Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39155
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Γκίγκη, Παρασκευή | el |
dc.contributor.author | Gkigki, Paraskevi | en |
dc.date.accessioned | 2025-07-07T07:03:44Z | - |
dc.date.available | 2025-07-07T07:03:44Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39155 | - |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | Προσχολική εκπαίδευση | el |
dc.subject | Διγλωσσία | en |
dc.subject | Μητρική γλώσσα | el |
dc.subject | Preschool education | en |
dc.subject | Bilingualism | en |
dc.subject | Mother tongue | en |
dc.title | Η αναγκαιότητα συμπερίληψης των γλωσσών προέλευσης παιδιών με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο στην προσχολική εκπαίδευση | el |
dc.title | The necessity of mother tongue’s inclusion of children with different cultural background in preschool education | en |
dc.type | masterThesis | en |
heal.type | masterThesis | el |
heal.type.en | Master thesis | en |
heal.type.el | Μεταπτυχιακή εργασία | el |
heal.classification | Διαπολιτισμική εκπαίδευση | el |
heal.classification | Intercultural education | en |
heal.dateAvailable | 2025-07-07T07:04:44Z | - |
heal.language | el | el |
heal.access | free | el |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής | el |
heal.publicationDate | 2025-06-20 | - |
heal.abstract | Στο πλαίσιο της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, η Ελλάδα, ως γεωγραφικό και πολιτισμικό σταυροδρόμι τριών ηπείρων, επηρεάζεται άμεσα από τις συνεχιζόμενες μετακινήσεις πληθυσμών, είτε πρόκειται για μεταναστευτικές ροές είτε για προσφυγικές αφίξεις. Η διαπολιτισμικότητα, ως αναπόσπαστο χαρακτηριστικό των σύγχρονων κοινωνιών, αναδεικνύεται σε κρίσιμο ζητούμενο, με την εκπαιδευτική της διάσταση να συνιστά θεμελιώδη πυλώνα για την οικοδόμηση μιας ουσιαστικά πολυπολιτισμικής κοινωνίας.Η συνεχώς αυξανόμενη παρουσία μαθητών με ετερόκλητο γλωσσικό και πολιτισμικό υπόβαθρο στις εκπαιδευτικές δομές της χώρας καθιστά επιτακτική την ανάγκη αναπροσδιορισμού των παιδαγωγικών πρακτικών, με στόχο την ενίσχυση της ισότιμης συμμετοχής και την καλλιέργεια του σεβασμού προς τη διαφορετικότητα. Υπό το πρίσμα των παραπάνω διαπιστώσεων, η ομαλή και δημοκρατική λειτουργία της σύγχρονης κοινωνίας προϋποθέτει την ενεργή και ουσιαστική ενσωμάτωση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στον πυρήνα του εκπαιδευτικού συστήματος. Τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά που φέρουν μαζί τους οι μαθητές με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο και κυρίως οι μητρικές τους γλώσσες, οφείλουν να αναγνωρίζονται και να αξιοποιούνται ως πολύτιμα παιδαγωγικά εργαλεία για την καλλιέργεια της διαπολιτισμικής επάρκειας όλων των μελλοντικών πολιτών.Μέσα από την ενίσχυση της αποδοχής της πολιτισμικής ετερότητας και την ενδυνάμωση της ενσυναίσθησης, μπορεί να διαμορφωθεί ένα σχολείο που να προάγει την ειρηνική και ανθρώπινη συνύπαρξη. Στο πλαίσιο αυτό, οι εκπαιδευτικοί, ως φορείς μετάδοσης γνώσεων, αξιών και στάσεων, καλούνται να επαναπροσδιορίσουν εδραιωμένες αντιλήψεις και να υιοθετήσουν εναλλακτικές, συμπεριληπτικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις, ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες μιας πολυπολιτισμικής πραγματικότητας. Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση των αντιλήψεων δώδεκα (12) εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης στον νομό Πρέβεζας, αναφορικά με τις στάσεις και τις εκπαιδευτικές πρακτικές τους, συνειδητές ή μη, που σχετίζονται με τη συμπερίληψη παιδιών με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο στο πλαίσιο του νηπιαγωγείου. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη χρήση και διαχείριση των μητρικών γλωσσών των μαθητών αυτών κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Η ανάλυση των ευρημάτων καταδεικνύει ότι, παρά τη θετική πρόθεση των εκπαιδευτικών να προωθήσουν την ομαλή ένταξη των μαθητών αυτών στο σχολικό περιβάλλον, η κυρίαρχη αντίληψη παραμένει επικεντρωμένη στην ανάγκη για άμεση εκμάθηση της γλώσσας υποδοχής. Η μη επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας αναδεικνύεται από την πλειονότητα των συμμετεχόντων ως κύριο εμπόδιο στην ένταξη των μαθητών τόσο στο σχολείο όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Παράλληλα, η μητρική γλώσσα των παιδιών αντιμετωπίζεται, ως επί το πλείστον, με επιφανειακό τρόπο, αξιοποιούμενη περιστασιακά και χωρίς να αναγνωρίζεται πλήρως ο παιδαγωγικός της ρόλος ως γέφυρα προς την κατανόηση, τη μάθηση και την ενδυνάμωση της πολιτισμικής ταυτότητας. | el |
heal.advisorName | Στεργίου, Αμαρυλλίς | el |
heal.committeeMemberName | Στεργίου, Αμαρυλλίς (Λήδα) | el |
heal.committeeMemberName | Σοφού, Ευστρατία | el |
heal.committeeMemberName | Ράπτης, Θεοχάρης | el |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών | el |
heal.academicPublisherID | uoi | el |
heal.numberOfPages | 147 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΝ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Μ.Ε. ΓΚΙΓΚΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (2025).pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License