Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38148
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠαπαγεωργίου, Μαρία-Ιφιγένειαel
dc.date.accessioned2024-07-05T10:56:51Z-
dc.date.available2024-07-05T10:56:51Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38148-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17854-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΕκπαίδευσηel
dc.subjectΕπιτροπή διεπιστημονικής υποστήριξηςel
dc.subjectΕιδική αγωγήel
dc.subjectΕιδικές εκπαιδευτικές ανάγκεςel
dc.subjectΚοινωνικοί λειτουργοίel
dc.subjectΨυχολόγοιel
dc.titleΑποτίμηση του έργου των Ε.Δ.Υ. σε ζητήματα οργάνωσης και λειτουργία.ς Διερεύνηση των στάσεων και των αναγκών των μελών τουςel
dc.titleΕvaluation of the work of the Interdisciplinary Support Committees in matters of organization and operation. Researching the attitudes and needs of their membersen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.dateAvailable2024-07-05T10:57:51Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολήel
heal.publicationDate2024-07-05-
heal.abstractΗ παρούσα μελέτη αφορά στην αποτίμηση του έργου των Ε.Δ.Υ. σε ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας και προς την επίτευξη του εν λόγω σκοπού, επιχειρεί να καταγράψει και κυρίως, να ερμηνεύσει τις απόψεις δύο συγκεκριμένων ειδικοτήτων που στελεχώνουν τον θεσμό, των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών. Ειδικότερα, με τη συγκεκριμένη προσπάθεια, προσδοκάται ο εντοπισμός των περιορισμών που συναντά το προσωπικό των Ε.Δ.Υ. κατά την επιτέλεση των καθηκόντων του και των αναγκών που γεννώνται, αλλά και η διατύπωση προτάσεων για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του θεσμού, σε οργανωτικά ζητήματα και ζητήματα λειτουργίας. Η εργασία δομείται σε δύο μέρη, στο θεωρητικό και στο ερευνητικό. Το θεωρητικό μέρος απαρτίζεται από δύο κεφάλαια, εκ των οποίων το πρώτο αφορά σε μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση των εξελίξεων στο πεδίο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, αλλά και στον προσδιορισμό και στην οριοθέτηση των παραπλήσιων εννοιών της «ένταξης» και της «ενσωμάτωσης», παρουσιάζει τα βασικά μοντέλα σχολικής ένταξης και καταγράφει τις σπουδαιότερες δυσκολίες κατά την υλοποίησή της. Στο δεύτερο κεφάλαιο επιχειρείται η περιγραφή του ρόλου της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης και για τον λόγο αυτό, γίνεται μια σύντομη παρουσίαση των άρρηκτα συνδεδεμένων με αυτή φορέων, καταγράφονται οι αρμοδιότητες των μελών της και γίνεται ενδελεχής αναφορά στα καθήκοντα, στον πολυδιάστατο ρόλο αλλά και στις δεξιότητες των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών των Ε.Δ.Υ.. Τέλος, αναφέρονται ορισμένα από τα χαρακτηριστικότερα εμπόδια που συναντά το προσωπικό των Ε.Δ.Υ κατά την επιτέλεση του έργου του και παρουσιάζεται μια σύντομη βιβλιογραφική ανασκόπηση των σχετικών μελετών. Το ερευνητικό μέρος της μελέτης μοιράζεται μεταξύ της παρουσίασης της μεθοδολογίας και των αποτελεσμάτων της. Πιο συγκεκριμένα, καταγράφεται ο σκοπός και οι επιμέρους στόχοι της έρευνας, διατυπώνονται τα σχετικά ερωτήματα και παρουσιάζεται η μεθοδολογική της προσέγγιση. Πρόκειται για μια έρευνα κοινωνικής επισκόπησης, της οποίας ερευνητικό δείγμα αποτέλεσαν 168 μέλη, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης, που λειτουργούν σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ενώ το μεθοδολογικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το ερωτηματολόγιο ατομικής συμπλήρωσης. Με απόλυτο σεβασμό στη 8 δεοντολογία της έρευνας και με τη βοήθεια της στατιστικής επεξεργασίας των απαντήσεων του δείγματος και ειδικότερα της καταγραφής της ποσοστιαίας κατανομής των συχνοτήτων τους, τα συμπεράσματα που προέκυψαν θέτουν, αν μη τι άλλο, τη βάση για προβληματισμό αναφορικά με τον επαναπροσδιορισμό της οργάνωσης και λειτουργίας των Ε.Δ.Υ., προς όφελος τόσο του ίδιου του θεσμού όσο και των ωφελούμενών του. Ειδικότερα, όπως προέκυψε από την καταγραφή των ερευνητικών αποτελεσμάτων, λιγότερο από το 50% των σχολικών μονάδων όπου λειτουργεί Τμήμα Ένταξης στελεχώνεται με Ε.Δ.Υ., ενώ ένα σημαντικό ποσοστό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών αντιμετωπίζουν εμπόδια κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, εξαιτίας της ανεπάρκειας σε υλικοτεχνικές υποδομές, σε εποπτικά και τεχνολογικά μέσα αλλά και σε εργαλεία τυπικής ή/και άτυπης αξιολόγησης των μαθητών/τριών, αλλά και εξαιτίας της προσωπικής οικονομικής επιβάρυνσης που υφίστανται, προκειμένου να αποκτήσουν τα απαραίτητα εργαλεία για την επιτέλεση του έργου τους. Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι αξιόλογο ποσοστό του δείγματος διατηρεί επιφυλάξεις ως προς την καταλληλότητα των χώρων σε σχέση με τη διασφάλιση του απορρήτου. Οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί που συμμετείχαν στην έρευνα, δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα τόσο στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Παρέμβασης και Διεπιστημονικής Υποστήριξης, όσο και στη συνεργασία τους με τους εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής και τους εκπαιδευτικούς των Τμημάτων Ένταξης. Αντιθέτως, η συνεργασία τους με το οικείο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. πραγματοποιείται σε μικρότερη συχνότητα. Ένα σημαντικό ποσοστό του δείγματος εκφράζει την επιθυμία για επιμόρφωση και μάλιστα φαίνεται να προτιμά επιμορφώσεις που εκπονούνται από τα οικεία ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.. Σε ό,τι αφορά στις πραγματοποιούμενες παρεμβάσεις, τα μέλη των Ε.Δ.Υ φαίνεται να εφαρμόζουν σε μεγαλύτερη συχνότητα παρεμβάσεις ενίσχυσης των ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων έναντι εκείνων που εστιάζουν στις γνωστικές δεξιότητες, ενώ ακόμη πιο σπάνια είναι η υλοποίηση παρεμβάσεων σε ομαδικά προγράμματα σε επίπεδο τμήματος. Αναφορικά με τις παραπομπές που πραγματοποιούνται από τα μέλη των Ε.Δ.Υ., αξιοσημείωτη είναι η διαπίστωση ότι αυτά εμπιστεύονται τόσο τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. όσο και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες και μάλιστα παραπέμπουν σε αυτές, εκτός των μαθητών, γονείς ή/και κηδεμόνες που χρήζουν υποστήριξης. Η καθημερινή παρουσία των μελών των Ε.Δ.Υ. στις σχολικές μονάδες, αποτελεί, τέλος, για τη συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος, 9 απαραίτητη προϋπόθεση για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του έργου τους και ίσως την αφετηρία για τον επαναπροσδιορισμό του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας τους, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση και, γιατί όχι, την επέκταση του θεσμού.el
heal.abstract11 the basis for speculation regarding the redefinition of the organization and operation of the I.S.C. for the benefit of both the institution itself and its beneficiaries. In particular, as it emerged from the recording of the research results, less than 50% of the school units where the Integration Department operates are staffed with I.S.C., while a significant percentage of psychologists and social workers face obstacles in the performance of their duties due to the inadequacy in logistical infrastructures, in supervisory and technological means as well as in tools for formal and/or informal assessment of the students, but also because of the personal financial burden they face in order to acquire the necessary tools to carry out their work. It is also worth mentioning that a significant percentage of the sample has reservations regarding the suitability of the premises in relation to ensuring privacy. The psychologists and social workers who participated in the research give special importance both to the planning and implementation of Individualized Intervention and Interdisciplinary Support Programs and to their collaboration with general and special education teachers and the teachers of the Integration Departments. On the contrary, their collaboration with the relevant ‘Interdisciplinary Assessment, Counseling and Support Centre’ is carried out less frequently. A significant percentage of the sample expresses the desire for training and even seems to prefer training prepared by the relevant ‘Interdisciplinary Assessment, Counseling and Support Centre’ (I.A.C.S.C.) As regards the interventions carried out, the members of the I.S.C. seem to implement interventions to strengthen psychosocial skills more often than those focusing on cognitive skills, while it is even rarer to implement interventions in group programs at department level. Regarding the referrals made by the members of the I.S.C., it is noteworthy that they trust both the Interdisciplinary Assessment, Counseling and Support Centre (I.A.C.S.C.) and guardians who need support. The daily presence of the members of the I.S.C. in the school units, it is, finally, for most of the sample a necessary condition for strengthening the effectiveness of their work and perhaps the starting point for redefining the way they are organized and operated with the ultimate aim of improving and, why not, expanding institution.en
heal.advisorNameΖάγκος, Χρήστοςel
heal.committeeMemberNameΓκαραβέλας, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΓούγα, Γεωργίαel
heal.committeeMemberNameΖάγκος, Χρήστοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίαςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages110el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΛΣ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Παπαγεωργίου, Μαρία-Ιφιγένεια 2024.pdf3.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.