Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39433
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Κουτρούμπα, Ευρύκλεια | el |
dc.contributor.author | Μελιτσούδη, Νίκη | el |
dc.date.accessioned | 2025-09-24T10:31:21Z | - |
dc.date.available | 2025-09-24T10:31:21Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39433 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Μαθησιακές διαταραχές | el |
dc.subject | Εργαζόμενη μνήμη | el |
dc.subject | Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή | el |
dc.title | O ρόλος της εργαζόμενης μνήμης στη διαφοροδιάγνωση μεταξύ ειδικής μαθησιακής διαταραχής και αναπτυξιακής γλωσσικής διαταραχής | el |
heal.type | bachelorThesis | - |
heal.type.en | Bachelor thesis | en |
heal.type.el | Προπτυχιακή/Διπλωματική εργασία | el |
heal.classification | Λογοθεραπεία | - |
heal.dateAvailable | 2025-09-24T10:32:21Z | - |
heal.language | el | - |
heal.access | free | - |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας | el |
heal.publicationDate | 2025 | - |
heal.abstract | Η παρούσα πτυχιακή εργασία αποτελεί συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση, με κεντρικό στόχο τη διερεύνηση των γνωστικών και γλωσσικών διεργασιών που εμπλέκονται στη διαφορική διάγνωση μεταξύ της Μαθησιακής Δυσκολίας (Learning Disorder) και της Γλωσσικής Διαταραχής (Developmental Language Disorder/DLD). Πρόκειται για δύο ετερογενείς και διακριτές κλινικές οντότητες, οι οποίες, ωστόσο, παρουσιάζουν σημαντική φαινομενολογική επικάλυψη, ιδίως σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις τους στη γλωσσική ανάπτυξη και τη σχολική επίδοση του παιδιού. Κεντρική παράμετρος της παρούσας διερεύνησης συνιστά ο ρόλος της εργαζόμενης μνήμης (working memory) ως γνωστικός μηχανισμός-κλειδί για την κατανόηση των διαφορών μεταξύ των δύο διαταραχών. Η εργαζόμενη μνήμη, η οποία επιτελεί κρίσιμες λειτουργίες επεξεργασίας και προσωρινής αποθήκευσης πληροφοριών, θεωρείται θεμελιώδης για την εκτέλεση πολύπλοκων γλωσσικών και μαθησιακών εργασιών. Η παρούσα εργασία εστιάζει ειδικότερα στη συμβολή της εργαζόμενης μνήμης στη διαγνωστική αποσαφήνιση των ορίων ανάμεσα σε LD και DLD, αναδεικνύοντας τις διακριτές προφίλ ελλειμμάτων που δύνανται να εντοπιστούν μέσω της αξιολόγησης των επιμέρους υποσυστημάτων της (π.χ. φωνολογικός βρόχος, κεντρική εκτελεστική λειτουργία). Η ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας αποσκοπεί στην ανάδειξη της εργαζόμενης μνήμης όχι μόνο ως γνωστικό δείκτη που διαφοροποιεί τις δύο διαταραχές, αλλά και ως εν δυνάμει διαγνωστικού εργαλείου με εφαρμογή στην εκπαιδευτική και κλινική πράξη. Μέθοδος: Κατά την αναζήτηση σχετικής βιβλιογραφίας σε διάφορες επιστημονικές βάσεις δεδομένων όπως Pubmed, Google scholar, Francis online εντοπίστηκαν 145 δημοσιεύσεις από τις οποίες, οι 4 ανταποκρίνονται επαρκώς στα κριτήρια ένταξης στην παρούσα πτυχιακή εργασία. Συμπέρασμα: Οι μαθησιακές δυσκολίες εκδηλώνονται σε πολύ νεαρή ηλικία και συνήθως ανιχνεύονται όταν το παιδί φτάσει στην ηλικία της σχολικής φοίτησης . Η ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε ότι τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή εμφανίζουν πρωτογενείς δυσκολίες στην κατανόηση και παραγωγή του λόγου, χωρίς συνοδά ελλείμματα στη γλωσσική λειτουργία. Αντιθέτως, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά, συνήθως συνοδευόμενες από διαταραχές στην εργαζόμενη μνήμη, την ταχύτητα επεξεργασίας και την εκτελεστική λειτουργία. Η ύπαρξη διαφορών στην αιτιοπαθογένεια και στη λειτουργική απεικόνιση του εγκεφάλου, τεκμηριώνεται από ευρήματα νευροαπεικονιστικών μελετών . | el |
heal.abstract | The present undergraduate thesis constitutes a systematic literature review, with its central objective being the investigation of the cognitive and linguistic processes involved in the differential diagnosis between Learning Disorder (LD) and Developmental Language Disorder (DLD). These two neurodevelopmental conditions represent distinct yet heterogeneous clinical entities that frequently exhibit significant phenotypic overlap, particularly in terms of their impact on language development and academic performance in children. A central parameter of this inquiry is the role of working memory as a core cognitive mechanism that contributes critically to distinguishing between the two disorders. Working memory, defined as the system responsible for the temporary storage and manipulation of information, is considered fundamental for the execution of complex linguistic and learning-related tasks. This study focuses particularly on the contribution of working memory to the diagnostic clarification of the boundaries between LD and DLD, highlighting distinct deficit profiles that can be identified through the assessment of its subsystems (e.g., phonological loop, central executive). The review of the international literature aims to underscore the significance of working memory not only as a cognitive indicator capable of differentiating between these disorders, but also as a potentially valuable diagnostic tool with practical applications in both educational and clinical settings. Method: During the literature search conducted across various scientific databases, including PubMed, Google Scholar, and Francis Online, a total of 145 publications were initially identified. Of these, only four studies were found to adequately meet the inclusion criteria established for this thesis. Conclusion: Specific Learning Disorders typically manifest at a very early age and are most commonly detected when the child enters formal schooling. The analysis of the data indicates that children with Developmental Language Disorder primarily exhibit deficits in language comprehension and production, without accompanying impairments in general cognitive functioning. In contrast, children with Specific Learning Disorder demonstrate difficulties in reading, writing, and mathematics, which are often accompanied by deficits in working memory, processing speed, and executive functioning. The existence of etiopathogenesis and neurofunctional differences between the two conditions is further supported by findings from neuroimaging studies. | en |
heal.advisorName | Ζακοπούλου, Βικτωρία | el |
heal.committeeMemberName | Παπαδοπούλου, Σουλτάνα | el |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας | el |
heal.academicPublisherID | uoi | - |
heal.numberOfPages | 85 σ. | - |
heal.fullTextAvailability | false | - |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες Προπτυχιακών Φοιτητών |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License