Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39428
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΑναγνώστου, Αλέξης
dc.date.accessioned2025-09-22T09:40:10Z-
dc.date.available2025-09-22T09:40:10Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39428-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΡωμαϊκές τοιχογραφίεςel
dc.subjectMuseo Cartaceoen
dc.subjectCassiano dal Pozzoen
dc.titleΗ Συλλογή του Museo Cartaceo του Cassiano dal Pozzo και το ενδιαφέρον του για τις Ρωμαϊκές τοιχογραφίεςel
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΑρχαιολογίαel
heal.classificationΙστορία της Τέχνηςel
heal.dateAvailable2025-09-22T09:41:12Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολήel
heal.publicationDate2025-09-15-
heal.abstractΟ Cassiano dal Pozzo φημίζεται σήμερα ως ένας από τους σημαντικότερους προστάτες της τέχνης στην Ιταλία του 17ου αιώνα. Οι κυριότεροι μελετητές, αρχαιολόγοι, επιστήμονες και συλλέκτες στην Ευρώπη της εποχής του θαύμαζαν τον Cassiano κυρίως για τη μόρφωσή του στους τομείς της Αρχαιολογίας και της Φυσικής Ιστορίας και για το εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο που προέκυψε από αυτά τα ενδιαφέροντα, τη δημιουργία αυτού που περιέγραψε ως «Museo Cartaceo». Αυτό το «Μουσείο» αποτελείται από σχέδια και χαρακτικά όχι μόνο όσων περισσότερων καταλοίπων της αρχαιότητας ήταν τότε γνωστά, αλλά και γεωλογικών δειγμάτων, φυτών και ζώων από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της αμερικανικής ηπείρου. Παρόλο που ο Cassiano έγραψε ελάχιστα, το «Museo Cartaceo» του ήταν προσιτό σε καλλιτέχνες, επιστήμονες και αρχαιολόγους, και είναι πιθανό ότι κάποια στιγμή ήλπιζε να δημοσιεύσει τουλάχιστον μέρη του. Αυτό, ωστόσο, δεν επρόκειτο να συμβεί και μόλις το 1719, με την εμφάνιση των πέντε πρώτων τόμων του Montfaucon's L'Antiquité Expliqueé et Represent en Figures, υλοποιήθηκε ένα μέρος αυτού που ο Cassiano είχε πιθανώς οραματιστεί. Οι τόμοι αυτής της σειράς θα αποτελέσουν μια μοναδική συλλογή των παγκόσμιων ενδιαφερόντων ενός από τα πιο καλλιεργημένα μυαλά της εποχής του. Το σύνολο είναι σίγουρα σημαντικότερο από τα μέρη, αλλά ορισμένες ομάδες και μάλιστα μεμονωμένα σχέδια έχουν επίσης μεγάλη σημασία για τους ιστορικούς της τέχνης, της αρχαιολογίας και των θετικών επιστημών. Αντικείμενο της Διπλωματικής Εργασίας που προτίθεμαι να εκπονήσω, αποτελούν οι ζωγραφικές αποτυπώσεις των τοιχογραφιών από τη Συλλογή του «Museo Cartaceo». Η πρόταση αφορά στη μελέτη και παρουσίαση των εν λόγω αποτυπώσεων που διατηρούνται σήμερα διάσπαρτες σε διάφορες συλλογές, αλλά κατά κύριο λόγο στη Βασιλική Βιβλιοθήκη στο Κάστρο του Ουίνδσορ. Της συστηματικής εξέτασης των αποτυπώσεων θα προταχθεί η ιστορία της Συλλογής, με μια γενική επισκόπηση του συνόλου των θεματικών της, με έμφαση σε εκείνες που παρουσιάζουν αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Στο πλαίσιο της ίδιας ενότητας, θα γίνει ιδιαίτερη αναφορά στο μοναδικό στο είδος του –τόσο για την εποχή, τις θεματικές, όσο και για το μέγεθός του– Μουσείο. Οι αποτυπώσεις των τοιχογραφιών που θα παρουσιαστούν στο κύριο μέρος καλύπτουν χρονικό διάστημα μισού περίπου αιώνα (1615-1675), και αφορούν αρχαιολογικά ευρήματα από τη Ρώμη των πρώιμων αυτοκρατορικών χρόνων έως και την ύστερη ρωμαϊκή εποχή. Πρόκειται για εβδομήντα έξι συνολικά δημιουργίες, ζωγραφισμένες με μελάνι, ακουαρέλες, gouache, κιμωλίες και γραφίτη, στην πλειονότητά τους φιλοτεχνημένες από Ιταλούς καλλιτέχνες -πέραν των εξαιρέσεων στις οποίες ο καλλιτέχνης παραμένει άγνωστος. Οι κεντρικές ενότητες της εργασίας θα εστιάσουν στην εξονυχιστική εξέταση και παρουσίαση των αποτυπώσεων και των ίδιων των τοιχογραφιών, καθώς επίσης και στην προσέγγιση των θεματολογικών και στιλιστικών επιλογών του εκάστοτε δημιουργού. Στην προσπάθεια αυτή θα συμβάλει ουσιαστικά η αντιπαραβολή τους με άλλες τοιχογραφίες της ίδιας περιόδου από την ευρύτερη περιοχή. Πέραν αυτών θα γίνεται και σύντομη αναφορά στα κτήρια από τα οποία προέρχονται τα εν λόγω ευρήματα. Στην τελευταία ενότητα θα εξετασθεί κατά πόσο μπορούν να εμπλουτιστούν οι γνώσεις μας για τη ζωγραφική, μέσα από την ολιστική προσέγγιση των αποτυπώσεων του 17ου αιώνα και των ίδιων των τοιχογραφιών της πλέον σημαντικής περιόδου της Ρωμαϊκής Τέχνης.el
heal.tableOfContentsΠεριεχόμενα Πρόλογος 2 Συντομογραφίες 4 1. Γενική εισαγωγή στο Museo Cartaceo του Cassiano dal Pozzo 6 2. Το ενδιαφέρον του Cassiano dal Pozzo για τις Ρωμαϊκές τοιχογραφίες 11 3. Οι τοιχογραφίες 15 3.1. Βατικανός Λόφος 16 3.1.1 Εφεσία Άρτεμις 16 3.2. Εσκουιλίνος Λόφος 18 3.2.1 «Ο γάμος Aldobrandini» 18 3.2.2 Οροφογραφία από τη Χρυσή Οικία του Νέρωνα: «Κοριολανός» 21 3.2.3 Τοιχογραφία από ένα Μιθραίο 23 3.2.4 Κτήριο πέντε χώρων με διάδρομο 26 3.2.4.α Λιμενικό Τοπίο 27 3.2.4.β Οι πίνακες του 'Άδωνη' 30 3.3. Καίλιος Λόφος 33 3.3.1 Ζωγραφισμένος χώρος από τον κήπο του Αγίου Γρηγορίου του Μεγάλου 33 3.3.2 «Ρώμη Barberini» 36 3.3.3 Κυνήγι Αγριόχοιρου 39 3.4. Κυρινάλιος Λόφος 41 3.4.1 Ανακαλύψεις στους κήπους του Palazzo Barberini 41 3.5. Παλατίνος Λόφος 48 3.5.1 Πίνακας με βακχικά μοτίβα 48 3.6. Φλαμίνιος Λόφος 50 3.6.1 Ο Τάφος των Nasonii 50 4. Συμπεράσματα: Η συμβολή της ολιστικής προσέγγισης των αποτυπώσεων του 17ου αιώνα και των ρωμαϊκών τοιχογραφιών στον εμπλουτισμό των γνώσεών μας για τη ζωγραφική 57 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 60 ΕΙΚΟΝΕΣ 72 ΠΗΓΕΣ ΕΙΚΟΝΩΝ 135
heal.advisorNameΚαθάριου, Κλεοπάτραel
heal.committeeMemberNameΣαραφιανός, Άρηςel
heal.committeeMemberNameΚατάκης, Στυλιανόςel
heal.committeeMemberNameΚαθάριου, Κλεοπάτρα
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages150el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΙΣΤ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΑΛΕΞΗΣ.pdf12.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.