Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39322
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΖαμάνη, Βασιλικήel
dc.contributor.authorΡουσίδης, Δημήτρηςel
dc.contributor.authorΓαρουφάλλου, Εμμανουήλel
dc.contributor.authorΑγγελάκη, Χαρίκλειαel
dc.contributor.authorΜποντέ, Σοφίαel
dc.contributor.authorΠαπαδοπούλου, Ελπινίκηel
dc.contributor.authorΠορλότση, Φωτεινήel
dc.contributor.authorΤαξίδι, Ευδοκίαel
dc.contributor.authorΤσακίρη, Λυδίαel
dc.contributor.authorΦωτιάδου, Ελπίδαel
dc.contributor.authorΕκμετσόγλου, Χρήστοςel
dc.contributor.authorΤσοκτουρίδου, Δέσποιναel
dc.contributor.authorΘεοδωρίδου, Χρυσάνθηel
dc.contributor.authorΖαφειρίου, Γεωργίαel
dc.contributor.authorΣιάτρη, Ράνιαel
dc.date.accessioned2025-09-04T10:59:21Z-
dc.date.available2025-09-04T10:59:21Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39322-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΣχολικές Βιβλιοθήκεςel
dc.subjectΑκαδημαϊκές Βιβλιοθήκεςel
dc.subjectΕΣΠΑel
dc.titleΟι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες ως κόμβοι συνεργασίας και συνηγορίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη των Σχολικών Βιβλιοθηκώνel
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.secondaryTitleσυμπεράσματα από την έρευνα και η ευκαιρία του ΕΣΠΑel
heal.generalDescriptionΠαρουσίαση ανακοίνωσης: Γαρουφάλλου, Εμμανουήλel
heal.dateAvailable2025-09-04T11:00:21Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκηel
heal.publicationDate2025-10-22-
heal.bibliographicCitationΓαρουφάλλου, Ε., Ρουσίδας, Δ., Ζαμάνη, Β., Αγγελάκη, Χ., Μποντέ, Σ., Παπαδοπούλου, Ε., Παρλότση, Φ., Ταξίδι, Ε., Τσακίρη, Λ., Φωτιάδου, Ε., Εκμετσόγλου, Χ., Τσοκτουρίδου, Δ., θεοδωρίδου, χ., Ζαφειρίου, Γ., Σιάτρη, Ρ. (2025) Οι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες ως κόμβοι συνεργασίας και συνηγορίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη των Σχολικών Βιβλιοθηκών : συμπεράσματα από την έρευνα και η ευκαιρία του ΕΣΠΑ. Στο 31ο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.el
heal.abstractΟι Σχολικές Βιβλιοθήκες, ως ζωντανοί παιδαγωγικοί και πολιτισμικοί πυρήνες, επαναπροσδιορίζουν διαρκώς τους στόχους και τις λειτουργίες τους, αντανακλώντας τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές εξελίξεις. Η ποσοτική έρευνα που διεξήχθη σε 234 σχολεία της Βόρειας Ελλάδας, από το Εργαστήριο MetaDATA (ΜεταΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, Διαχείρισης Πληροφορικών και Δεδομένων), του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, ανέδειξε την εύθραυστη πραγματικότητα των σχολικών βιβλιοθηκών: σημαντικό ποσοστό σχολείων δεν διαθέτει καθόλου βιβλιοθήκη, οι περισσότερες στερούνται ειδικά διαμορφωμένου χώρου, οργανωμένου καταλόγου, ψηφιακής παρουσίας και επαρκούς τεχνολογικού εξοπλισμού, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις υπάρχει η ‘σπασμωδική παρουσία’ πτυχιούχων βιβλιοθηκονόμων ως εθελοντών. Το έλλειμμα αυτό υπονομεύει τις δυνατότητες των Σχολικών Βιβλιοθηκών να διαδραματίσουν τον αναγνωρισμένο τους ρόλο στη γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών/τριών, στη φιλαναγνωσία, στην πληροφοριακή παιδεία, στην ενσωμάτωση όλων των παιδιών και στην ανάπτυξη συνεργατικών πρακτικών εντός της σχολικής κοινότητας. Τα ευρήματα δείχνουν καθαρά ότι η απουσία επαγγελματιών της πληροφόρησης και η έλλειψη θεσμικού πλαισίου λειτουργίας υποβαθμίζουν τον θεσμό σε μια ημιτελή ή περιστασιακή υπηρεσία. Σε αυτό το πλαίσιο, οι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες, διαθέτοντας υψηλή τεχνογνωσία, επιστημονική υποδομή και εμπειρία στη διαχείριση συλλογών, στη δημιουργία ψηφιακών υπηρεσιών και στη συστηματική κατάρτιση χρηστών, μπορούν να διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο στην ενίσχυση των Σχολικών Βιβλιοθηκών. Συγκεκριμένα, μπορούν να λειτουργήσουν ως κόμβοι δικτύωσης, υποστηρίζοντας τη διασύνδεση των σχολικών βιβλιοθηκών σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο, να συνεισφέρουν με προγράμματα επιμόρφωσης για μαθητές και εκπαιδευτικούς, αξιοποιώντας τις ερευνητικές και παιδαγωγικές γνώσεις τους, να προωθήσουν κοινά πρότυπα οργάνωσης, τεκμηρίωσης και καταλογογράφησης, προσφέροντας πρόσβαση σε λογισμικά ανοικτού κώδικα και τεχνογνωσία, να υποστηρίξουν τη δημιουργία ψηφιακών πυλών και αποθετηρίων, διευκολύνοντας την πρόσβαση σε τεκμήρια και την παραγωγή εκπαιδευτικού περιεχομένου, να ενισχύσουν τη συνηγορία για τις σχολικές βιβλιοθήκες, συνδέοντας τον θεσμό με δράσεις πολιτισμού, καινοτομίας και κοινωνικής συνοχής στην τοπική κοινωνία, και να προσφέρουν μοντέλα λειτουργίας συμμετοχικών και πολυλειτουργικών βιβλιοθηκών, όπως τα learning commons, ενισχύοντας την ορατότητα και τη διασύνδεση των σχολικών βιβλιοθηκών με τις βιβλιοθήκες της ανώτατης εκπαίδευσης. Η Πρόσκληση ΕΚΠ42 του νέου ΕΣΠΑ, η οποία χρηματοδοτεί τη συνεργασία μεταξύ φορέων της εκπαίδευσης, πολιτισμού και έρευνας, αποτελεί ιστορική ευκαιρία για την ανάδειξη αυτής της δυναμικής. Μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις, οι σχολικές βιβλιοθήκες μπορούν να ενταχθούν σε ενιαία δίκτυα πληροφόρησης και υποστήριξης, αξιοποιώντας τους πόρους, τις υποδομές και την τεχνογνωσία των Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών και των Τμημάτων Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης. Η μετάβαση από την αποσπασματική λειτουργία στην οργανωμένη συνεργασία και θεσμική ενδυνάμωση των σχολικών βιβλιοθηκών δεν είναι μόνο αναγκαία, αλλά και απολύτως εφικτή, αρκεί να αναγνωριστεί η στρατηγική σημασία του θεσμού και να κινητοποιηθούν οι δυνάμεις εκείνες που ήδη εργάζονται γι’ αυτό στο πεδίο της Ακαδημαϊκής Πληροφόρησης, της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας και της Κοινωνικής Δικαιοσύνης.-
heal.publisherΔεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος. Τµήµα Βιβλιοθηκονοµίας, Αρχειονοµίας και Συστηµάτων Πληροφόρησηςel
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName31ο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκώνel
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:4. Συνεδρία 2: Συνέργειες και δικτύωση

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons