Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΓκίγκη, Παρασκευήel
dc.contributor.authorGkigki, Paraskevien
dc.date.accessioned2025-07-07T07:03:44Z-
dc.date.available2025-07-07T07:03:44Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39155-
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectΠροσχολική εκπαίδευσηel
dc.subjectΔιγλωσσίαen
dc.subjectΜητρική γλώσσαel
dc.subjectPreschool educationen
dc.subjectBilingualismen
dc.subjectMother tongueen
dc.titleΗ αναγκαιότητα συμπερίληψης των γλωσσών προέλευσης παιδιών με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο στην προσχολική εκπαίδευσηel
dc.titleThe necessity of mother tongue’s inclusion of children with different cultural background in preschool educationen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΔιαπολιτισμική εκπαίδευσηel
heal.classificationIntercultural educationen
heal.dateAvailable2025-07-07T07:04:44Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγήςel
heal.publicationDate2025-06-20-
heal.abstractΣτο πλαίσιο της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, η Ελλάδα, ως γεωγραφικό και πολιτισμικό σταυροδρόμι τριών ηπείρων, επηρεάζεται άμεσα από τις συνεχιζόμενες μετακινήσεις πληθυσμών, είτε πρόκειται για μεταναστευτικές ροές είτε για προσφυγικές αφίξεις. Η διαπολιτισμικότητα, ως αναπόσπαστο χαρακτηριστικό των σύγχρονων κοινωνιών, αναδεικνύεται σε κρίσιμο ζητούμενο, με την εκπαιδευτική της διάσταση να συνιστά θεμελιώδη πυλώνα για την οικοδόμηση μιας ουσιαστικά πολυπολιτισμικής κοινωνίας.Η συνεχώς αυξανόμενη παρουσία μαθητών με ετερόκλητο γλωσσικό και πολιτισμικό υπόβαθρο στις εκπαιδευτικές δομές της χώρας καθιστά επιτακτική την ανάγκη αναπροσδιορισμού των παιδαγωγικών πρακτικών, με στόχο την ενίσχυση της ισότιμης συμμετοχής και την καλλιέργεια του σεβασμού προς τη διαφορετικότητα. Υπό το πρίσμα των παραπάνω διαπιστώσεων, η ομαλή και δημοκρατική λειτουργία της σύγχρονης κοινωνίας προϋποθέτει την ενεργή και ουσιαστική ενσωμάτωση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στον πυρήνα του εκπαιδευτικού συστήματος. Τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά που φέρουν μαζί τους οι μαθητές με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο και κυρίως οι μητρικές τους γλώσσες, οφείλουν να αναγνωρίζονται και να αξιοποιούνται ως πολύτιμα παιδαγωγικά εργαλεία για την καλλιέργεια της διαπολιτισμικής επάρκειας όλων των μελλοντικών πολιτών.Μέσα από την ενίσχυση της αποδοχής της πολιτισμικής ετερότητας και την ενδυνάμωση της ενσυναίσθησης, μπορεί να διαμορφωθεί ένα σχολείο που να προάγει την ειρηνική και ανθρώπινη συνύπαρξη. Στο πλαίσιο αυτό, οι εκπαιδευτικοί, ως φορείς μετάδοσης γνώσεων, αξιών και στάσεων, καλούνται να επαναπροσδιορίσουν εδραιωμένες αντιλήψεις και να υιοθετήσουν εναλλακτικές, συμπεριληπτικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις, ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες μιας πολυπολιτισμικής πραγματικότητας. Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση των αντιλήψεων δώδεκα (12) εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης στον νομό Πρέβεζας, αναφορικά με τις στάσεις και τις εκπαιδευτικές πρακτικές τους, συνειδητές ή μη, που σχετίζονται με τη συμπερίληψη παιδιών με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο στο πλαίσιο του νηπιαγωγείου. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη χρήση και διαχείριση των μητρικών γλωσσών των μαθητών αυτών κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Η ανάλυση των ευρημάτων καταδεικνύει ότι, παρά τη θετική πρόθεση των εκπαιδευτικών να προωθήσουν την ομαλή ένταξη των μαθητών αυτών στο σχολικό περιβάλλον, η κυρίαρχη αντίληψη παραμένει επικεντρωμένη στην ανάγκη για άμεση εκμάθηση της γλώσσας υποδοχής. Η μη επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας αναδεικνύεται από την πλειονότητα των συμμετεχόντων ως κύριο εμπόδιο στην ένταξη των μαθητών τόσο στο σχολείο όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Παράλληλα, η μητρική γλώσσα των παιδιών αντιμετωπίζεται, ως επί το πλείστον, με επιφανειακό τρόπο, αξιοποιούμενη περιστασιακά και χωρίς να αναγνωρίζεται πλήρως ο παιδαγωγικός της ρόλος ως γέφυρα προς την κατανόηση, τη μάθηση και την ενδυνάμωση της πολιτισμικής ταυτότητας.el
heal.advisorNameΣτεργίου, Αμαρυλλίςel
heal.committeeMemberNameΣτεργίου, Αμαρυλλίς (Λήδα)el
heal.committeeMemberNameΣοφού, Ευστρατίαel
heal.committeeMemberNameΡάπτης, Θεοχάρηςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages147 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΝ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΓΚΙΓΚΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (2025).pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons