Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38900
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚουλερίδου, Φωτεινήel
dc.contributor.authorKouleridou, Foteinien
dc.date.accessioned2025-03-27T08:38:55Z-
dc.date.available2025-03-27T08:38:55Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38900-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΑνάδυση καλλιτεχνικού υποκειμένουel
dc.subjectΦαινομενικότηταel
dc.subjectApparitionen
dc.subjectΑυτόνομος και κοινωνικός χαρακτήρας τέχνηςel
dc.subjectΙδεολογίαel
dc.subjectΠολιτιστική βιομηχανίαel
dc.subjectΜάζαel
dc.subjectΦετιχισμόςel
dc.subjectΗμιμόρφωσηel
dc.subjectEmergence of artisten
dc.subjectPhenomenalityen
dc.subjectAutonomous and social character of arten
dc.subjectIdeologyen
dc.subjectCultural Productionen
dc.subjectMassen
dc.subjectFetishismen
dc.subjectHalf- educationen
dc.titleΟ επαναπροσδιορισμός της τέχνης και η πολιτιστική βιομηχανία στον Theodor W. Adornoel
dc.titleThe Redefinition of art and cultural production of Theodor W. Adornoen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΑισθητική θεωρίαel
heal.classificationAestheticen
heal.dateAvailable2025-03-27T08:39:56Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολήel
heal.publicationDate2025-01-
heal.abstractΤο τελευταίο ανολοκλήρωτο έργο του Theodor W. Adorno, η Αισθητική θεωρία, είναι το πρώτο έργο αισθητικής θεωρίας, που στρέφει το φιλοσοφικό ενδιαφέρον στην τέχνη, όχι με μία μεταφυσική εξέταση των όρων που πρέπει να τη διέπουν, αλλά πολύ εγγύτερα, εξετάζει τις κοινωνικές αντιφάσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπο κάθε έργο ξεχωριστά κατά την αντικειμενοποίησή του και τις οποίες οφείλει να διασώσει στο νόμο της μορφής του. Αρχικά ακολουθούμε την πορεία αυτονόμησης της τέχνης απ’ τους θεσμούς που όριζαν την ύπαρξη της: την Εκκλησία και την αυλή. Η αυτονόμησή της στην ελεύθερη αγορά δεν την προστατεύει εντελώς απ’ τις αξιώσεις κύρους της αστικής τάξης. Εξετάζεται παραπέρα το κατεξοχήν στοιχείο της τέχνης που πολεμάται κατά τη θετικιστική μανία της κοινωνίας: η φαινομενικότητα. Αυτό είναι που διασώζει στον χώρο της τέχνης τη συνάντηση του υπαρκτού και του δυνατού, του όχι ακόμη, που αποκαλύπτεται κατά την Apparition. Γίνεται λόγος για τον διπλό χαρακτήρα της τέχνης, ως αυτόνομης και κοινωνικής, που είναι δυνατός λόγω της διαλεκτικής διαμεσολάβησης των δύο χαρακτηριστικών, όπως και για το φετιχιστικό και ιδεολογικό στοιχείο, που νομιμοποιούνται εντός της. Ακολούθως εξετάζεται το τι επικρατεί στη σύγχρονη κοινωνία, ο κόσμος της πολιτιστικής βιομηχανίας, που καπηλεύεται την ανάγκη για τέχνη . Τα πολιτιστικά προϊόντα, κατασκευασμένα να προωθούν τους ανθρώπους στην παραίτηση και τη ματαίωση των επιθυμιών τους, γίνονται μέσα εκμετάλλευσης εντός μίας κατακερματισμένης κοινωνίας, για την αναπαραγωγή της τελευταίας. Σ’ αυτή την κοινωνική δομή οι άνθρωποι τείνουν να εθιστούν σε ανορθολογικές δραστηριότητες, όπως και η ενασχόληση με την αστρολογία, που προσφέρονται υπό τον παραπλανητικό αλλά και αναγκαστικό μανδύα της διασκέδασης. Σε αντιδιαστολή με τα παραπάνω, η τέχνη επιθυμεί να δημιουργήσει μία διαφορετική σχέση με το άτομο, προκειμένου να το απελευθερώσει απ’ τις ταυτίσεις που του έχουν επιβληθεί από μία κοινωνία της ημιμόρφωσης και να το ωθήσει σε μία σχέση με το αντικείμενο, και παραπέρα με το Εγώ και τους άλλους, πέρα απ’ τους όρους κυριαρχίας.el
heal.abstractTheodor W. Adorno last and unfinished work, Aesthetic Theory [Ästhetische Theorie], is the first philosophical work on aesthetic theory that directs philosophical attention towards art, not in terms of a metaphysical examination of artistic normative conditions, but by closely interrogating the social contradictions which each work of art confronts individually during the process of objectification and which are integrated into its law of form. We begin by following the historical process of art achieving autonomy from the institutions that determined the social conditions of its existence: the Church and the Royal Court. Art’s autonomy in the free market does not fully protect it from bourgeoisie’ s aspirations to prestige. We proceed to examine the predominant element of art that is repressed by the positivist fury of society: phenomenality. This preserves the field of art as the space of the encounter of the existent and the possible, the not-yet-being, which is revealed in Apparition. We then discuss art’ s dual character, as being both autonomous and social, which is due to the dialectical mediation of the two characteristics, as well as art’ s fetishistic and ideological element, which are legitimized within it. Finally, we examine the dominant trends in contemporary society, the world of the cultural industry, which capitalizes on the need for art . Cultural products, constructed to push people towards renouncing and denying their desires, become means of exploitation within a fragmented society for the reproduction of the regime. In this social structure people become addicted to irrational activities, such as astrology, promoted under the misleading but reinforced cloak of entertainment. In contrast to the above, art aspires to create a different relationship between individuals, in order to free them from the identifications imposed on them by a society of half-education and to impel them to a different relation with the object, with the Ego and with others, beyond the terms of domination.en
heal.advisorNameΡάντης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΚαρύδας, Δημήτριοςel
heal.committeeMemberNameΓρηγορίου, Χρήστοςel
heal.committeeMemberNameΡάντης, Κωνσταντίνοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίαςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages68el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΛΣ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Κουλερίδου Φωτεινή (2025).pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons