Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39442
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Αλεξοπούλου, Αναστασία | el |
dc.contributor.author | Ανδρεάδου, Παναγιώτα | el |
dc.contributor.author | Μπαρίς Κατζέλ, Αχμέτ | el |
dc.date.accessioned | 2025-09-30T08:59:53Z | - |
dc.date.available | 2025-09-30T08:59:53Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39442 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Αντιληπτό στρες | el |
dc.subject | Παιδική ηλικία | el |
dc.subject | Perceived Stress Scale-Children | en |
dc.subject | Ψυχομετρικά χαρακτηριστικά | el |
dc.title | Εκτίμηση του αντιλαμβανόμενου στρες σε παιδιά ηλικίας 8-12 ετών και στάθμιση του ερωτηματολογίου Perceived Stress Scale-Children (PSS-C) στην ελληνική γλώσσα | el |
dc.title | Evaluation of perceived stress in children aged 8-12 years and calibration of the perceived stress scale-children (PSS-C) questionnaire in the Greek language | en |
heal.type | bachelorThesis | - |
heal.type.en | Bachelor thesis | en |
heal.type.el | Προπτυχιακή/Διπλωματική εργασία | el |
heal.classification | Στρες | - |
heal.dateAvailable | 2025-09-30T09:00:54Z | - |
heal.language | el | - |
heal.access | free | - |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας | el |
heal.publicationDate | 2025 | - |
heal.abstract | Η παρούσα πτυχιακή εργασία εξετάζει το στρες στην παιδική ηλικία, εστιάζοντας στους νευροβιολογικούς, ψυχολογικούς και κοινωνικούς παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνιση και εξέλιξη του. Αναλύονται βασικά θεωρητικά μοντέλα στρες και στρατηγικές αντιμετώπισης που υιοθετούν τα παιδιά, ενώ δίδεται έμφαση σε πηγές στρες όπως η οικογένεια, το σχολικό περιβάλλον, οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι κοινωνικοί παράγοντες. Επιπλέον, παρουσιάζονται τα επιδημιολογικά δεδομένα και οι αιτιολογικοί μηχανισμοί, περιλαμβανομένων βιολογικών, γενετικών και επιγενετικών παραγόντων, υπογραμμίζοντας την σύνθετη αλληλεπίδραση ατομικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων. Σύγχρονες διεθνείς έρευνες καταδεικνύουν αύξηση του αντιληπτού στρες σε παιδιά όλο και μικρότερης ηλικίας, με βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις όπως μειωμένη σχολική επίδοση, κοινωνική δυσκολία και δυσκολία προσαρμογής σε νέα περιβάλλοντα, και μακροπρόθεσμες, όπως ενδοκρινολογικές αλλαγές, αγχώδεις διαταραχές και δερματολογικά προβλήματα, συνδεόμενες με αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης και δυσλειτουργία του άξονα ΗΡΑ. Η μελέτη χρησιμοποίησε την κλίμακα αντιληπτού στρες για παιδιά (Perceived Stress Scale for Children PSS-C) της White (2014), μεταφρασμένη στα ελληνικά με αντίστροφη μετάφραση, σε δείγμα 646 μαθητών, ηλικίας 8 έως 12 ετώνσχολείων της πόλης των Ιωαννίνων. Επιπλέον χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα Stress In Children (SiC), ενώ διανεμήθηκε και μια λίστα δημογραφικών/ιατρικών στοιχείων. Η ανάλυση περιλάμβανε περιγραφικά στατιστικά, συσχετίσεις Spearman, ανάλυση κύριων συνιστωσών και επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων. Τα αποτελέσματα έδειξαν μέτρια επίπεδα στρες (M=10,9 PSS, M=42,5 SiC) με τυπική απόκλιση 5,4 για το PSS και 7,4 για το SiC και ισχυρή θετική συσχέτιση μεταξύ των εργαλείων (ρ=0,629, p<0,001). Η παραγοντική ανάλυση του ερωτηματολογίου PSS-C ανέδειξε τρεις διαστάσεις (« Perseived Distress», «Resilience», «Task overload») με ικανοποιητική εσωτερική συνοχή (Cronbach’s α=0,718). Από τη σύγκριση των τιμών των ερωτηματολογίων μεταξύ παιδιών με και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες δεν παρατηρήθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές. 2 Συμπερασματικά, η ελληνική έκδοση της Κλίμακας Αντιληπτού Στρες για παιδιά (PSS-C) φάνηκε να αποτελεί αξιόπιστο και έγκυρο εργαλείο για την εκτίμηση του στρες σε παιδιά ηλικίας 8-12 ετών, που δύναται να χρησιμοποιηθεί σε ερευνητικά, εκπαιδευτικά και κλινικά πλαίσια. Επίσης, από τα ευρήματα της μελέτης αναδεικνύεται και η ανάγκη έγκαιρων παρεμβάσεων για την προαγωγή της ψυχοσυναισθηματικής ευημερίας και της ανθεκτικότητας των παιδιών. | el |
heal.abstract | This thesis examines stress in childhood, focusing on the neurobiological, psychological, and social factors that contribute to its onset and development. Basic theoretical stress models and coping strategies adopted by children are analyzed, while emphasis is placed on sources of stress such as family, school environment, special learning difficulties, social media, and social factors. Additionally, the epidemiological data and causal mechanisms are presented, including biological, genetic, and epigenetic factors, highlighting the complex interplay of individual and environmental parameters. Modern international research shows an increase in perceived stress in children at increasingly younger ages, with short-term effects such as reduced academic performance, social difficulty, and difficulty adapting to new environments, and long- term effects such as endocrine changes, anxiety disorders, and dermatological problems, associated with increased cortisol levels and HPA axis dysfunction. The study used the Perceived Stress Scale for Children (PSS-C) by White (2014), translated into Greek with reverse translation, on a sample of 646 students, aged 8 to 12 years, from schools in the city of Ioannina. Additionally, the Stress In Children (SiC) scale was used, and a list of demographic/medical data was distributed. The analysis included descriptive statistics, Spearman correlations, principal component analysis, and confirmatory factor analysis. The results showed moderate stress levels (M=10.9 PSS, M=42.5 SiC) and a strong positive correlation between the tools (r=0.629, p<0.001). The factor analysis of the PSS-C questionnaire revealed three dimensions ("Perceived Distress", "Resilience", "Task overload") with satisfactory internal consistency (Cronbach's α=0.718). Comparing the questionnaire scores between children with and without learning difficulties, no statistically significant differences were observed. In conclusion, the Greek version of the Perceived Stress Scale for Children (PSS-C) appears to be a reliable and valid tool for assessing stress in children aged 8-12 years, and can be used in research, educational, and clinical settings. The study's findings also highlight the need for timely interventions to promote the psychological and emotional well-being and resilience of children. | en |
heal.advisorName | Σιαφάκα, Βασιλική | el |
heal.committeeMemberName | Σιαφάκα, Βασιλική | el |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας | el |
heal.academicPublisherID | uoi | - |
heal.numberOfPages | 136 σ. | - |
heal.fullTextAvailability | false | - |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες Προπτυχιακών Φοιτητών |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License