Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39335
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΓαλανός, Βασίληςel
dc.date.accessioned2025-09-05T10:40:42Z-
dc.date.available2025-09-05T10:40:42Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39335-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΑξιολόγηση πανεπιστημίωνel
dc.subjectΑκαδημαϊκή ευημερίαel
dc.subjectΜετρικά συστήματαel
dc.subjectΠολιτική οικονομίαel
dc.subjectΤεχνητή νοημοσύνηel
dc.subjectAcademic Evaluation Frameworksen
dc.subjectAcademic Well-Beingen
dc.subjectArtificial Intelligenceen
dc.subjectPolitical Economyen
dc.titleΤεχνητή νοημοσύνη και Τριτοβάθμια Εκπαίδευσηel
dc.titleArtificial Intelligence and Higher Education : from the Matrix of Metrics to Academic Well-Beingen
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.secondaryTitleαπό την παραδειγματική τιμωρία στην ακαδημαϊκή ευημερία.el
heal.generalDescriptionΠροσκεκλημένος ομιλητής συνεδρίουel
heal.dateAvailable2025-09-05T10:41:42Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκηel
heal.publicationDate2025-10-23-
heal.bibliographicCitationΓαλανός, Β. (2025) Τεχνητή Νοημοσύνη και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση : από την παραδειγματική τιμωρία στην ακαδημαϊκή ευημερία . Στο 31ο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.el
heal.abstractΌποτε η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) επανέρχεται στο προσκήνιο από το 1950 μέχρι σήμερα, ουτοπολόγοι και δυστοπολόγοι ανακοινώνουν μια νέα εποχή που σημαδεύεται από την αναπόφευκτη θετική ή αρνητική επιρροή της σε κάθε τομέα του επιστητού. Ο ακαδημαϊκός χώρος αποτελεί μια εξαιρετική μελέτη περίπτωσης για να ανιχνεύσουμε πιθανότητες ευημερίας αφότου εξετάσουμε την ΤΝ υπό κριτικό πρίσμα, τοποθετώντας την όχι στον ρόλο του καθοριστικού παράγοντα, αλλά του ιστορικού αποτελέσματος μιας πολυετούς διαδικασίας εργαλειοποίησης του ακαδημαϊκού χώρου. Η ομιλία αυτή αποτελείται από τις εξής θεματικές: (α) μια σύντομη ιστορική και τεχνική ανασκόπηση της ΤΝ, με τις ρίζες της στην Επιστήμη της Πληροφορίας, και πώς αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της εκπαίδευσης· (β) μια ανάλυση της παγκόσμιας ιστορίας του πανεπιστημιακού θεσμού και του ρόλου της ποιοτικής ευημερίας στο πλαίσιο ανάπτυξης ποσοτικών μετρικών συστημάτων αξιολόγησης/βαθμολογίας φοιτητών, προσωπικού, και διαχειριστών· (γ) το γιατί η ΤΝ λειτουργεί ως ευκαιρία επανεξέτασης προσδοκιών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς επίσης και για τον διαμοιρασμό δεδομένων-πληροφορίας-γνώσης· (δ) τέλος, θα παραθέσω ορισμένα πρακτικά παραδείγματα δημιουργικής και κριτικής ενσωμάτωσης της ΤΝ στη διδασκαλία αλλά και μεθόδους συνειδητής άρνησης χρήσης της, με συμπαράσταση από τον χώρο της οικολογίας, των εργατικών δικαιωμάτων και των αυτιστικών κοινοτήτων που συνέβαλλαν στην κατάδειξη μεγάλων, φαινομενικά αόρατων, προκλήσεων. Η ανάλυση είναι ορμώμενη από κλασικές και σύγχρονες θεωρητικές τάσεις στην πολιτική οικονομία, τις σπουδές επιστήμης και τεχνολογίας και τον κριτικό πληροφοριακό γραμματισμό, ενώ τα εμπειρικά παραδείγματα βασίζονται σε μια τριετή παρακολούθηση των τεκταινομένων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μετά την άνοδο της παραγωγικής ΤΝ και τις συνεχείς οικονομικές περικοπές, συνδυαζόμενα με τις δικές μου παρεμβάσεις σε μεθόδους διδασκαλίας στα Πανεπιστήμια του Εδιμβούργου και του Στέρλινγκ. Συνοπτικά, θα επιχειρηματολογήσω για το ότι η ΤΝ είναι το σύμπτωμα (η παραδειγματική τιμωρία) και όχι η αιτία της έλλειψης ευημερίας στον ακαδημαϊκό χώρο και για τις ευκαιρίες που προσφέρει να ρωτήσουμε: προς τα πού βαδίζει η εκπαίδευση;el
heal.abstractEvery time artificial intelligence (AI) resurfaces since its initial formulation in the 1950s, utopianists and dystopianists herald an age marked by the inevitable positive or negative impact of AI on any conceivable domain of the social. Academia offers a fruitful place to navigate possibilities for well-being upon examining AI, not as a deterministic factor, but through a critical lens, situating it within a longitudinal, historical process of the instrumentalisation of higher education. This talk will offer: (a) a brief historical and technical overview of AI, with its origins in Information Science, and its embeddedness in educational contexts; (b) an analysis of the University as a global institution and the role of qualitative well-being in the context of quantitative evaluation frameworks based on metrics regimes for students, staff, and administrators; (c) why AI offers an opportunity to revisit our expectations from Higher Education, as well as the meaning of data-information-knowledge dissemination; (d) I will share a number of practical examples of creative and critical embracing of AI in teaching as well as methods for conscientious refusal, with support from the field of ecology, labour rights, and autistic communities who have actively contributed in highlighting pressing, seemingly invisible, challenges. My analysis draws from classic and more recent theoretical trends in political economy, science and technology studies, and critical information/AI/data literacies, while the empirical examples are based on a three-year long series of observations about the development of Higher Education after the mainstreamisation of generative AI and the continuous funding cuts in the field, paired to my educational interventions at the Universities of Edinburgh and Stirling. In sum, I will argue that AI is the symptom, not the cause of academic ill-being, and how we can treat the current situation as an opportunity to think otherwise and ask: what is education for?en
heal.publisherUniversity of Stirlingen
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName31ο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκώνel
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:1. Προσκεκλημένες ομιλίες

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons