Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39351
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠαπακωνσταντίνου, Ασπασίαel
dc.date.accessioned2025-09-08T10:24:43Z-
dc.date.available2025-09-08T10:24:43Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39351-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΧάρτεςel
dc.subjectΒιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων. Τμήμα Κοινοβουλευτικής Βιβλιοθήκηςel
dc.subjectΑποθετηρίο της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνωνel
dc.titleΗ μετάβαση από τον αναλογικό στον ψηφιακό πολιτισμό. Η συλλογή χαρτών της Βιβλιοθήκης της Βουλής-
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.generalDescriptionΠαρουσίαση ανακοίνωσης: Παπακωνσταντίνου, Ασπασίαen
heal.dateAvailable2025-09-08T10:25:43Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκηel
heal.publicationDate2025-10-23-
heal.bibliographicCitationΠαπακωνσταντίνου, Α. (2025) Η μετάβαση από τον αναλογικό στον ψηφιακό πολιτισμό. Η συλλογή χαρτών της Βιβλιοθήκης της Βουλής. Στο 31ο Συνέδριο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκώνel
heal.abstractΗ παρούσα ανακοίνωση εστιάζει στη δυναμική μετάβαση από τον αναλογικό στον ψηφιακό πολιτισμό, με αφορμή τη Συλλογή Χαρτών της Βιβλιοθήκης της Βουλής και της πρόσφατης λειτουργίας του Αποθετηρίου της Βιβλιοθήκης της Βουλής, στις 8 Μαΐου 2025 (digitallibrary@parliament.gr). Στόχος είναι να διερευνηθεί πώς η διαδικασία της ψηφιοποίησης, σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (AI), επηρεάζει θεμελιώδεις αξίες της ακαδημαϊκής ζωής: την ελευθερία της έρευνας, την ψυχική και πνευματική ευημερία της κοινότητας μάθησης και την επιστημονική ακεραιότητα. Η ψηφιοποιημένη συλλογή, περιλαμβάνει 3.476 χάρτες από τον 16ο έως τον 20ό αιώνα, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα πολιτιστικού αποθέματος το οποίο μετασχηματίζεται από φυσικό τεκμήριο μνήμης σε ψηφιακή πύλη γνώσης. Η ψηφιοποίηση δεν είναι απλώς μια τεχνική διαδικασία, παρέχει τη δυνατότητα σε μελέτη με βαθιές δεοντολογικές και επιστημολογικές διαστάσεις: ποιες αφηγήσεις επιλέγονται να αναδειχθούν, πώς τεκμηριώνονται και πώς καθίστανται προσβάσιμες. Τα ερωτήματα αυτά αποκτούν νέα ένταση όταν οι λειτουργίες της τεκμηρίωσης και της ανάλυσης επικοινωνούνται από αλγορίθμους και αυτοματοποιημένα συστήματα. Παράλληλα, αναδεικνύεται ο ρόλος της συλλογής ως παιδαγωγικού εργαλείου. Η χρήση ιστορικών χαρτών σε ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης μπορεί να ενισχύσει την κριτική σκέψη, τη σύνδεση με την ιστορική συνείδηση και τη συμμετοχική προσέγγιση στη γνώση. Ωστόσο, όλα αυτά προϋποθέτουν τη διασφάλιση ενός πλαισίου ηθικής χρήσης και τεχνολογικής επάρκειας που να υπηρετεί την ακαδημαϊκή κοινότητα συνολικά. Η ανακοίνωση, μέσα από την εστίαση σε ένα συγκεκριμένο αρχείο πολιτιστικής μνήμης, φωτίζει τις προκλήσεις και τις δυνατότητες του μετασχηματισμού της γνώσης στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης.el
heal.publisherΒιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων. Τμήμα Κοινοβουλευτικής Βιβλιοθήκηςel
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName31ο Συνέδριο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκώνel
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:4. Συνεδρία 3: Διαχείριση συλλογών και ψηφιακή διατήρηση/διάχυση

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons