Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38547
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Αχιλλιά, Αλεξάνδρα Ραφαηλία | el |
dc.contributor.author | Achillia, Alexandra Rafailia | en |
dc.date.accessioned | 2024-11-18T14:41:58Z | - |
dc.date.available | 2024-11-18T14:41:58Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38547 | - |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.18252 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Σχολικές γραμματικές | el |
dc.subject | Γραμματικές αναφοράς | el |
dc.subject | Σχηματισμός λέξεων | el |
dc.subject | Παραγωγή | el |
dc.subject | Σύνθεση | el |
dc.subject | Αναλυτικά προγράμματα σπουδών | el |
dc.subject | School grammars | en |
dc.subject | Reference grammars | en |
dc.subject | Word-formation | en |
dc.subject | Derivation | en |
dc.subject | Compounding | en |
dc.subject | Analytical programs of education | en |
dc.title | Μορφολογικές διαδικασίες σχηματισμού λέξεων στη νέα ελληνική | el |
dc.title | Morphological processes of word-formation in Modern Greek | en |
dc.type | masterThesis | en |
heal.type | masterThesis | el |
heal.type.en | Master thesis | en |
heal.type.el | Μεταπτυχιακή εργασία | el |
heal.secondaryTitle | μία κριτική προσέγγιση των σχολικών γραμματικών και εγχειριδίων | el |
heal.secondaryTitle | a critical approach to school grammars and textbooks | en |
heal.classification | Ελληνική γλώσσα - μορφολογία | el |
heal.classification | Greek language - morphology | en |
heal.dateAvailable | 2024-11-18T14:42:58Z | - |
heal.language | el | el |
heal.access | free | el |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή | el |
heal.publicationDate | 2024-11 | - |
heal.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται στις γραμματικές, τόσο στις σχολικές όσο και στις γραμματικές αναφοράς, οι βασικές διαδικασίες σχηματισμού των λέξεων (παραγωγή / σύνθεση) στην Πρότυπη Νέα Ελληνική. Εξετάζονται συγκριτικά οι σχολικές γραμματικές του Δημοτικού και του Γυμνασίου από το 1975 ως σήμερα, σε συσχέτιση με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών. Κατά βάση, συζητώνται ζητήματα θεωρητικού πλαισίου και ορολογίας εστιάζοντας στη σύνθεση λέξεων αλλά και σε περιπτώσεις που βρίσκονται στο μεταίχμιο μεταξύ σύνθεσης και παραγωγής (προθηματοποίηση, παρασύνθεση), ενώ αναλύονται και ειδικότερα ζητήματα, όπως για παράδειγμα η συνύπαρξη του λόγιου και του δημώδους στοιχείου (π.χ. αφυγραντήρας vs. αποεπένδυση), οι περιπτώσεις δανείων (κυρίως μεταφραστικών, π.χ. αιμοκάθαρση < hemodialysis), διεθνισμών (π.χ. βιογραφία) κτλ. Η συγκριτική μελέτη των διαδικασιών σχηματισμού των λέξεων στις σχολικές γραμματικές αναδεικνύει όχι μόνο τους θεωρητικούς αλλά, σε κάποιο βαθμό, και τους διδακτικούς στόχους που αυτές θέτουν με άμεσο ή έμμεσο τρόπο. Καταληκτικά, η συγκεκριμένη μελέτη προτείνει την ενσωμάτωση της γλωσσολογικής θεωρίας και ορολογίας στη γλωσσική διδασκαλία στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης των μορφολογικών διαδικασιών σχηματισμού των λέξεων στη Νέα Ελληνική, κατά το πρότυπο μιας πιο σύγχρονης γλωσσολογικής και παιδαγωγικής έννοιας της γραμματικής | el |
heal.abstract | This dissertation focuses on the way school grammars and reference grammars present compounding and derivation in the context of Standard Modern Greek. Grammars used in elementary and junior high schools since 1975 are examined in a comparative manner, while the respective Analytical Programs of Education are taken into account too. In principle, theoretical aspects and issues of terminology are discussed, with particular emphasis on some special cases which are borderline issues between derivation and compounding in Modern Greek (prefixation, parasynthesis). Special attention is also paid to the coexistence of learned and vernacular features (e.g. αφυγραντήρας vs. αποεπένδυση), borrowing (mostly loan translations, e.g. αιμοκάθαρση < hemodialysis), internationalisms (e.g. βιογραφία) etc. Overall, this comparative study deals with the theoretical and, to some extent, the pedagogical aims of the works in question, i.e. reference and school grammars alike, with a special focus on the application of linguistic theory in language teaching. Eventually, a more holistic approach to the teaching of Modern Greek word-formation, on the basis of a modern linguistic and pedagogical concept of grammar, is outlined and proposed. | en |
heal.advisorName | Φίλος, Παναγιώτης | el |
heal.committeeMemberName | Φίλος, Παναγιώτης | el |
heal.committeeMemberName | Κουτσούκος, Νικόλαος | el |
heal.committeeMemberName | Γαλάνη, Αλεξάνδρα | el |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλολογίας | el |
heal.academicPublisherID | uoi | el |
heal.numberOfPages | 137 | el |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΛΛ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Μ.Ε. Αχιλλιά Αλεξάνδρα Ραφαηλία (2024).pdf | 1.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License