Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39133
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΘεοδοσίου, Αντωνίαel
dc.contributor.authorTheodosiou, Antoniaen
dc.date.accessioned2025-07-03T06:18:43Z-
dc.date.available2025-07-03T06:18:43Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39133-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΣημασιολογικές μεταβολέςel
dc.subjectΠολιτικός λόγοςel
dc.subjectΙδεολογική χρήση της γλώσσαςel
dc.subjectΓλωσσική επίγνωσηel
dc.subjectΔιδακτικές προτάσειςel
dc.subjectSemantic changesen
dc.subjectPolitical discourseen
dc.subjectIdeological use of languageen
dc.subjectLinguistic awarenessen
dc.subjectDidactic proposalsen
dc.titleΟι σημασιολογικές αλλαγές ως χαρακτηριστικό του πολιτικού λόγου σε περιόδους κρίσεων. Προτάσεις για διδακτική αξιοποίηση στη σχολική τάξη.el
dc.titleSemantic changes as a feature of political discourse in times of crisis. Suggestions for educational use in the classroom.en
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.dateAvailable2025-07-03T06:19:43Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγήςel
heal.publicationDate2025-06-
heal.abstractΗ παρούσα μεταπτυχιακή εργασία διερευνά τον ρόλο των σημασιολογικών αλλαγών στον πολιτικό λόγο κατά τη διάρκεια περιόδων κρίσεων – οικονομικών, κοινωνικών, υγειονομικών ή γεωπολιτικών. Εστιάζει στους μηχανισμούς που οδηγούν στη μεταβολή της σημασίας λέξεων και φράσεων, καθώς και στην επίδραση αυτών των αλλαγών στη διαμόρφωση της δημόσιας αντίληψης και της πολιτικής επικοινωνίας. Ο πολιτικός λόγος, ιδίως σε περιόδους έντασης, αξιοποιεί στρατηγικά τη γλώσσα προκειμένου να επηρεάσει την κοινή γνώμη, να κατασκευάσει αφηγήματα και να κατευθύνει τον δημόσιο διάλογο. Η μελέτη υιοθετεί ποιοτική μεθοδολογική προσέγγιση, με βασικό εργαλείο την Κριτική Ανάλυση Λόγου, η οποία εφαρμόζεται σε επιλεγμένα πολιτικά κείμενα και ομιλίες. Στόχος είναι ο εντοπισμός σημασιολογικών μεταβολών και επικοινωνιακών στρατηγικών, μέσα από τις οποίες η γλώσσα προσαρμόζεται στις κοινωνικές και πολιτικές ανάγκες της εκάστοτε συγκυρίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη λειτουργική χρήση του λόγου ως μηχανισμού ιδεολογικής νομιμοποίησης, αποσιώπησης και συμβολικής κατασκευής της πραγματικότητας. Παράλληλα, η εργασία προτείνει ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο για τη διδακτική αξιοποίηση της σημασιολογικής ανάλυσης του πολιτικού λόγου στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιδιώκεται η ενίσχυση της κριτικής σκέψης των μαθητών και της ικανότητάς τους να αποκωδικοποιούν τις ιδεολογικές χρήσεις της γλώσσας, αναδεικνύοντας τον ρόλο της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση ενεργών και συνειδητοποιημένων πολιτών. Η σημασία της παρούσας μελέτης έγκειται στην ανάδειξη της γλώσσας ως εργαλείου πολιτικής επιρροής και παιδαγωγικής αξιοποίησης, τονίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης της γλωσσικής και επικοινωνιακής επίγνωσης των μαθητών σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο δημόσιο λόγο.el
heal.abstractThis postgraduate thesis examines the role of semantic changes in political discourse during periods of crises – economic, social, health-related or geopolitical. It focuses on the mechanisms that lead to shifts in the meaning of words and phrases, as well as on the impacts of these shifts upon the formation of public perception and political communication. Political discourse, especially in times of tension, strategically employs language in order to influence public opinion, to construct narratives and to steer public dialogue. This study adopts a qualitative methodological approach, which uses Critical Discourse Analysis as its primary tool and is applied to selected political texts and speeches. Its aim is the identification of semantic changes and communication strategies, though which language adapts to the social and political needs of each particular context. Special emphasis is placed on the functional use of discourse as a mechanism of ideological legitimization, silencing and symbolic construction of reality. Simultaneously, this thesis proposes an educational framework for the didactic use of semantic analysis of political discourse in the scope of secondary education. It seeks to strengthen students’ critical thinking and their ability to decode the ideological uses of language, highlighting the role of education in shaping active and conscious citizens. The significance of this study lies in the promotion of language as a tool of political influence and an educational resource, underscoring the need to enhance students’ linguistic and communicative awareness in an ever-evolving public discourse.en
heal.advisorNameΤσιτσανούδη - Μαλλίδη, Νικολέτταel
heal.committeeMemberNameΤσιτσανούδη - Μαλλίδη, Νικολέτταel
heal.committeeMemberNameΣαμαράς, Αθανάσιοςel
heal.committeeMemberNameΤεντολούρης, Φίλιππος
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages123-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΝ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Θεοδοσίου Αντωνία (2025).pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons