Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39073
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΓεωργίου, Παναγιώτης Αθανάσιοςel
dc.contributor.authorGeorgiou, Panagiotis Athanasiosen
dc.date.accessioned2025-06-23T09:11:22Z-
dc.date.available2025-06-23T09:11:22Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39073-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΕικονική Πραγματικότητα (ΕΠ)el
dc.subjectVirtual Reality (VR)en
dc.subjectΠροσομοίωση
dc.subjectΕκπαίδευση
dc.subjectΜηχανή Unity
dc.subjectSimulation
dc.subjectEducation
dc.subjectUnity Engine
dc.titleΣχεδιασμός και Ανάπτυξη συστήματος εικονικής πραγματικότητας: Εφαρμογή στην εκπαίδευση κυβερνητών μικρών σκαφώνel
dc.titleDesign and Development of a Virtual Reality System: Application in Small Boat Operator Trainingen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.dateAvailable2025-06-23T09:12:22Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιώνel
heal.recordProviderUniversity of Ioannina. Department of Informatics and Telecommunications
heal.publicationDate2025-06-09-
heal.abstractΗ ναυτική εκπαίδευση απαιτεί προηγμένες γνώσεις στη ναυσιπλοΐα, τη διαχείριση συμβάντων έκτακτης ανάγκης και τη λήψη αποφάσεων υπό πίεση. Οι παραδοσιακές μέθοδοι εκπαίδευσης, όπως η θεωρητική διδασκαλία και η εξάσκηση επί του σκάφους, έχουν περιορισμούς όσον αφορά την ασφαλή αναπαραγωγή ρεαλιστικών σεναρίων υψηλού κινδύνου. Η παρούσα μελέτη επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και αξιολόγηση ενός προσομοιωτή ναυτικής εκπαίδευσης βασισμένου στην Εικονική Πραγματικότητα (Ε.Π.), ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να ενισχύει την εκμάθηση κρίσιμων ναυτικών διαδικασιών μέσω διαδραστικών και καθηλωτικών σεναρίων. Ο προσομοιωτής περιλαμβάνει δύο βασικά εκπαιδευτικά σενάρια: (α) Διάσωση ανθρώπου στην θάλασσα (MOB), όπου οι χρήστες εξασκούνται στην αναγνώριση και τον χειρισμό καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, και (β) Πλοήγηση στην θάλασσα ακολουθώντας μια προκαθορισμένη διαδρομή, με στόχο τη βελτίωση της αντίληψης του χώρου και των δεξιοτήτων πλοήγησης. Η έρευνα ακολούθησε ποσοτική μεθοδολογία, με τη συμμετοχή είκοσι ατόμων και τη χρήση των ερωτηματολογίων ITQ και VRUSE για τη μέτρηση της εμβύθισης, της χρηστικότητας και της συνολικής εμπειρίας. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με περιγραφικά στατιστικά και μη παραμετρικούς ελέγχους (Spearman & Mann–Whitney). Τα αποτελέσματα ανέδειξαν υψηλά επίπεδα αποδοχής του προσομοιωτή, με θετικές αξιολογήσεις στις διαστάσεις της ευχρηστίας, της καταλληλότητας και της διαισθητικότητας. Η προηγούμενη εμπειρία σε VR συνδέθηκε με αυξημένη άνεση στη χρήση και μειωμένα συμπτώματα ναυτίας, ενώ η προδιάθεση για εμβύθιση σχετίστηκε με θετικότερη αντιληπτή αποτελεσματικότητα. Συμπερασματικά, η μελέτη επιβεβαιώνει ότι η Εικονική Πραγματικότητα αποτελεί ασφαλές, ελκυστικό και αποτελεσματικό εργαλείο για τη ναυτική εκπαίδευση αρχαρίων, προσφέροντας ρεαλιστικά σενάρια εξάσκησης χωρίς φυσικούς κινδύνους.el
heal.abstractMaritime training calls for advanced knowledge in navigation, emergency management, and decision-making under pressure. Conventional training techniques, like classroom instruction and onboard practice, have limitations when it comes to safely simulating realistic, high-risk situations. In order to improve the learning of important maritime procedures through immersive and interactive scenarios, this study focuses on the development and assessment of a virtual reality (VR)-based maritime training simulator. Two primary training scenarios are included in the simulator: (a) Man Overboard (MOB), which allows users to practice identifying and responding to emergency situations, and (b) waypoint-based sea navigation, which enhances navigational skills and spatial awareness. The research followed a quantitative methodology with twenty participants, using the ITQ and VRUSE questionnaires to assess immersion, usability, and overall user experience. Data were analyzed using descriptive statistics and non-parametric tests (Spearman & Mann–Whitney). According to the results, the simulator was well-liked and received high marks for usability, appropriateness, and intuitiveness. Immersion tendencies were linked to more favorable opinions of effectiveness, while prior VR experience was linked to improved usability and decreased simulator sickness. In conclusion, the study confirms that VR is a safe, engaging, and effective tool for novice maritime training, offering realistic practice without physical risk.en
heal.advisorNameStylios, Chrysostomosen
heal.committeeMemberNameGlavas, Evripidisen
heal.committeeMemberNameChristopoulos, Athanasiosen
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών. Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιώνel
heal.academicPublisherUniversity of Ioannina. Department of Informatics and Telecommunicationsen
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages88el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΠ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (2025).pdf2.31 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons