Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39441
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Αντωνιάδου, Ελένη | el |
dc.date.accessioned | 2025-09-26T12:14:37Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39441 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Αναπτυξιακά στάδια | el |
dc.subject | Γήρανση | el |
dc.subject | Νοητική – ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση | el |
dc.title | Αντιμετώπιση φαινομένων κοινωνικού αποκλεισμού: βελτίωση της νοητικής και κοινωνικο-συναισθηματικής ικανότητας εκπαιδευτικών και μαθητών δημοτικού σχολείου μέσω διαγενεακής εκπαιδευτικής παρέμβασης | el |
dc.type | doctoralThesis | en |
heal.type | doctoralThesis | el |
heal.type.en | Doctoral thesis | en |
heal.type.el | Διδακτορική διατριβή | el |
heal.classification | Διαγενεακή εκπαιδευτική αγωγή | el |
heal.dateAvailable | 2028-09-25T21:00:00Z | - |
heal.language | el | el |
heal.access | embargo | el |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών | el |
heal.publicationDate | 2025-09-25 | - |
heal.abstract | Οι διαγενεακές παρεμβάσεις αποτελούν μοχλό σύνδεσης των γενεών και παράγοντα ανάπτυξης ευνοϊκών συνθηκών, συνεργασιών και σχέσεων μαθητών και ηλικιωμένων εκπαιδευτικών. Βασικός στόχος είναι η μελέτη των συνθηκών της διαγενεακής παρέμβαση, τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα το πρόγραμμα διαγενεακής εκπαίδευσης, αποσκοπεί αφενός στη νοητική και ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση των ατόμων τρίτης ηλικίας και αφετέρου στην παροχή μαθησιακής υποστήριξης σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Επιπλέον στοχεύει στην καταπολέμηση των στερεοτύπων γύρω από την γήρανση αλλά και τα ζητήματα του ηλικιακού διαχωρισμού. Γίνεται συζήτηση των ηλικιακών στερεοτύπων που παρατηρούνται στην καθημερινότητα, των παιδιών και των γονέων ή κηδεμόνων καθώς και για τα συναισθήματα που προκαλούνται στους ηλικιωμένους που είναι οι βασικοί αποδέκτες των στερεοτυπικών απόψεων. Εισαγωγή: Η παρούσα εργασία ξεκινάει με την περιγραφή και συζήτηση γύρω από τα αναπτυξιακά ορόσημα τόσο της παιδικής ηλικίας όσο και της ύστερης ενήλικης ζωής, σε παρεμφερείς νοητικές δομές (γλώσσα, εκτελεστικές λειτουργίες, μεταγιγνώσκειν κ.α.). Επικεντρώνεται, στα βασικά ζητήματα της νοητικής και ψυχοκοινωνικής ενδυνάμωσης που διαφαίνονται μέσα από την διαγενεακή παρεμβάση. Ο σχεδιασμός και το περιεχομεμο της παρέμβασης καθως και τα εργαλεια αξιολόγησης, δεν περιλαμβαναν αναγνωριση ή μετρηση της συναισθηματικης καταστασης των παιδιων , συνεπως δεν υπαρχει η δυνατοτητα αξιολιγησης της κατά τα άλλα ιδιαιτερα ενδιαφερουσας θεματικής. Στις ποιοτικες μεττησεις εγινε εμμεση αναφορα στο συναισθημα των παιδιων αναφορικα με την παρεμβαση, αλλα ο κυριος στοχος ηταν τα στερεότυπα και κυριως το στερεότυπο του ηλικισμού. Η αναγνωριση των συναισθηματων θα μπορουσε να ενταχθει στους περιορισμους της μελετης, καθως δεν υπαρχουν εργαλεια αξιολογησης πριν και μετα την παρεμβασης. Ο όρος διαγενεακή μάθηση (intergenerational learning) είναι ιδιαίτερα ευρύς και καλύπτει πολλά είδη σχέσεων, αλληλεπιδράσεων και δραστηριοτήτων. Η θεώρηση της διαγενεακής μάθησης επηρεάζεται από το πως ορίζεται η έννοια «γενιά». (Harper, 2014) (Antoniadou, Papantoniou, Tegos & Tsolaki, 2022) Ο όρος διαγενεακή μάθηση (intergenerational learning) είναι ιδιαίτερα ευρύς και καλύπτει πολλά είδη σχέσεων, αλληλεπιδράσεων και δραστηριοτήτων. Η θεώρηση της διαγενεακής μάθησης επηρεάζεται από το πως ορίζεται η έννοια «γενιά». Ο πιο συνηθισμένος ορισμός είναι με βάση την ηλικιακή ομάδα. Γενεαλογικά: περιγράφει τη διαδοχή των μελών της οικογένειας. Παιδαγωγικά: η μία γενιά αναλαμβάνει τον ρόλο του δασκάλου και η άλλη γενιά, τον ρόλο του μαθητή. Κοινωνιολογικά: η γενιά ως σύνολο ατόμων, που μοιράζονται κοινές κοινωνικές, πολιτικές και πολιτιστικές εμπειρίες. ) ( Antoniadou, Papantoniou, Tegos & Tsolaki, 2022) Γίνεται περιγραφή και συζήτηση των νοητικών ικανοτήτων των ηλικιωμένων και επιπρόσθετα ανάλυση της σχετικής συναισθηματικής αλλαγής ή μη που προκαλεί η διαγενεακή σύνδεση. Μέθοδος: Συμμετείχαν είκοσι οκτώ (27) συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί, ωφελούμενοι στην Ελληνική Εταιρεία Νόσου Alzheimer Θεσσαλονίκης εκ των οποίων οι εννέα (9) αποτέλεσαν την πειραματική ομάδα, εννέα (9) δεν συμμετείχαν σε παρεμβάσεις και εννέα (9) παρακολουθούσαν διάφορα προγράμματα νοητικής ενδυνάμωσης, στην Ελληνική Εταιρεία Νόσου Alzheimer Θεσσαλονίκης. Το δείγμα των μαθητών αποτέλεσαν 100) παιδιά, όπου, δέκα οκτώ (18) πήραν μέρος στην μελέτη και δέκα οκτώ (18) αποτέλεσαν την ομάδα ελέγχου. Όλοι οι ηθικοί περιορισμοί λήφθηκαν υπόψη και εφαρμόστηκαν σε όλα τα σημεία. Τόσο οι συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές υποβλήθηκαν σε πλήρη νευροψυχολογικό έλεγχο για την αξιολόγηση των νοητικών τους ικανοτήτων, ενώ οι εκπαιδευτικοί υποβλήθηκαν και σε διάφορες μετρήσεις της διάθεσης και καθημερινής λειτουργικότητας. Μετά το πέρας της παρέμβασης δόθηκε ερωτηματολόγιο σε εκπαιδευτικούς και γονείς/ κηδεμόνες ώστε να κρίνουν την έκβαση της διαγενεακής τάξης. Η μελέτη είχε διάρκεια εικοσιτέσσερις (24) μήνες και η εκπαιδευτική παρέμβαση εννέα (9) μήνες σε εβδομαδιαία βάση και συναντήσεις με βασικό περιεχόμενο την παροχή υποστήριξης στα νοητικά αντικείμενα της γλώσσας και της αριθμητικής. Αποτελέσματα: Εφαρμόστηκαν μη παραμετρικοί έλεγχοι για την εξαγωγή των αποτελεσμάτων όπου διαφάνηκε η διαφορά στην καθημερινή λειτουργικότητα των εκπαιδευτικών συμμετεχόντων μετά την παρέμβαση. Οι μαθητές παρουσίασαν σημαντικές αλλαγές στις μετρήσεις του λεξιλογίου (διο-ομαδικά), της αναγνωστικής ικανότητας (διο-ομαδικά) και της αριθμητικής (ενδοομαδική). Η ποιοτική ανάλυση των ερωτηματολογίων ανέδειξε τα διάφορα συναισθήματα που προκλήθηκαν στους εκπαιδευτικούς αλλά και την γενίκευση τέτοιων προγραμμάτων σε διαφορετικά πλαίσια. Ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των συμμετεχόντων, εκπαιδευτικών και των μαθητών. Δημιουργία ενδυναμωτικού και θετικού περιβάλλοντος και για τις δύο γενιές. Πολλαπλές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις που οδηγούν στην καταπολέμηση της κοινωνικής απομόνωσης για τους ηλικιωμένους εκπαιδευτικούς. Ενεργός συμμετοχή των μαθητών, οικογένειας και εκπαιδευτικής κοινότητας σε διαγενεακές δραστηριότητες. Συμπεράσματα: Μέσα από την σχετική ανάλυση παρατηρείται ότι, οι διαγενεακές παρεμβάσεις που έχουν στόχο τη νοητική και ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση φαίνεται να ευνοούν περισσότερο τους μαθητές αλλά και τα οφέλη για τους εκπαιδευτικούς δεν παύουν να είναι ασήμαντα. Παρατηρήθηκαν αλλαγές στη στάση των παιδιών προς την τρίτη ηλικία, αλλά και το έντονο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για ενεργό συμμετοχή. Εν κατακλείδι το πρόγραμμα έχει τη δυναμική να επιφέρει μακροχρόνιες αλλαγές στην κοινότητα και να συμβάλει, και ως μια μη φαρμακευτική παρέμβαση στην καταπολέμηση των διαταραχών της άνοιας. Αναμένουμε να λειτουργήσει ως πρότυπο πρόγραμμα που θα συμβάλλει στην καταπολέμηση του ηλικιακού διαχωρισμού και στην προώθηση της διαγενεακής συνεργασίας. | el |
heal.advisorName | Σαρρής, Δημήτριος | - |
heal.committeeMemberName | Τσολάκη, Μαγδαληνή | - |
heal.committeeMemberName | Τέγος, Θωμάς | - |
heal.committeeMemberName | Ζάραγκας, Χαρίλαος | - |
heal.committeeMemberName | Κούτρας, Βασίλειος | - |
heal.committeeMemberName | Θάνος, Θεόδωρος | - |
heal.committeeMemberName | Παπαδοπούλου, Σμαράγδα | - |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών | el |
heal.academicPublisherID | uoi | el |
heal.numberOfPages | 218 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Διδακτορικές Διατριβές - ΠΤΝ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Antoniadou-PHD-uoi-2025.pdf | 1.81 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
This item is licensed under a Creative Commons License