstrated an acceptable level of internal consistency, with the 22 subtests displaying higher reliability (Cronbach’s α = 0.774) compared to the five broader domains (Cronbach’s α = 0.539). The most challenging domain was phoneme-grapheme correspondence, with an error rate of 68%, followed by sequential memory (43%), reading (40%), and grammar (39%). The least demanding domain was writing and spelling, with an error rate of 35%. In terms of dyslexia prediction, the domains of reading, phonological processing, and grammar were found to be statistically significant, collectively explaining 70.4% of the variance in dyslexia occurrence. In contrast, the memory and writing domains did not show statistically significant associations with the diagnosis. Furthermore, certain subtests stood out for their diagnostic value. Specifically, word reading (3.1), text reading (3.3), phoneme addition (1.4), verb endings (5.3), and image sequence recall (2.1) proved to be strong predictive indicators, contributing to an overall prediction accuracy of 69.8% in identifying dyslexia. | en |
heal.advisorName | Ζακοπούλου, Βικτωρία | el |
heal.committeeMemberName | Ζακοπούλου, Βικτωρία | el |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας | el |
heal.academicPublisherID | uoi | el |
heal.numberOfPages | 67 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες Προπτυχιακών Φοιτητών |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Καλόφωνος_SLT_2025.pdf | Πτυχιακή εργασία | 1.69 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License